Abstract | Adolescencija predstavlja prijelazno razdoblje između djetinjstva i odrasle dobi u kojoj se događaju razne emocionalne i kognitivne promjene praćene individualizacijom – razdobljem izgradnje vlastitog identiteta, vlastitih vrijednosti i stavova. Razdoblje adolescencije kompleksno je jer u navedenom razdoblju dolazi do suočavanja s raznim izazovima poput izgradnje obrazaca ponašanja, samostalnog donošenja odluka, zdravstvenih izazova poput moguće neželjene trudnoće i razvoja ovisnosti. Na globalnoj razini, procjenjuje se da 15-20% adolescenata ima problem s poremećajima mentalnoga zdravlja među kojima su vodeći uzroci bolesti: poremećaji ponašanja, depresija i anksioznost. Kako bi se smanjio porast poremećaja mentalnoga zdravlja, Svjetska zdravstvena organizacija pokrenula je niz inicijativa s ciljem unaprjeđenja intervencija usmjerenih na razvoj skrbi adolescenata. Mentalni poremećaji treći su najčešći razlog posjete liječniku školske medicine u hrvatskim osnovnim i srednjim školama. U najčešće poremećaje mentalnoga zdravlja u adolescenata spadaju: afektivni i anksiozni poremećaji (depresivni, anksiozni i bipolarni afektivni poremećaj), psihotični poremećaji (shizofrenija), poremećaji ponašanja (poremećaj pažnje i hiperaktivnosti), ovisnosti (ovisnost o duhanu, alkoholu, drogama, ovisnost o internetu i tehnologiji), poremećaji jedenja (anoreksija nervoza, bulimija nervoza), samoozljeđivanje i suicidalno ponašanje. Prioritetne i ključne strategije u očuvanju zdravlja čine programi prevencije mentalnih poremećaja usmjereni na osiguravanje psihosocijalne i individualne podrške. Pravovremeno otkrivanje problema, preventivne kampanje i programi te osiguranje podržavajuće okoline mogu značajno smanjiti mogući razvoj poremećaja mentalnoga zdravlja. Jedna od najznačajnijih uloga medicinske sestre/tehničara u prevenciji poremećaja mentalnoga zdravlja jest edukacija adolescenta, njegove obitelji i šire zajednice kako bi se što bolje razumjeli adolescentovi osjećaji te na vrijeme uočile promjene u ponašanju koje bi mogle dovesti do razvoja poremećaja mentalnoga zdravlja. Procjena mentalnoga zdravlja adolescenta, holistički pristup, motivacijski i pozitivni odnos a adolescentom, aktivno slušanje, izgradnja terapijskog odnosa, razumijevanje i empatija te podrška predstavljaju uloge medicinske sestre/tehničara u prevenciji poremećaja mentalnoga zdravlja. |
Abstract (english) | Adolescence represents a transitional period between childhood and adulthood in which various emotional and cognitive changes occur, followed by individualization - a period of building one's own identity, values and attitudes. The period of adolescence is challenging because during this period, one faces various challenges such as building behavioral patterns, independent decision-making, health challenges such as possible unwanted pregnancy and the development of addiction. Globally, it is estimated that 15-20% of adolescents have a problem with mental health disorders, among which the leading causes of the disease are: behavioral disorders, depression and anxiety. In order to reduce the increase in mental health disorders, the World Health Organization launched a series of initiatives with the aim of improving interventions aimed at the development of adolescent care. Mental disorders are the third most common reason for visiting a school medicine doctor in Croatian primary and secondary schools. The most common mental health disorders in adolescents include: affective and anxiety disorders (depressive, anxiety and bipolar affective disorder), psychotic disorders (schizophrenia), behavioral disorders (attention deficit and hyperactivity disorder), addictions (addiction to tobacco, alcohol, drugs, addiction to internet and technology), eating disorders (anorexia nervosa, bulimia nervosa), self-harm and suicidal behavior. Priority and key strategies in the preservation of health are programs for the prevention of mental disorders aimed at providing psychosocial and individual support. Timely detection of problems, preventive campaigns and programs and ensuring a supportive environment can significantly reduce the possible development of mental health disorders. One of the most important roles of the nurse/technician in the prevention of mental health disorders is the education of the adolescent, his family and the wider community in order to better understand the adolescent's feelings and to spot changes in behavior that could lead to the development of mental health disorders. Assessment of the adolescent's mental health, holistic approach, motivational and positive relationship with the adolescent, active listening, building a therapeutic relationship, understanding and empathy and support represent the roles of nurses/technicians in the prevention of mental health disorders. |