Abstract | Održavanje broda predstavlja jedan od najvažnijih procesa i skupova aktivnosti na brodu. Cilj održavanja broda jest održavanje broda i njegove opreme u radnom stanju, preveniranje zastoja radu broda i popravljanje kvarova koji mogu narušiti rad broda. Održavanje se treba provoditi uz minimalne troškove i održavanje maksimalne radne sposobnosti i produljenje vijeka trajanja broda. Postoji nekoliko modela rada broda, od kojih su najvažniji preventivno održavanje koje se sastoji od periodičnog održavanja i održavanja prema stanju, korektivno održavanje i terotehnološko održavanje. Sam proces održavanja broda zasniva se na informiranju o stanju brodskih komponenti, planiranju održavanja, postavljanju zadataka, izvršavanju navedenih zadataka i analize, to jest evaluacije obavljenih zadataka. Održavanje broda se provodi putem nekoliko različitih metoda, od kojih su najvažnije održavanje broda temeljeno na kalendarskom roku, održavanje broda na temelju pogonskih sati rada, održavanje broda nakon kvara, održavanje temeljem provjere stanja i performansi i tekuće održavanje. U suvremenom tehnološkom dobu informacijska i tehnička rješenja se sve više i više upotrebljavaju za poboljšavanje različitih aspekata brodskog funkcioniranja, pa tako i održavanja. Održavanje broda putem računalnih sustava provodi se pomoću ekspertnih sustava koji su programirani tako da sadrže bazu podataka o brodskim komponentama i mogu rješavati složene zadatke i pružati rješenja o održavanju. Najvažniji sustavi za računalno upravljanje brodskim održavanjem su Amos, Bassnet, Titan i Maritime CMMS Software, te se njihove specifikacije i prednosti opisuju u radu. |
Abstract (english) | Ship maintenance is one of the most important processes and sets of activities on board. The goal of ship maintenance is to keep the ship and its equipment in working condition, prevent downtime and repair malfunctions that may impair the ship's operation. Maintenance should be carried out with minimum costs and maintaining maximum working capacity and prolonging the life of the ship. There are several models of ship operation, the most important of which are preventive maintenance consisting of periodic maintenance and maintenance according to condition, corrective maintenance and terotechnological maintenance. The ship maintenance process itself is based on information about the state of the ship's components, maintenance planning, task setting, execution of said tasks and analysis, that is, evaluation of completed tasks. Ship maintenance is carried out through several different methods, the most important of which are ship maintenance based on a calendar term, ship maintenance based on operating hours, ship maintenance after a breakdown, maintenance based on condition and performance checks, and ongoing maintenance. In the modern technological age, information and technical solutions are used more and more to improve various aspects of ship functioning, including maintenance. Ship maintenance through computer systems is carried out using expert systems that are programmed to contain a database of ship components and can solve complex tasks and provide maintenance solutions. The most important systems for computer management of ship maintenance are Amos, Bassnet, Titan and Maritime CMMS Software, and their specifications and advantages are described in the paper. |