Abstract (croatian) | Različita umjetnička djela raspolažu različitim potencijalom identifi kacije publike sa sadržajem. Ovaj potencijal, koji može biti namjerno odabrani autorski pristup ili, pak, posljedica nepredviđenih korelacija, u konačnici se nerijetko interpretira i analizira kao poruka moralnog, pa i moralno-edukativnog karaktera. Iz neurofi zioloških razloga, identifi kacijski je kapacitet najnaglašeniji u mediju filma. Ovaj rad pokušava analizirati iz više perspektiva mehanizme i fenomenologiju identifi kacije na nekoliko primjera filmova »novije« produkcije (dakle, nastalih unatrag dvadesetak godina – Dances with the Wolves, Titanic, Schindler’s List, La vita è bella, Lilja 4-ever i dr.), kao i hipotetski negativne primjere moralno-edukativnog učinka (Independence Day, Rane, Bure baruta, Fine mrtve djevojke, Requiem for Dreams, Gegen die Wand i dr.).
Rezultat ove analize je formiranje obrasca »filma s moralno edukativnim ambicijama«, kao i ukazivanje na neke opasnosti zanemarivanja moralno-edukativnog aspekta fi lmskih scenarija. |