Abstract | Kontejnerizacija je transformirala lučki sektor iz jedne generacije u drugu i razvila
međunarodnu trgovinu između regija. Pomorski promet igra važnu ulogu u svjetskoj trgovini,
čineći više od 80% količine robe kojom se trguje između zemalja i više od 70% ukupne
vrijednosti trgovine. U smislu težine, glavni proizvodi koji se prevoze morem su robe u
rasutom stanju, koje obično imaju relativno niske jedinične vrijednosti težine, kao što su
željezna rudača, ugljen, sirova nafta i žitarice. Kontejnerski teret veće vrijednosti, iako čini
oko 16% ukupne tonaže, procjenjuje se da čini oko 60% ukupne vrijednosti pomorske
trgovine ili više od 8 trilijuna USD u 2018. Kontejnerski prijevoz robe između Kine i Europe,
odnosno između Kine i Češke, važan je dio trgovine između ovih zemalja a volumen mu se i
dalje povećava. Ovaj rad sadrži analizu trenutnog stanja dva vida prometa i to pomorski i
željeznički promet između Dalekog istoka i Europe, odnosno između dalekog istoka i Češke.
Oba ova načina prijevoza su ekološki prihvatljivi i trebali bi se koristiti za prijevoz robe u
budućnosti. Jedan dio ovog rada sadrži usporedbu odabranih aspekata. Odabrani aspekti su
cijene, vrijeme prijevoza i sigurnost. Usporedba dvaju načina prijevoza, pomorskog i
željezničkog prijevoza je razumna, jer cijene, vrijeme prijevoza i sigurnost važni su za odluku
koji način prijevoza koristiti. |
Abstract (english) | Containerization has transformed the port sector from one generation to another and
developed international trade between regions. Maritime transport plays an important role in
world trade, accounting for more than 80% of the volume of goods traded between countries
and more than 70% of the total value of trade. In terms of weight, the main products
transported by sea are bulk goods, which usually have relatively low unit weight values, such
as iron ore, coal, crude oil and grains. Higher value containerized cargo, although it accounts
for about 16% of the total tonnage, is estimated to account for about 60% of the total value of
maritime trade or more than 8 trillion USD in 2018. Containerized freight between China and
Europe, or between China and the Czech Republic, is an important part trade between these
countries and its volume continues to increase. This paper contains an analysis of the current
state of two types of traffic, namely maritime and rail traffic between the Far East and Europe,
that is, between the Far East and the Czech Republic. Both of these modes of transportation
are environmentally friendly and should be used for transporting goods in the future. One part
of this paper contains a comparison of selected aspects. The selected aspects are prices,
transport time and safety. Comparing the two modes of transport, sea and rail transport, is
reasonable, as prices, transport time and safety are important in deciding which mode of
transport to use. |