Abstract | Kardiovaskularne bolesti su vodeći uzrok mortaliteta, morbiditeta i nesposobnosti za rad širom
svijeta. Kardiovaskularni rizici kao što su nepravilna prehrana i nedovoljna tjelesna aktivnost, s
posljedičnom prekomjernom tjelesnom masom, pretilošću, šećernom bolesti tipa 2, povišenim
arterijskim tlakom i hipertenzijom, javljaju se već u dječjoj dobi. S edukacijom o isključivom
dojenju u prvih šest mjeseci života, kako bi djeca u najranijem razdoblju života bila optimalno
hranjena, treba započeti već tijekom trudnoće. Edukacijom roditelja / skrbnika, djece i odgojno
obrazovnih djelatnika teži se osiguravanju optimalne prehrane u predškolskom razdoblju, gdje
djeca stječu rane navike ispravne prehrane i redovite tjelesne aktivnosti. U školskom razdoblju
kroz primarnu i sekundarnu prevenciju, kroz edukaciju djece i adolescenata i dalje se utječe na
smanjenje kardiovaskularnih rizika. U ovom razdoblju uz roditelje / skrbnike i djelatnike u
sustavu obrazovanja, značajnu ulogu imaju timovi školske i adolescentne medicine, patronažne
sestre / tehničari, kao i timovi primarne pedijatrije i opće / obiteljske medicine. Uloga
medicinskih sestara / tehničara u primarnoj zdravstvenoj zaštiti je promocija zdravlja,
sprečavanje razvoja kardiovaskularnih rizika, rano otkrivanje djece s rizicima te upravljanje
istima. Za uspješno provođenje preventive u djece školske dobi, medicinske sestre / tehničari
trebaju uz osnovna klinička znanja, imati i razvijene komunikacijske vještine te poznavati psihorazvojne specifičnosti. Medicinske sestre / tehničari surađuju s roditeljima/skrbnicima,
djelatnicima u sustavu obrazovanja i drugim zdravstvenim djelatnicima, s ciljem smanjivanja
kardiovaskularnih rizika u djece i adolescenata te smanjivanja mortaliteta i morbiditeta
uzrokovanih kardiovaskularnim bolestima u odrasloj životnoj dobi. |
Abstract (english) | Cardiovascular diseases are leading cause of mortality, morbidity and inability to work
worldwide. Cardiovascular risks such as inadequate diet and insufficient physical activity, with
consequent overweight, obesity, type 2 diabetes, elevated blood pressure and hypertension occur
as early as childhood. Education on exclusive breastfeeding in the first six months of life, so that
children are optimally fed in the earliest period of life, should begin during pregnancy. The
education of parents / guardians, children and educators attempts to ensure optimal nutrition in
the preschool period, where children acquire early habits of proper nutrition and regular physical
activity. In school period, through primary and secondary prevention, through education of
children and adolescents, the reduction of cardiovascular risks continues to be influenced. In this
period, in addition to parents / guardians and employees in the education system, teams of school
and adolescent medicine, community nurses / technicians, as well as primary pediatricians and
general / family medicine play a significant role. The main activity of nurses / technicians in
primary health care is health promotion, prevention of the development of cardiovascular risks,
early detection of children with risks and their management. In order to successfully implement
prevention in school-age, nurses / technicians have to, in addition to basic clinical knowledge,
have developed communication skills and know the specifics of psycho-development. They work
with parents / guardians, education workers and other health professionals to reduce
cardiovascular risks in children and adolescents and to reduce mortality and morbidity caused by
cardiovascular disease in adulthood. |