Abstract | Zdravlje i sposobnost su relativni pojmovi u starosti. Stariji čovjek može se smatrati toliko zdravim koliko za svoju svakodnevnicu ima dovoljno snage da se suprotstavi pojavama koje donosi starost, nedaćama i svakodnevnim situacijama. Tjelesna istrošenost je relativna i ne ide usporedno sa smanjivanjem duševnih snaga, a duševne snage se trebaju pobuditi onda kad je potrebno svladati pojave koje donosi starenje, posebno negativan utjecaj bolesti i vanjskih faktora.
Zdravstveno stanje nije samo posljedica starosne dobi, ali svakako se starenjem povećava mogućnost da se ono naruši i sve brže mijenja. Najčešća stanja koja pogađaju stariju dobnu skupinu su povezana sa srcem i krvožilnim sustavom: hipertenzija i ateroskleroza, u gorim slučajevima infarkt; zatim, veliki je problem dijabetes, promjene u lokomotornom sustavu i sklonost padovima i frakturama. Nerijetko se događa da se uslijed nekih promjena na mozgu pojavi demencija ili druga stanja neurološke ili psihijatrijske prirode.
Zbog svih navedenih razloga, te pomanjkanja mobilnosti i refleksa, smatra se da stariji vozači predstavljaju određeni rizik u prometu. Nužan uvjet za očuvanje sigurnosti na prometnicama su zdravstveni pregledi koji će prevenirati da zdravstveno i psihološki nesposoban vozač i dalje upravlja motornim vozilom i dovodi ostale sudionike u prometu u opasnost.
Kako bi utvrdili utječe li promjena zdravstvenog stanja uslijed starenja na vozačke sposobnosti, nasumično je odabrano 25 ispitanika, vozača starijih od 65 godina, to jest obrađeni su podaci iz medicinske dokumentacije nakon obavljenog zdravstvenog pregleda kod specijalista medicine rada u Domu zdravlja PGŽ. Rezultati pokazuju da su najčešća stanja i bolesti iz anamneze ispitanika hipertenzija (20%), bolesti krvožilja (14%,) i dijabetes (8%), a čak više od polovice ispitanika je pretrpjelo frakture ili bilo hospitalizirano. 88% ispitanika je proglašeno ograničeno sposobnima, jedan ispitanik je proglašen sposobnim, a dvoje su proglašeni nesposobnima. Najčešće su Uvjerenja izdana na rok važenja od 2 ili 5 godina Nisu svi istraživači složni oko odgovora na pitanje jesu li stariji vozači rizični, ali statistike za Hrvatsku prema podacima MUP-a govore da stariji vozači uzrokuju 2/3 nesreća u kojima sudjeluju. Ako uzmemo u obzir da svi stariji vozači koji su registrirani da posjeduju vozačku dozvolu ne voze, te da voze na znatno kraćim relacijama, ovaj postotak je poražavajući.
Ipak, nakon više promjena zakona koji regulira kriterije za zdravstveni pregled vozača , sada je na snazi zakon prema kojem je zdravstveni pregled obavezan samo ako je to navedeno u Uvjerenju dobivenom prije osposobljavanja vozača. U europskim zemljama zdravstveni pregled je obavezan za starije vozače (Španjolska, Velika Britanija, Švedska, Norveška), a jedino u Njemačkoj je odgovornost o zdravstvenoj sposobnosti povjerena odabranom liječniku vozača. (11) Moguće je da će se taj zakon uskoro opet mijenjati i možda uskladiti s nekim od europskih zakona. |