Title Model Registra emisija ispušnih plinova u pomorskom prometu za
područje hrvatskog dijela Jadrana
Title (english) Model of exhaust gases emission register in maritime traffic for Croatian part of the Adriatic
Author Radoslav Radonja
Mentor Ivica Šegulja (mentor)
Mentor Vjekoslav Koljatić (komentor)
Committee member Željko Kurtela (predsjednik povjerenstva) MBZ: 157690
Committee member Ivica Šegulja (član povjerenstva)
Committee member Vjekoslav Koljatić (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Maritime Studies Rijeka
Defense date and country 2013-09-26, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Traffic and Transport Technology Maritime and River Traffic
Universal decimal classification (UDC ) 502/504 - Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them 656.6 - Transport by water
Abstract U doktorskom radu su znanstvenim metodama istražene i analizirane najvažnije
karakteristike pomorskog prometa u hrvatskom dijelu Jadrana, prikazani su najnoviji
međunarodni ekološki zahtjevi s osnove sprječavanja onečišćenja okoliša i njihov utjecaj
na brodare kroz osnovna načela cikličnih promjena na pomorskom tržištu sa smjernicama
za njihovu prilagodbu (ekološka prihvatljivost broda kao osnovni preduvjet opstanka
brodara na tržištu), te izrađen pregled globalno dostupnih metodologija procjene emisija i
analizirane mogućnosti njihove primjene na promatranom području. Pri tom su holističkim
pristupom problematici razmotreni različiti aspekti utjecaja emisija iz pomorskog prometa
na čovjeka, okoliš i klimu.
Uzimajući u obzir temeljne postavke strategije održivog razvoja i integriranog
upravljanja priobalnim područjem postavljen je model Registra emisija koji uvažava
specifičnosti pomorskog prometa u hrvatskom djelu Jadrana i omogućuje izradu početnog
skladišta emisija (otiska) i njihov naknadni kontinuirani nadzor na čijoj se osnovi može
pružiti potpora donošenju i provedbi zakonodavstvenih odluka i ekonomskih instrumenata
u cilju zaštite promatranog područja, a koji je ujedno i globalno primjenjiv za sva slična
područja.
Znanstveno utemeljeno istraženi su svi relevantni čimbenici koji proizlaze iz
specifičnosti pomorskog prometa na hrvatskom dijelu Jadrana, definirane su organizacijske
(zakonodavstvene, institucijske, operativna tijela) i tehnološke pretpostavke modela u
odnosu na koje je izvršena optimizacija dostupnih metodologija procjene emisija kako bi
se postavio model Registra emisija koji će rezultirati točnijim podacima o emisijama i
sukladno tomu kvalitetniju potporu odlučivanju i zaštiti. Pri tom je uzet u obzir, te
djelomično pokrenut proces rješavanja definiranog znanstvenog problema nedovoljnog
istraživanja onečišćenja atmosfere iz pomorskog prometa na promatranom području, iako
je taj promet u kontinuiranom porastu, a strategija razvoja Republike Hrvatske dijelom je
usmjerena prema gospodarstvenim granama direktno vezanim uz more i priobalno
područje.
Postavljeni model Registra emisija pretpostavlja podjelu svih plovila u području na
dvije odvojene skupine na koje se potom mogu primijeniti različite metodologije procjene
emisija, a omogućuje i primjenu novih tehnoloških rješenja nadzora pomorskog prometa i
izradu informacijskog sustava za motrenje i procjenu emisija u pomorskom prometu
temeljenu na dinamičkoj analizi i matematičkim modelima koji će osigurati kvalitetniji
nadzor i mogućnost pravovremene reakcije u slučajevima prekomjernog onečišćenja.
Podjela na skupine omogućava njegovu izradu po fazama što će za posljedicu imati,
moguće, duže vrijeme za objedinjavanje rezultata, no biti će svakako jednostavniji pri
zatvaranju financijske konstrukcije projekta koji se na taj način može i financirati po
fazama kako iz nacionalnih tako i iz različitih međunarodnih izvora.
Na kraju, predloženi model Registra predstavlja i osnovu za buduća znanstvena
istraživanja u području sprječavanja onečišćenja iz pomorskog prometa i njegove
energetske učinkovitosti, jedno od kojih je i predstavljeni projekt ASAP za čiji je
kontinuitet postavljanje modela bio preduvjet. Na isti način jednom definirani 'otisak'
emisija omogućuje i troškovno-korisne analize kako u području pomorstva tako i u drugim
povezanim znanstvenim ili gospodarskim područjima.
Slijedom navedenog zaključeno je da je predstavljeni model Registra emisija
ispušnih plinova u pomorskom prometu za područje hrvatskog dijela Jadrana ostvariv i da za razliku od, na svjetskoj razini uobičajenih zasebnih metodologija procjena emisija,
njihova parcijalna primjena po razlikovnim i optimiziranim skupinama, te naknadna
integracija rezultata daje točnije podatke o emisijama koji uvažavaju specifičnosti
promatranog područja.
Abstract (english) In this doctoral thesis the most important characteristics of maritime transport in the
Croatian part of the Adriatic are explored and analyzed by applying scientific methods, the
newest international environmental requirements regarding prevention of pollution and its
impact on shipowners are shown through the basic principle of the maritime market cyclic
changes with guidelines for their adaptation (environmental friendly ship as an essential
prerequisite for survival on the shipping market), and a global overview of available
emission estimation methodologies is created and the possibilities of their application in
the area analyzed. At the same time by a holistic approach to the problem various aspects
of the impact of emissions from maritime transport to humans, the environment and
climate are discussed.
Taking the basic tenets of sustainable development and integrated coastal zone
management into account, The Model of Emission Registry is set considering the specific
characteristics of maritime transport in the Croatian part of the Adriatic that enables the
creation of initial inventory of emissions (footprint) and their subsequent continuous
monitoring on whose basis support for making and implementation of legislative decisions
and economic instruments to protect the area of interest can be provided, which is also
globally applicable to all similar areas.
All relevant factors arising from the specifics of maritime traffic in the Croatian
part of the Adriatic are researched on scientific basis, organizational (with regulatory,
institutional, operational entities) and technological assumptions of the model are defined
in relation to which the optimization of available assessment methodology was used to set
up The Model of Emissions Registry that will result in more accurate data of emissions
and, accordingly, provide better decision support and protection. So, the process of solving
a defined scientific problem of insufficient study of atmospheric pollution from maritime
traffic in the area observed is taken into account, and partly initiated, although the traffic is
ever-increasing, and the development strategy of the Republic of Croatia is directed toward
economy sectors directly related to the sea and the coastal area.
The proposed model of the Emission Registry assumes the division of all vessels in
the area in two separate groups to which then a different methodology can be applied in
order to assess emissions and it enables the use of new technological solutions of maritime
traffic monitoring, and the creation of an information system for monitoring and evaluation
of emissions in maritime traffic based on dynamic analysis and mathematical models
which will ensure more efficient control and the possibility of timely response in case of
excessive pollution.
The division into groups enables its development in phases which will possibly
have as a consequence an extended period of consolidation of the results, but will certainly
be easier to close the financial construction of the project that in this way can also be
funded in phases from national sources as well as from various international sources.
Finally, the proposed Model of Emission Registry also represents the basis for
future scientific research in the field of prevention of pollution from maritime transport and
its energy efficiency, one of which was presented to the project ASAP for whose
continuity setting of the model is a prerequisite. In the same way once defined 'footprint' of
emissions enables cost-benefit analyses in the field of maritime affairs as well as in other
related scientific or economic areas. Consequently, it is concluded that the presented model of Exhaust Gases Emission
Register in Maritime Traffic for Croatian part of the Adriatic is achievable and that in
contrast to commonly separated methodologies for estimating emissions used globally,
their partial application by distinctive and optimized groups, and subsequent integration of
the results gives more accurate data of emissions that are taking specific characteristics of
the study area into account.
Keywords
pomorski promet
onečišćenje zraka
skladište (inventar) emisija
Keywords (english)
maritime transport
air pollution
emission inventory
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:187:722408
Promotion 2020-04-24
Study programme Title: Postgraduate (doctoral) university study programme - Maritime Studies Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport)
Catalog URL http://libraries.uniri.hr/cgi-bin/lb07/unilib.cgi?form=D1100305090
Type of resource Text
Extent 147 listova : ilustr. ; 30 cm
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2016-04-07 08:33:47