Abstract | CILJ:
Radiološka tehnologija u terapiji se kroz proteklo desetljeće razvijala ubrzano, što je imalo za posljedicu znatnu promjenu u standardima te pristupu i tehnologiji liječenja malignih oboljenja radioterapijom (1).
Cilj rada je ustvrditi sličnosti i razlike studijskih programa u osposobljavanju radioloških tehnologa za planiranje i provođenje radioterapije u Hrvatskoj, s nekim primjerima programa iz zemalja Europske unije. Također, u radu se istražuje koje su to ključne kompetencije radioloških tehnologa u terapiji (2) te kakve su preporuke na nivoima prepoznatih i priznatih europskih udruga, agencija, stručnih smjernica i relevantnih dokumenata po tom pitanju (3).
Pokušat će se dati odgovor na pitanje što bi se u perspektivi moglo napraviti na nacionalnom nivou kako bi postojeći studijski programi odgovorili izazovu sve većeg tehnološkog i znanstvenog napretka u liječenju onkoloških bolesnika radioterapijom (4).
METODE:
Ovo je pregledno istraživanje temeljeno na proučavanju više različitih studijskih programa i ishoda učenja u Republici Hrvatskoj i izvan granica Hrvatske, te je ustrojeno kao opažajno (opservacijsko) presječno istraživanje.
Istraživani su studijski programi radiološke tehnologije u Splitu, Rijeci, Zagrebu te u Engleskoj, Irskoj, Škotskoj, Austriji, Italiji, Sloveniji, Belgiji, Danskoj i Nizozemskoj.
Istraživanu populaciju čine svi dostupni programski sadržaji ciljnih zemalja, odnosno za ovo istraživanje je korišten prigodan uzorak.
Glavni ulazni podaci su popisi kolegija, odnosno predmeta dostavljeni od strane različitih obrazovnih ustanova, sa pripadajućim opisom sadržaja, satnice i ECTS bodova za svaki kolegij/predmet ili modul.
Ishodi učenja i ključne kompetencije uspoređeni su s mjerodavanim dokumentima Europskog udruženja za radioterapiju i onkologiju (ESTRO) “Recommended ESTRO Core Curriculum for RTTs (Radiation TherapisTs) – 3rd edition” i “European Higher Education Area Level 6 Benchmarking document for Radiation TherapisTs”.
REZULTATI:
Usporedbom 10 europskih studijskih programa dobiveni su rezulatati koji prikazuju ustroj strukturu pojedinih studija, sa pripadajućom satnicom izvođenja satnice po predmetima / modulima. Razvidno je i koliko su u pojedinom studiju zastupljeni ishodi učenja iz područja stručnih kompetencija u radioterapiji.
Svi studijski programi su pojedinačno uspoređeni s hrvatskim studijem i ESTRO-vim Jezgrovnim kurukulumom kao standardom za školovanje RTT-a.
Rezultate ove usporedbe opisuju sljedeće činjenice:
A. Studijski programi u Irskoj, Engleskoj i Škotskoj, imaju redom 3371, 3600 i 2900 sati posvećanih školovanju RTT-a. Studiji u Irskoj i Škotskoj traju četiri godine, u Engleskoj tri godine. Skupovi ishoda učenja su organizirani kao moduli.
B. Studijski programi u Nizozemskoj, Belgiji i Danskoj, imaju redom 2202, 1680 i 968 sati posvećanih školovanju RTT-a. Studij u Nizozemskoj traje četiri godine, u Belgiji i Danskoj je trogodišnji studij. Skupovi ishoda učenja su organizirani uglavnom kao moduli, u Nizozemskoj u potpunosti, a u Belgiji i Danskoj dijelomično.
C. Studijski programi u Hrvatskoj, Austriji, Italiji i Sloveniji imaju redom 430, 735, 600 i 950 sati posvećanih školovanju RTT-a. Svi studiji su trogodišnji. Skupovi ishoda učenja su organizirani kao predmeti/kolegiji.
ZAKLJUČAK:
Studijski programi u Hrvatskoj nisu dostatatni za cjelovito osposobljavanje i stjecanje svih potrebnih kompetencija za rad u suvremenoj radioterapiji.
1. Tri studijska programa zadovoljavaju najviše standarde u školovanju RTT-a, to su Irska, Engleska i Škotska, koji su ustrojeni kao isključivo studiji radiološke tehnologije u terapiji. Ovi su studiji usklađeni za ESTRO-vim Jezgrovnim kurikulom za RTT-e.
2. Tri studija zadovoljavaju minimalne standarde za školovanje RTT-a, to su Nizozemska, Belgija i Danska, koji u sklopu integralnog studija radiološke tehnologije imaju u trećoj godini studija module posvećene radioterapiji sa minimalno 1000 sati nastave. Ovi studiji su djelomično usklađeni za ESTRO-vim Jezgrovnim kurikulom za RTT-e, ali zadovoljavaju preporuku IAEA-e (25) o minimumu od jedne godine studija i/ili 60 ECTS bodova posvećenih školovanju RTT-a.
3. Četiri studija ne zadovoljavaju minimalne kriterije za osposobljavanje RTT-a. Od toga tri studijska programa: hrvatski, austrijski i talijanski nedvojbeno ne ispunjavaju uvjete, dok je slovenski studijski program ukupnim sadržajem i satnicom skupova ishoda učenja iz područja radioterapije, koji se proteže kroz drugu i treću godinu studija, vrlo blizu zadovoljenju preporuka slično kao i tri studija u prethodnoj točki. |
Abstract (english) | AIM:
Radiation technology in therapy has evolved significantly throughout last few decades, resulting with major shifts in standards for treatment of oncological patients and radiotherapy in overall (1).
Aim of this study is to appoint similarities and diferences between educational programmes for Radiation Therapists (RTT) in Croatia, and make a comparison with a number of other European countries. In addition, core competencies of RTTs are to be determined as a reference frame, in accordance with internationally acknowledged guidelines, publications and recommendations (3).
The intention behind this work is to propose an aswer to what could be done in a National perspective to develop a suitable educational program and respond to the increasing chalenges of the modern radiotherapy today (4).
METHODS:
This is an observational study and could be considered as a review of existing educational programmes (curriculums) and learning outcomes in Croatia and in other countries as well.
Qualification for Radiation technologists has been explored in Croatias Univesities in Split, Rijeka and Zagreb, and then compared to 9 other European counties: Slovenia, Austria, Italy, Denmark, Netherlands, Ireland, England, Scotland and Belgium.
Population for this research is made of all available courses for RTTs on colleges / universities in countries listed above.
The entrance data contains the lists of subjects / modules in study programmes with related description of learning outcomes, total hours of education delivered and ECTS credits.
Learning outcomes and core competences were compared in accordance with Recommended ESTRO Core Curriculum for RTTs (Radiation TherapisTs) – 3rd edition and European Higher Education Area Level 6 Benchmarking document for Radiation TherapisTs.
RESULTS:
Results of comparison between 10 European undergraduate study programs reveal the structure and contect of educational programmes for all countries. This makes it possible to depict an ammount of specific learning outcomes in the field of radiotherapy for each programme.
Comparison of Croatioan University study individually with other programmes and ESTRO Core Curriculum for RTTs gave results as follows:
A. Study programmes in Ireland, England and Scotland have 3371, 3600 i 2900 of total hours dedicated to Radiation therapy specific competency. Ireland and Scotland have 4 year programmes, Engleskoj has a three year programme. Learning outcomes are organised in modules.
B. Study programmes in Netherlands, Belgium and Denmark, have 2202, 1680 i 968 of total hours dedicated to Radiation therapy specific competency. Study in Netherlands is a four year programme, whilst Belgium and Denmark have a three year programme. Learning outcomes are organised in modules in Netherlands, and Belgium and Denmark have a mixed structure with smaller and more specific units of learning outcomes.
C. Study programmes in Croatia, Austria, Italy and Slovenia have 430, 735, 600 and 950 hours dedicated to Radiation therapy specific competency. They have all three year programs. Learning outcomes are organised in smaller units of learning outcomes called subjects.
CONCLUSION:
Educational programmes in Croatia are not sufficient enough for complete qualification in the field of Radiation therapy specific competency for up to date radiotherapy.
1. Three study programmes have met all the criteria for education of RTTs, and these are in Ireland, England and Scotland. They are formed as a fully dedicated BSc. in Radiation Therapy courses and thea are in compliance with ESTRO Core Curriculum for RTTs.
2. Three study programmes fulfil the minimal conditions as they have been stated in the IAEA document (25), implying the criteria of a minimum one academic year for education in Radiation therapy specific competency. These are in Netherlands, Belgium and Denmark, and they have a one year module, as a part of a multidisciplinary programme, which can be dedicated to eather Radiotherapy, or Diagnostic imaging, Nuclear Medicine and Sonography with a minimum of 1000 hours of teaching.
3. Four study programmes do not fulfil the minimal criteria for education in Radiation therapy. Three study programmes, in Croatia, Austria and Italy are evidentially below minimal conditions, whilst the study programme in Slovenia with its total number of teaching hours and contents of Radiation therapy specific competency lasting throughout 2nd and 3rd year of Study, has the potential of satisfy the minimum criteria listed above. |