Abstract | U smislu sportskih sadržaja za pojedine razvojne faze djece i mladeži potrebno je za početak prikazati specifičnosti razvojnih faza djece i mladeži. Dijele se na djecu predškolske dobi (3-6 godina), djecu mlađe školske dobi (7-10 godina), djecu starije školske dobi (11-14 godina) i srednjoškolsku mladež (15-18 godina). Za svaku navedenu razvojnu fazu djece i mladeži definiramo vrstu sportskih sadržaja koji su prikladni razvojnim karakteristikama te dobi, tj. dajemo konkretni primjer sadržaja kojima se djeca i mladež mogu baviti. Na djetetov razvoj potrebno je djelovati u cjelokupnoj razvojnoj dobi jer svaka dob ima svoje jedinstvene i neponovljive karakteristike koje u kasnijim fazama već mogu biti formirane. Cilj sportsko-rekreacijskog vježbanja za djecu predškolske dobi je poticanje njihova pravilnoga psihofizičkog rasta i razvoja. Za tu djecu, od 3 do 6 godina, jedna od najvažnijih anatomskih osobina jest fleksibilnost organizma. Dominantna karakteristika djece od 3 do 6 godina je intenzivna motorička aktivnost koja se iskazuje igrom. Preferira se dinamički oblik vježbanja čime se potiče rast kostiju u dužinu, a statičkim radom negativno se utječe na razvoj mišića. Djeca predškolske dobi vladaju brojnim vrstama osnovnih prirodnih kretanja: hodanje, trčanje, skakanje, penjanje, provlačenje i sl. Cilj sportsko-rekreacijskog vježbanja djece mlađe školske dobi može biti usmjeren na opći razvoj sustava za kretanje te na vježbe jačanja slabije muskulature. U toj fazi, djeci od 7 do 10 godina, potrebno je omogućiti svakodnevno bavljenje sportskom aktivnošću zbog toga što je za njihove ukupne psihofizičke sposobnosti presudan upravo tjelesni angažman. U toj dobi djeca moraju prihvatiti vježbanje i sportsku aktivnost kao sastavni dio života. Djecu starije školske dobi, od 11 do 14 godina, prati faza intenzivna rasta i razvoja. Djeca se tada mogu baviti svim vrstama i oblicima sportskih aktivnosti u slobodnim i organiziranim uvjetima. Postoji mogućnost redovitog bavljenja sportom u različitim sportskim klubovima, a navike koje djeca steknu u toj dobi izuzetno su važne za preuzimanje pozitivnih navika u životu. Srednjoškolska mladež, od 15 do 18 godina, završna je faza razvoja djeteta kada dijete prelazi iz dječjeg razdoblja u fazu odrasle osobe. Kod te dobi bavljenje sportskom aktivnošću ima vrlo važnu ulogu u samopotvrđivanju vlastite osobnosti, odgovornosti i estetskog doživljaja. Mladi ljudi koji se bave sportom predstavljaju sinonim za optimizam, snagu, sposobnost, zdravlje i ostale pozitivne karakteristike. To je posljednje razdoblje u kojem je potrebno odgojno i praktično djelovati i utjecati na mlade. Bitno je da se sportsko-rekreacijskim aktivnostima nastave i poslije srednjoškolskog obrazovanja te da sport postane trajno važan sadržaj njihova slobodnog vremena jer sport umanjuje asocijalna ponašanja i pozitivno utječe na kvalitetu života mladih. |