Abstract | Cilj istraživanja: Utvrditi povezanost pušačkih navika u adolescenata s medijskim porukama o pušenju ovisno o izloženosti pušenju u okruženju. Materijali i metode: Istraživanje je obuhvatilo je 3551 dijete u Hrvatskoj u dobi od 13 do 15 godina.
Rezultati: Pušačke navike adolescenata rastu s dobi. Cigarete je barem jednom probalo ukupno 64,4% ispitanika. Zadnjih 30 dana ukupno je pušilo 24,4% djece. Najbliže prijatelje pušače navodi 78,0% djece. Pušenje učenika u školskoj zgradi i izvan nje uočava ukupno 86,2% djece. Djevojčice značajno češće navode pušenje roditelja (56,6%) i značajno više najbližih prijatelja koji puše (79,6%). Značajna povezanost percepcije medijskih poruka koje potiču pušenje sa spolom postoji u četrnaestogodišnjaka na sportskim susretima i televiziji i petnaestogodišnjaka na sportskim susretima. Medijske poruke protiv pušenja najviše se percipira na televiziji (72,3%), a najmanje u novinama i časopisima (50,7%). Djevojčice čiji roditelji puše češće na sportskim susretima percipiraju medijske poruke koje potiču pušenje. Trinaestogodišnjaci roditelja pušača u većem broju uočavaju poruke koje potiču pušenje. Dječaci koji vide učitelje da puše u školskoj zgradi i izvan nje značajnije češće percipiraju i poruke koje promoviraju pušenje u novinama i časopisima te na televiziji. Značajnije više trinaestogodišnjaka, koji uočavaju učitelje pušače, percipira medijske poruke koje potiču pušenje preko televizije, a petnaestogodišnjaci preko novina/časopisa i na televiziji. Djevojčice kojima najbliži prijatelji (prijateljice) puše značajno češće percipiraju poruke protiv pušenja na sportskim susretima. Dječaci koji uočavaju druge učenike da puše u školi i izvan nje značajno češće percipiraju medijske poruke protiv pušenja na televiziji. Značajne razlike u percepciji medijskih poruka protiv pušenja na sportskim susretima uočene su kod petnaestogodišnjaka koji vide druge učenike pušače. Četrnaestogodišnjaci koji vide učitelje
pušače, značajno u manjoj mjeri (46,2%) percipiraju poruke protiv pušenja u odnosu na vršnjake koji izjavljuju da učitelji ne puše (62,3%). Najbolji prediktor za početak pušenja za oba spola je pušenje najbližeg prijatelja (prijateljice), s tim da je to naglašenije kod djevojčica i izraženije što im je mlađa dob. Zaključak: Medijske poruke protiv pušenja u novinama ili časopisima u djevojčica u dobi od 14 godina nose statistički značajan rizik za stvaranje pušačkih navika od 67%, dok u ostalim dobnim skupinama u djevojčica nije nađena statistički značajna povezanost njihovih pušačkih navika s medijskim porukama o pušenju. U dječaka nije utvrđena statistički značajna povezanost njihovih pušačkih navika s medijskim porukama o pušenju. |
Abstract (english) | Title: The association of tobacco smoking habits of adolescents with media messages about smoking Dijana Mayer Year: 2014 Aim: To determine the association of smoking habits of adolescents with media messages about smoking, depending on exposure to smoking in the environment. Materials and Methods: The study included 3551 children in Croatia aged 13 to 15 years. Results: Significant association of media messages that encourage smoking to sex exists in adolescents aged 14 at sporting events and television and fifteen at sporting events. Adolescent aged 14 who see teachers smoking significantly lesser extent (46.2 %) perceived anti-smoking messages in relation to their peers who say that teachers do not smoke (62.3 %). The best predictor for start smoking for both sexes smoking closest friends, but it was more pronounced in girls and more pronounced as they were under age. Conclusion: Anti-smoking media messages in newspapers or magazines in girls aged 14 years old wearing a statistically significant risk for making smoking habits of 67%, while in the other age groups in the girls was not found statistically significant correlation of their smoking habits with media messages about smoking. The boy did not show any statistically significant association of their smoking habits with media messages about smoking. |