Title Stavovi studenata sestrinstva i primaljstva o cijepljenju djece
Title (english) NURSING AND MIDWIFERY STUDENTS' ATTITUDES TOWARDS CHILDHOOD VACCINATION
Author Ivana Bočina
Mentor Matea Dolić (mentor)
Committee member Ante Buljubašić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Vesna Antičević (član povjerenstva)
Committee member Daniela Šupe-Domić (član povjerenstva)
Granter University of Split (University Department of Health Studies) Split
Defense date and country 2018-09-10, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline BIOMEDICINE AND HEALTHCARE Clinical Medical Sciences
Abstract Uvod: Cijepljenje je najveći medicinski uspjeh 20. stoljeća i njime je spašeno više života nego bilo kojom drugom medicinskom intervencijom. Javnozdravstveni programi masovnog cijepljenja doveli su do kontrole zaraznih bolesti protiv kojih se cjepi.
Cilj: Utvrditi stavove studenata sestrinstva i primaljstva u Hrvatskoj o cijepljenju djece.
Hipoteza: Studenti sestrinstva i primaljstva imati će pozitivne stavove prema cijepljenju djece u više od 85 % slučajeva neovisno o mjestu studiranja.
Uzorak: Istraživanje je provedeno na studentima druge i treće godine sestrinstva i primaljstva u Republici Hrvatskoj online anketom u lipnju i srpnju 2018. godine. U istraživanju su sudjelovala 193 ispitanika i to 34 studentice primaljstva i 153 studenta sestrinstva. Sudjelovanje je bilo potpuno dobrovoljno i anonimno.
Metoda istraživanja: Upitnik se sastojao od 19 pitanja. Četiri pitanja su se odnosila na demografske podatke, petnaest pitanja su se odnosila na stavove studenata prema cijepljenju, a ispitanici su ih označavali na Likertovoj ljestvici s ocjenama od 1 do 5. Online upitnik je podijeljen na društvenoj platformi Facebook.com i to na stranicama Alumnija Sveučilišnog odjela zdravstvenih studija, Hrvatske komore primalja i Inicijativa medicinskih sestara-medicinskih tehničara. Također, upitnik je dijeljen na privatnim profilima te slan puten društvenih aplikacija WhatsApp i Viber.
Statistička obrada: Prikupljeni podatci iz upitnika uneseni su u Microsoft Excel tablice prema unaprijed pripremljenom kodnom planu. Za obradu je korištena deskriptivna statistika. Za utvrđivanje statističke značajnosti korišten je t-test.
Rezultati: Ukupno 85,5 % ispitanika se slaže ili potpuno se slaže s tvrdnjom da je cijepljenje najučinkovitija metoda prevencije zaraznih bolesti. Ukupno 81,8 % ispitanika smatra da eventualni rizici od cijepljenja su zanemarivi u korist samog cijepljenja. Ukupno 72,7 % ispitanika smatra da svi zdravstveni djelatnici trebaju promovirati cijepljenje kao najbolju preventivnu mjeru zaštite od zaraznih bolesti. Ukupno 88,6 % ispitanika cijepilo bi svoju djecu po važećem kalendaru cijepljenja. Zakonska obveza cijepljenja djece je nužna smatra 85,5 % ispitanika. Djeci koju su roditelji odbili cijepiti bez valjanjog razloga treba zabraniti upis u vrtić smatra 71,5 % ispitanika. Edukacija populacije o koristima cijepljenja smanjila bi otpor ljudi i negativni stav prema cijepljenju smatra 85,8 % ispitanika.
Zaključak: Studenti sestrinstva i primaljstva imaju pozitivne stavove prema cijepljenju djece (85,5 %) te bi 88,6 % ispitanika cijepilo bi svoju djecu po važećem kalendaru cijepljenja.Rezultati ukazuju da najveći broj ispitanika nema stav o zastupljenosti same teme cijepljenja u nastavnim tekstovima, zatim ih se ne slažu da je tema dovoljno zastupljena, a smatraju da bi edukacija populacije o koristima cijepljenja smanjila otpor ljudi i negativni stav prema cijepljenju te je nužno revidirati nastavne planove i veći naglasak staviti na samu temu cijepljenja i prednosti koje se postižu za cijelu populaciju. Provođenje zdravstvenog odgoja je vitalna funkcija sestrinstva i primaljstva te bi kroz formalnu edukaciju budućih prvostupnika/ca sestrinstva i primaljstva, a kasnije i kroz cjeloživotnu edukaciju trebalo pružiti izvrsnu edukaciju o cijepljenju kao prevenciji zaraznih bolesti te na taj način osigurati prosvjećivanje i zdravstveni odgoj populacije temeljeno na dokazima.
Abstract (english) Introduction: Vaccination is the most prominent medical success of the 20th century, saving more lives than any other form of medical intervention. Public health programs of mass vaccination have marked an improvement in disease prevention and control.
Aim: to determine Nursing and Midwifery students' stance on childhood vaccination.
Hypothesis: Over 85% of Nursing and Midwifery students will hold a positive attitude towards childhood vaccination, regardless of place of study.
Sample: Research participants are second and third year Nursery and Midwifery students in Croatia. Research was conducted through an online survey in June and July of 2018. A hundred and ninety-three participants include thirty-four Midwifery students and a hundred and fifty-three Nursery students. Participation is entirely voluntary and anonymous.
Research method: Online survey numbering nineteen questions contained four questions concerning demographic information, and fifteen questions regarding students' opinions on vaccination. Participants were asked to offer their answers using a Likert scale ranging fom 1 to 5. The survey was shared on social media websites such as facebook.com, via websites of the Alumni from the University department of Health Studies, Croatian Chamber of Midwives, and the Nurse and Medical Technician Initiative. This survey was also shared on private online profiles, as well as though social mobile applications Whatsapp and Viber.
Statistical analysis: Data collected through the online questionnaire was imported into a Microsoft Excel document according to a code plan previously prepared. Descriptive statistics were used for data analysis. To determine statistical significance, a t-test was used.
Results: A total of 85.5% of participants agree or strongly agree with a statement that says vaccination is the most efficient method of disease prevention. 81.8% of participants consider potential risks negligible overall. 72.7% thinks that all health professionals should promote vaccination as the optimal preventive measure to protect against infectious diseases. 88.6% would have their children vaccinated according to the vaccination schedule. 85.5% of all participants deem a legal obligation to vaccinate children necessary. Children whose parents refused to have them vaccinated without valid reason should not be allowed kindergarten enrollment, according to 71.5% of participants, while 85.8% thinks that educating the public about the benefits of vaccination would reduce the reluctance and negative attitude towards vaccination.
Conclusion: Nursery and Midwifery students hold positive opinions on childhood vaccination (85.5%). 88.6% of students questioned would vaccinate their children according to schedule. Results show that the majority of participants hold no opinion on the representation of the subject in textbooks; those who strongly disagree that the subject is represented enough number M-5.2, believing that educating the public about benefits of vaccination would reduce the number of people holding negative opinions on the subject. Participants deem it necessary to revise the curriculum and to add emphasis on the subject of vaccination and its benefits for the entire population. Health education is a vital function of both nursery and midwifery, therefore in formal education of future students as well as in lifelong education after graduation, it is highly necessary that thorough education on vaccination be implemented. This way, we would have public health education and enlightenment that are based on actual proof.
Keywords
stavovi studenata sestrinstva
cijepljenje djece
javnozdravstveni programi (ključne riječi unio urednik)
Keywords (english)
attitudes of nursing students
vaccination of children
public health programs (ključne riječi unio urednik)
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:176:931241
Study programme Title: Nursing (university/undergraduate) Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (sveučilišni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2020-05-14 08:48:28