Abstract | U radu je analiziran utjecaj razvoja tehnologije na sve poslovne procese na brodu te na kompetencije koje su potrebne za obavljanje poslova na upravljačkoj razini. Određene su temeljne značajke procesa na brodu i način na koji se izvršava analiza procesa. Na osnovi navedenog, predložen je način na koji se može odrediti utjecaj uvođenja novih tehnologija na proces, odnosno na izvršitelje radnje, radnje u procesu i način na koji se donose odluke. Osnovni cilj razvoja ovakvog pristupa je prilagodba procesa učenja razvoju tehnologije, predviđanje radnji unutar procesa, koje se mogu automatizirati i buduća uloga čovjeka u radnjama. Osim toga, osiguralo bi se sustavno praćenje promjena koje nastaju u procesima na brodu, što sadašnjim pristupom nije omogućeno. Otežano praćenje promjena u procesima na brodu i potreba za pravovremenom nadogradnjom postojećih kompetencija i/ili razvijanjem novih kompetencija, koje nastaju kao rezultat razvoja novih tehnologija, doveli su do potrebe za redefiniranjem kompetencija. Prema Međunarodnoj konvenciji o standardima izobrazbe, izdavanju svjedodžbi i držanju straže pomoraca, 1978. (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers – STCW), kompetencije su definirane kao kombinacija znanja, razumijevanja i vještina pojedinca. Propisivanje kompetencija odnosilo se isključivo na osobu, bez analiziranja onoga što se događa u njenoj okolini. U radu je predložena proširena definicija pojma kompetencija. Prema navedenom pristupu, kompetencije se dovode u vezu s radnim procesima na brodu te uređajima koji se koriste. Osim toga, u Konvenciji STCW su, najvećim dijelom, propisane samo stručne kompetencije. Međutim, jedan od osnovnih preduvjeta za uspješno zapošljavanje je i posjedovanje generičkih kompetencija, koje se, osim u poslu, primjenjuju i u različitim životnim situacijama. Da bi se odredile potrebne generičke kompetencije, analizirani su poslovi na upravljačkoj razini, na LNG i putničkim brodovima. Navedene dvije vrste brodova izabrane su zbog značajno različitih procesa koji se na njima odvijaju i generičkih kompetencija koje su potrebne posadi. Raščlambom poslova, u radu je određena podjela i opis generičkih kompetencija koje su potrebne za obavljanje poslova na upravljačkoj razini, odnosno za poslove zapovjednika i prvog časnika palube: Nakon što su se odredile generičke kompetencije, analizirane su metode procjene posjedovanja kompetencija koje su propisane u Konvenciji STCW. Predloženo je da se propisivanje kriterija za procjenu kompetencija uskladi s Bloomovom taksonomijom. Analizirane su tri vrste obrazovanja: formalno, neformalno i informalno. Poseban naglasak stavljen je na programe neformalnog obrazovanja koji nastaju zbog razvoja tehnologije, specijaliziranih poslova i zato što programi formalnog obrazovanja, vrlo često, nisu usklađeni s ubrzanim razvojem tehnologije. Da bi se utvrdile razlike između kompetencija koje se stječu formalnim obrazovanjem i kompetencija koje se stječu neformalnim obrazovanjem, iii provedeno je istraživanje na LNG i putničkim brodovima. Istraživanje je provedeno na kompanijama koje upravljaju posadom na ukupno 188 LNG brodova i 161 putničkom brodu. Nakon što su utvrđene razlike, predložene su mjere za njihovo smanjenje. Kompetencije, koje se stječu formalni obrazovanjem, ne mogu se temeljiti samo na očekivanjima poslodavca, nego i na očekivanjima studenata i potrebama koje su rezultat različitih poslova. Na taj način je studentima omogućeno stjecanje kompetencija koje će im pomoći u ostvarenju njihovih dugoročnih potreba. Kako bi se utvrdila očekivanja studenata, provedeno je istraživanje u četiri države Europske unije: Španjolskoj, Estoniji, Latviji i Hrvatskoj. Istraživanje je trajalo ukupno dvije akademske godine. Predložen je način mjerenja zastupljenosti kompetencija i udjela vremena koje se troši na stjecanje različitih vrsta kompetencija. Kompetencije su analizirane u IMO predlošcima, studijskim programima i programima neformalnog obrazovanja. Model služi za utvrđivanje postojećeg stanja i jednostavniju nadogradnju i/ili izmjenu postojećih kompetencija i/ili vremena koje se utroši na stjecanje kompetencija. |
Abstract (english) | The thesis analyses the impact of new technologies on processes on board ships as well as competences needed to perform a task on management level. Basic characteristics of the processes on board ships have been determined as well as a way to analyse them. Taking into consideration the above-mentioned, a method of determining the impact of new technologies on a process, on a doer of the action, on actions in the process and on decision-making, has been suggested. Major goal of such an approach is to adapt learning processes to the development of technology, to predict the actions in the process that can be automatized and a definition of the future role of a man in the process. A systematic monitoring of changes in the processes on board ships would be ensured, which is not the case with the current approach. Complicated monitoring of changes in the processes on board ships, the need to upgrade in time the existing competences and/or to develop the new ones, which are the result of the development of new technologies, have increased the need to redefine competences. The International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, 1987, (STCW), defines competences as a combination of one’s knowledge, understanding and skills. The process of determining competences refers only to a person without analysing his/her surroundings. The thesis suggests broader approach to the definition of competences. That is, competences are associated with working processes on board ships as well as with the equipment used. Furthermore, the STCW Convention determines mostly professional competences. However, one of major preconditions for successful employment is the possession of generic competences. They are applied not only at work, but in everyday life as well. Tasks on management level on LNG and passenger ships have been analysed in the thesis in order to determine necessary generic competences. These two types of vessels have been chosen because different processes carried out on them and generic competences needed by the crew are significantly different. The classification and description of generic competences needed to perform tasks on management level (master and first officer) have been determined. After determining generic competences, methods for assessment the possession of competences defined by the STCW Convention, have been analysed. It has been suggested that the method of determining criteria for assessment of competences should be in accordance with Bloom’s taxonomy. Formal, non-formal and informal types of education have been analysed . A special attention has been given to programmes of non-formal education which develop as a result of development of technology, of specialised tasks and because formal education programmes are often not in accordance with the rapid development of technology. A research has been v conducted on LNG and passenger ships in order to identify differences between competences acquired through formal education and those acquired through non-formal education. The research has been conducted among companies that manage crew on 188 LNG and 161 passenger ships. Measures to reduce identified differences have been suggested. Competences acquired through formal education cannot be based only on the employers’ expectations. The students’ expectations and needs, which are the result of various tasks, should be taken into consideration as well. That would enable the students to acquire competences needed to realize their long-term needs. A research has been conducted in four countries, members of the European Union (Spain, Estonia, Latvia and Croatia), in order to determine the students’ expectations. The research has lasted for two academic years. A model of measuring presence of competences and the amount of time needed to acquire various types of competences has been suggested. Competences have been analysed through IMO Model Courses, study programmes and programmes of non-formal education. The model serves to determine the already existing conditions and for easier upgrade and/or change of the existing competences and/or time needed to acquire competences. |