Abstract | Strategija razvoja turizma je krovni dokument neke zemlje koji precizno definira smjernice za povećanje konkurentnosti turizma na međunarodnom tržištu, daje jasne naputke za pokretanje investicija u sektoru turizma te predstavlja osnovu za povlačenje sredstava iz fondova Europske unije. Strategija predstavlja temelj stvaranja prepoznatljivosti i konkurentnosti zemlje s naglaskom na sigurnost i raznovrsnost autentičnih sadržaja i doživljaja.
Hrvatska i Španjolska dvije su mediteranske zemlje čiju turističku sezonu karakteriziraju visoka sezonalnost te slične prosječne cijene. Obje zemlje usredotočene su najviše na razvijanje turizma u obalnom području, a gosti koji posjećuju te dvije zemlje ostaju relativno dugo i dolaze uglavnom u ljetnim mjesecima. Turizam u te dvije zemlje čini veliki postotak BDP-a: španjolski turizam čini 23,9 % BDP-a, a hrvatski turizam čini 20 % BDP-a te je samim time jasno da je cilj dviju zemalja na razne načine promovirati i poboljšati turističke ponude ne samo u ljetnim mjesecima već raširiti turističku ponudu na cijelu godinu. Španjolska u tome i na neki način uspijeva promovirajući svoja skijališta koja su u zimskim mjesecima dosta tražena, dok Hrvatska još uvijek zaostaje u tom dijelu ne koristeći svoje prirodne resurse odnosno prirodna bogatstva koja se nude, a koja bi uz malo truda i minimalna ulaganja mogla biti zanimljiva turistima čiji su apetiti za novinama, avanturama i novim ponudama sve veći.
U radu će se prikazati sličnosti i različitosti strategija razvoja turizma Hrvatske i Španjolske, prednosti i nedostatci dosadašnjih strategija koje su uvelike bile jednake, te su se većim dijelom odnosile samo na ponudu „sunce i more“. Radom će se pokušati predočiti koliko Španjolska ozbiljno shvaća mogućnost razvoja turizma, dok Hrvatska možda zbog problema oko svjetske pandemije zaostaje sa samim razmišljanjem i nacrtima izrade strategije koja bi trebala biti smjernica u sljedećih deset godina. Privatni iznajmljivači u Hrvatskoj samostalno su pokušali pokrenuti turizam u kontinentalnoj Hrvatskoj koristeći fondove Europske unije te na takav način pomoći sebi, a naravno pomoći i Hrvatskoj.
Aktualna Strategija razvoja turizma Hrvatske postavila je neke smjernice za razvoj turizma kao što su rast kvalitete, povećanje konkurentnosti, povećanje prosječne potrošnje gostiju, jačanje turističkog prometa izvan ljetnih mjeseci te princip održivosti. Budući da je nova Strategija u trenutku pisanja rada tek u pripremi, ne može se sa sigurnošću reći u kojem smjeru će se hrvatski turizam usmjeriti, već se može samo pretpostavljati da bi on mogao biti usmjeren na kongresni ili zdravstveni turizam, a Jadransko more će se možda usmjeriti na cruising turizam, sve s aspekta održivosti. |