Abstract | UVOD: Anatomske specifičnosti dječjeg stopala mijenjaju se tijekom rasta i razvoja čime se stopalo prilagođava statičkoj i dinamičkoj funkciji za preuzimanje težine tijela. Promjene oblika stopala započinju prohodavanjem, a postaju vidljive kada se počinju povlačiti naslage masnog tkiva na stopalu djeteta. Oblik stopala uvjetovan je nizom anatomskih razlika. U doba prohodavanja počinje intenzivnija promjena oblika stopala kako bi se omogućila dovoljno široka uporišna baza za stajanje i hod djeteta, čime se umanjuje trenutačna slabost muskulature. Dinamička snaga muskulature i čvrstoća ligamentarnog aparata omogućava normalnu prilagodbu stopala na opterećenje stezanjem i rastezanjem. Za razliku od drugih tjelesnih sustava, duljina stopala u rastu proporcionalnije doseže dimenzije odraslog čovjeka, pa tako duljina stopala ženskog djeteta od 1 godine i muškog djeteta od 18 mjeseci doseže 50% duljine stopala odraslog čovjeka. Prema duljini prstiju stopala i njihovom međusobnom odnosu razvila su se tri oblika prednjeg dijela stopala: egipatsko, kvadratno i grčko. Varijacije oblika stopala uvjetovane su nizom anatomskih razlika, kao što su visina nožnog svoda, širina pete, duljina prstiju. Duljina stopala uzima se kao osnovna mjerna jedinica koja omogućava praćenje rasta stopala. Duljina stopala djece u razvoju usko je standardizirana za pojedine zemlje i varira, ovisno o geografskom položaju i etničkim razlikama.
CILJ: Cilj rada je odrediti oblik stopala (egipatsko, grčko, kvadratno) i antropometrijske mjere stopala (duljina stopala, širina donožja, širina pete, visina donožja, opseg pete, opseg rista, opseg donožja i visina palca) za pojedine dobne skupine na reprezentativnom uzorku dječaka i djevojčica predškolske dobi. Zatim, istražiti promjene oblika i veličina izmjerenih na stopalu tijekom predškolske dobi na odabranom uzorku dječaka i djevojčica u Hrvatskoj. Istražiti regionalne razlike oblika i veličina izmjerenih na stopalu tijekom predškolske dobi na odabranom uzorku dječaka i djevojčica u Hrvatskoj te izraditi tablice referentnih vrijednosti veličina stopala za pojedine dobne skupine dječaka i djevojčica.
ISPITANICI I METODE: Ovo je istraživanje provedeno kao presječno multicentrično, a odobreno je od strane Etičkoga povjerenstva Klinike za dječje bolesti Zagreb i Etičkoga povjerenstva Medicinskog fakulteta u Zagrebu. U istraživanju su
podjednako obuhvaćena predškolska djeca koja žive u Republici Hrvatskoj iz Zagrebačke i Splitsko-dalmatinske županije. Uzorak ispitanika obuhvaća predškolsku djecu u dobi od 2. (1,50-2,49) do 7. (6,50-7,49) godine života, odnosno, ispitanici su podijeljeni u šest dobnih skupina. Veličina uzorka iznosi ukupno 2745 djece, ukupno 5490 stopala. Od toga je bilo 1375 dječaka i 1370 djevojčica. U prvoj dobnoj skupini (2. godina) bilo je 242 djevojčice i 149 dječaka; u drugoj dobnoj skupini (3. godina) 214 djevojčica i 181 dječak; u trećoj dobnoj skupini (4. godina) 221 djevojčica i 263 dječaka; u četvrtoj dobnoj skupini (5. godina) 196 djevojčica i 245 dječaka; u petoj dobnoj skupini (6. godina) 259 djevojčica i 288 dječaka; u šestoj dobnoj skupini (7. godina) 238 djevojčica i 249 dječaka. Iz istraživanja su isključena djeca s prirođenim i stečenim deformitetima stopala. Tehnika mjerenja je standardizirana. Ispitanici su mjereni stojeći u opterećenju. Stopala djece su bosa, postavljena u posebno izrađeno ležište za stopalo s mjernim okvirom. Za dobivanje ostalih antropometrijskih parametara koristili smo vrpcu za mjerenje i podometar s pomičnim goniometrom.
REZULTATI: Egipatsko stopalo od 2. do 7. godine u prosjeku nalazimo kod 80,3% dječaka i 78,8% djevojčica. Grčko stopalo ima 14,7% dječaka i 17,6% djevojčica, dok se kvadratni oblik stopala u prosjeku nalazi kod 5% dječaka i 3,6% djevojčica. Nema statistički značajne razlike u obliku stopala između dječaka i djevojčica. Godišnji rast stopala u duljinu iznosi oko 1 cm, osim u 2. godini kada raste prosječno 1,6 cm. Kod djevojčica godišnji rast iznosi oko 1,3 cm od 3. do 6. godine. Stopalo najbrže raste u duljinu između 2. i 3. godine u obje spolne skupine, dok se najsporiji rast događa između 6. i 7. godine, više kod djevojčica (0,65 cm). Za razliku od duljine stopala i opsega donožja, pete i rista, gdje postoji nešto izraženija razlika u vrijednostima antropometrijskih izmjera između dječaka i djevojčica, dječaci imaju neznatno širu petu nego djevojčice kroz razdoblje od 2. do 7. godine života, pri čemu je peta kod dječaka u 7. godini šira za samo 0,1 cm u odnosu na djevojčice. Slična tome je i visina palca, koja je za 0,1 cm veća kod dječaka u 7. godini života nego kod djevojčica, dok je visina donožja jednaka kod oba spola.
ZAKLJUČAK: Postojeći standardi ne odgovaraju veličini i obliku stopala hrvatske djece. U svim dobno-spolnim skupinama kod oba spola najviše je zastupljeno egipatsko stopalo. Analizirajući sve antropometrijske izmjere stopala dječaka i djevojčica, najveći porast mjerenih vrijednosti događa se između 2. i 3. godine, a zatim
slijedi razdoblje prilično jednoličnog rasta između 3. i 6. godine života. Najmanji porast vrijednosti mjerenih veličina na stopalima događa se u 7. godini života djeteta. Dječaci imaju nešto dulja stopala, kao i većeg opsega nego djevojčice, ali ta razlika u pojedinim dobnim skupinama nije veća od 0,6 cm. U nijednoj dobnoj skupini nije nađena statistički značajna razlika izmjerenih antropometrijskih mjera između desnog i lijevog stopala. Krivulja rasta i razvoja stopala slijedi eksponencijalnu krivulju. Nema statistički značajne razlike oblika i veličina antropometrijskih izmjera na stopalima između kontinentalne i primorske regije u Republici Hrvatskoj, kod oba spola u dobi od 2 godine, te kod djevojčica u dobi od 7 godina, dok je u ostalim dobnim skupinama kod pojedinih vrijednosti statistička razlika značajna. |
Abstract (english) | INTORDUCTION: The anatomical specificity of children’s feet change during their growth and development, and the foot therefore adapts to its static and dynamic function of bearing the body's full weight. When children start walking, their feet begin to change shape and the changes become visible when the natural fat pads on the bottom of each foot begin to disappear. The shape of the foot is determined by many anthropometric measurements. It is during the period of the child’s learning to walk phase that more intense changes to the foot begin, which allow a base of support wide enough for the child to stand and walk, decreasing the temporary weakness of the muscles. The dynamic muscular strength and ligament firmness allow the foot to adapt normally as they bear weight on their legs by the stretching of the feet. Contrary to other body systems, foot length proportionally reaches its adult size.
The length of girls' feet reach half their adult size by the age of 1, while boys' feet reach half their adult size by 18 months. According to various toe lengths and shapes, three types of forefoot shapes can be distinguished: Egyptian, square and Greek. Variations in foot shapes are based on numerous anatomical differences, such as foot arch height, heel width and toe length. Foot length is the basic unit of measurement for monitoring the development and growth of the foot. The foot length of growing children is strictly standardized in certain countries and varies depending on geographical location and ethnic differences.
AIMS: The aim of this thesis is to first determine the foot shapes (Egyptian, Greek, square) and anthropometric measurements of the foot (foot length, metatarsus width, heel width, metatarsus height, heel, instep and metatarsus circumference and big toe height among a representative sample of preschool aged girls and boys of different age groups. Second, to study the changes which occur in the shapes and sizes of feet on a representative sample of preschool children in Croatia, and then to determine the regional differences in the measured foot shapes and sizes among the representative sample. And finally, to create reference tables of foot sizes among girls and boys of different age groups.
MATERIALS AND METHODS: The research for this thesis was conducted as a cross sectional, multicenter study and was approved by the Ethical Committees of the
Children's Hospital in Zagreb and the School of Medicine in Zagreb. The study included Croatian preschool children that live in both the Zagreb and Split-Dalmatia Counties. The sample includes preschool children between the ages of 2 (1.50-2.49) and 7 (6.50-7.49), divided in to 6 age groups. Measurements were performed on a sample size of 2745 children, totalling to 5490 feet, including 1375 boys and 1370 girls. The first age group (two-year-olds) included 242 girls and 149 boys; the second age group (three-year-olds) included 214 girls and 181 boys; the third age group (four-year-olds) included 221 girls and 263 boys; the fourth age group (five-year-olds) included 196 girls and 245 boys; the fifth age group (six-year-olds) included 259 girls and 288 boys; and the sixth age group (seven-year-olds) included 238 girls and 249 boys. Children with congenital and acquired foot deformities were not a part of the research group. The measuring technique was standardized and the children were measured while standing on their feet. The feet were measured barefoot and were fitted in a specially designed measuring device with an index of measurements. To obtain other anthropometric measurements we used a measuring tape and a pedometer with a movable goniometer.
RESULTS: In children between the ages of 2 and 7, on average 80.3% of boys and 78.8% of girls had an Egyptian-shaped foot. The Greek foot was found in 14.7% of boys and 17.6% of girls, while the square-shaped foot was found in 5% of boys and 3.6% of girls. No significant differences were found in foot shapes between boys and girls. The annual foot growth in length measures approximately 1 cm, except at age 2 when the foot grows an average 1.6 cm annually. An annual growth of approximately 1.3 cm was measured among girls between the ages of 3 and 6. The foot grows most rapidly in length between the ages of 2 and 3 in both of the sexes, while the slowest growth rate was measured between the ages of 6 and 7, more so among girls (0.65 cm). While more profound differences in foot length and circumference of the metatarsus, heel and instep were found in the anthropometric measurements between boys and girls, boys were measured to have only slightly wider heels than girls between the ages of 2 and 7, and the heel was found to be only 0.1 cm wider among boys than the girls at the age of 7. Similarly, the big toe was measured 0.1 cm higher among boys at the age of 7, while metatarsus height was found to be equal among both sexes.
CONCLUSION: The existing standards of foot length and shape are not suitable for children in Croatia. The Egyptian foot was found to be most common throughout all age and sex groups, more than 80% of boys and girls. When analysing all anthropometric foot measurements of boys and girls, the most significant growth could be measured between the ages of 2 and 3, followed by a period of rather steady growth between the ages of 3 and 6. The smallest foot growth values could be measured at 7 years old. Boys were found to have slightly longer feet, as well as a larger circumference than girls, but the difference in certain age groups was not measured to be larger than 0.6 cm. No significant differences in anthropometric measures between the right and the left foot were found in any of the age groups. |