Title Konstrukcija i validacija mjernog instrumenta za procjenu biotičkih motoričkih znanja : doktorska disertacija
Author Frane Žuvela
Mentor Boris Maleš (mentor)
Mentor Đurđica Miletić (sumentor)
Committee member Damir Sekulić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Boris Maleš (član povjerenstva)
Committee member Đurđica Miletić (član povjerenstva)
Committee member Saša Krstulović (član povjerenstva)
Granter University of Split Faculty of Kinesiology Split
Defense date and country 2009-12-21, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Kinesiology
Universal decimal classification (UDC ) 796/799 - Sport
Thesaurus (NSK Kontrolirani rječnik)
Motoričke sposobnosti u djece
Abstract Osnovni cilj ovog istraživanja je konstrukcija i validacija mjernog instrumenta za
procjenu biotičkih motoričkih znanja učenica i učenika drugog razreda osnovne škole.
Istraživanje je provedeno na uzorku od 95 djece (48 dječaka i 47 djevojčica), u dobi od osam
godina. Na svim ispitanicima je primijenjena skupina od 24 novokonstruirana motorička testa, 3
testa za procjenu morfoloških obilježja, 3 testa za procjenu bazičnih motoričko-funkcionalnih
sposobnosti, jedan test za procjenu biotičkih motoričkih znanja „Test of Gross Motor
Development 2 - TGMD-2“, te upitnik za procjenu fizičkog aktiviteta. Da bi se ispunili postavljeni
ciljevi i testirale hipoteze korištene su sljedede metode obrade podataka: metrijske
karakteristike (pouzdanost, homogenost, osjetljivost i valjanost), univarijatna analiza varijance i
kovarijance, korelacijska analiza, te multipla regresijska analiza. Temeljem dobivenih rezultata
mogudi su sljededi opdi zaključci:
Dobiveni rezultati potvrđuju postojanost zadovoljavajudih metrijskih karakteristika
testova za procjenu znanja svladavanja prepreka, otpora i prostora, te znanja
manipulacije objektima;
Vrijednosti pokazatelja metrijskih karakteristika ukazuju kako novokonstruirani test ima
visoku razinu pouzdanosti, dobru homogenost, normalnu distribuciju podataka i dobru
valjanost;
Nepostojanje spolnih razlika se može opravdati činjenicom kako novokonstrurani poligon
ima samo jedan test koji je usmjeren na procjenu manipulativnih biotičkih motoričkih
znanja;
Nepostojanost značajne povezanosti između organiziranog fizičkog aktiviteta i biotičkih
motoričkih znanja ukazuje kako djeca, koja provode više vremena sudjelujudi u
organiziranim fizičkim aktivnostima, ne moraju nužno biti bolja u izvedbi biotičkih
motoričkih znanja;
Kod dječaka i djevojčica količina sedentarnih aktivnosti nije bila značajno povezana s
biotičkim motoričkim znanjima;
Na osnovu rezultata korelacijskih povezanosti mogude je zaključiti kako kod dječaka
značajnu povezanost s uspjehom u novokonstruranom testu imaju lokomotorna i
manipulativna biotička motorička znanja, fleksibilnosti, eksplozivna snaga i izdržljivost, te
tjelesna visina, dok kod djevojčica značajnu povezanost imaju samo lokomotorna i
manipulativna biotička motorička znanja, te eksplozivna snaga i izdržljivost;
Rezultati regresijske analize ukazuju kako kod dječaka i kod djevojčica značajan utjecaj na
kriterijsku varijablu imaju testovi za procjenu eksplozivne snage i izdržljivosti, dok kod
dječaka značajni utjecaj na kriterij ima i tjelesna visina. Ovako dobiveni rezultati ukazuju
kako eksplozivnije i izdržljivije djevojčice, te viši dječaci koji imaju dobru eksplozivnu
snagu i izržljivost imaju bolje rezultate u novokonstruiranom poligonu.
Abstract (english) The basic aim of this research was construction and validation of the instrument for
fundamental motor skills assessment in second-grade children. The sample consisted of 95
children (48 boys and 47 girls) in the age of eight. All participants were subdued to the 24 newly
constructed motor tests, 3 tests for morphologic status assessment, 3 tests that measure motor
and functional abilities, 1 test for fundamental motor skills assessment (Test of Gross Motor
Development – TGMD-2), and a physical activity questionnaire. To fulfill the set aims and test
the hypothesis certain methods were used: analysis of variance and covariance, correlation and
multiple regression analysis.
According to the obtained results the following conclusions can be made:
All the tests for assessing the level of fundamental motor skills have satisfactory metric
characteristics;
The values indicate a high level of reliability, sensitivity and validity of the newlyconstructed test;
The absence of gender differences can be justified by the fact that the new polygon has
a single test measuring the manipulative part of the fundamental motor skills;
The absence of significant correlations between organized physical activities and
fundamental motor skills demonstrates that children that spend more time in organized
activities are not necessarily better in fundamental motor skills performance;
The amount of sedentary activities is not significantly correlated with fundamental
motor skills in both boys and girls;
Locomotor and manipulative fundamental motor skills, flexibility, explosive strength and
endurance and body height are significantly correlated with the new polygon in boys
while flexibility and body height do not have the same significant connection in girls;
Explosive strength and endurance are significant predictors for polygon performance in
both genders while body height is a significant predictor only in boys’ population. These
results show that girls with endurance and strength have higher results in the new
polygon and the boys have to be higher and with endurance and strength also to
succeed.
Keywords
biotička motorička znanja
metrijske karakteristike
osmogodišnja djeca
Keywords (english)
fundamental motor skills
metric characteristics
eight-year old children.
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:221:833464
Promotion 2020
Study programme Title: University postgraduate doctoral study of Kinesiology Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje kineziologija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje kineziologija)
Type of resource Text
Extent 140 str.
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Public note U Povjerenstvu za obranu kao član je bila i dr. sc. Mateja Videmšek, docent Fakulteta za šport u Ljubljani, Slovenija.
Created on 2017-05-17 11:32:13