Abstract | Motoričkom razvoju djece u današnje se doba pridaje mnogo više značaja i posvećuje više vremena nego u prošlosti. Rast i razvoj djeteta treba biti sveobuhvatan, čime se prvenstveno misli na podjednak fizički, emocionalni, motorički i kognitivni razvoj. U današnje se vrijeme otvaraju različiti tipovi univerzalnih sportskih škola, sportskih centara, laboratorija i raznolikih kampova, koji roditeljima nude upravo svestrani razvoj za njihovu djecu. Postoji veliki broj različitih baterija testova koje se koriste za procjenu znanja i sposobnosti djece različite dobi i spola. Ovisno o testu, moguće je usmjeriti koncentraciju na određenu sposobnost ili znanje, pratiti djecu sa poteškoćama u razvoju, ispravljati krivo naučene obrasce pokreta, razvijati koordinaciju te finu motoriku, obratiti pozornost na ravnotežu ili skrenuti pažnju na manipulaciju objekta te naravno, dotaknuti se još puno znanja i sposobnosti. Svaki pojedini test ima različite karakteristike, prednosti i nedostatke, koji se uzimaju u obzir pri korištenju same baterije testova. Uz navedeno, u obzir se uzima i vrijeme koje je potrebno za testiranje djece, ali i cijena samog testa. U uvodu će se uvesti u samu temu diplomskog rada, kroz motorički razvoj, motoričke sposobnosti i općenito znanja kod djece. Cilj rada je predstaviti različite baterije testova koje se koriste u svijetu za procjenu motoričkih znanja i sposobnosti kod djece predškolskog i mlađeg školskog uzrasta. Navedeni testovi će se opisati kroz temeljne značajke, nakon čega će se kroz istraživanje i tablicu detaljnije objasniti normativne vrijednosti i metrijske karakteristike za pojedini test. Na kraju će se analizirati svaki test kroz više pokazatelja u obliku tablice te na temelju dobivenih podataka učitelji, kineziolozi i znanstvenici mogu detaljnije donijeti odluku o odabiru najboljeg testa uzimajući u obzir više faktora. |
Abstract (english) | Nowadays, children motor abilities have much more attention than in the past. Growth and development of child needs to be addressed versatile. It includes balanced physical, emotional, motoric and cognitive development. We are in time where different kind of multilateral sports schools, sports centers, laboratories and camps are opened for development of all developmental domains. There are a great number of different tests which are used for assessment of motor skills and abilities of children. It is possible to focus on specific ability or motor skill, look at some difficulties in children development, to correct poor movements, develop coordination and precise motor movement, pay attention to balance and manipulation of objects, and all other abilities. Every single test has its own characteristics, advantages and disadvantages which had to be considered when taking specific battery of tests. We had to mention the time which is neccessary for testing children and the price of the test. At the beginning, motor development, motor abilities and motor skills in children are introduced. The focus of this paper is to present different test batteries that are used for assessment of motor skills and abilities of preschool and early school children. We describe tests in paper through basic principles, normative values and metric characteristics for each test. In the end we will analyze each test through many details that teachers, kinesiology experts and scientists can make a decision which test to use. |