Title (croatian) | Održavanje broda – korozija i zaštita materijala |
Author | Renato Ivče |
Author | Robert Mohović |
Author | Dinko Zorović |
Author | Đani Mohović |
Author | Antonio Blažina |
Editor | Vesna Vranić Kauzlarić |
Author's institution | University of Rijeka Faculty of Maritime Studies |
Scientific / art field, discipline and subdiscipline | TECHNICAL SCIENCES Traffic and Transport Technology |
Abstract (croatian) | Brod je tehnički složeno i skupo sredstvo prvenstveno namijenjeno prijevozu putnika i tereta morem te unutrašnjim plovnim vodama. Svoju funkciju obavlja po specifičnim ekonomskim zakonitostima kojima se mora prilagoditi kako bi mogao uspješno poslovati. Na ekonomičnost poslovanja brodarskog društva i konkurentnost na tržištu brodskog prostora utječu mnogi čimbenici među kojima se između ostalih organizacijskih djelatnosti ističe održavanje. Pod pojmom održavanja podrazumijeva se sprječavanje kvarova na brodskim sustavima, produženje vremena operativnosti brodskih sustava, te otklanjanje nastalih kvarova na najučinkovitiji način. Održavanje čini jednu od komponenti terotehnologije koja se, pored proučavanja i izvođenja održavanja tijekom korištenja sredstva, bavi i osmišljavanjem održavanja tijekom projektiranja te organizacijom samog održavanja. Osnovna je svrha terotehnologije optimizacija troškova održavanja. Pod tim pojmom podrazumijeva se postizanje takve tehnologije i organizacije održavanja kod koje je zbroj izravnih troškova (troškovi zahvata) i neizravnih troškova (troškovi zastoja) najmanji. Brodarska društva teže smanjenju svojih troškova i ostvarivanju veće dobiti kako bi mogli ponuditi nižu cijenu prijevoza te se kao cilj održavanja postavlja produženje vijeka iskorištenja broda udovoljavajući postavljenim uvjetima sigurnosti i ekonomske iskoristivosti uz najmanje troškove. Međunarodna zajednica ulaže značajne napore kako bi postavljenim normama osigurala zahtijevanu razinu sigurnosti i postigla prevenciju od nezgoda i onečišćenja. Neophodno je također da brodar prepozna i predvidi mjere održavanja kojima bi se spriječile moguće nezgode, dok su zapovjednici brodova, zajedno s posadom dužni poduzimati odgovarajuće mjere održavanja kako bi brod bio u dobrom stanju sa zahtijevanom razinom sigurnosti. Mjere se grubo mogu podijeliti na one koje se poduzimaju u cilju sprječavanja nastanka oštećenja i one kojima se oštećenje otkriva u najranijoj fazi radi otklanjanja mogućnosti nastanka nezgode. Sprječavanjem nastanka oštećenja strukture broda otklanja se potencijalna opasnost koja može dovesti do nezgode na moru u kojoj su direktno ugroženi brod, posada i okoliš. Strukturalna oštećenja najčešće nisu predvidljiva što se zorno može vidjeti na primjerima brodova potpuno identičnih obilježja koji imaju potpuno različite razine oštećenja, te mjesta nastanka. Iskustva pokazuju 11 kako bolje održavani brodovi također mogu imati strukturalna oštećenja, ali su ona uobičajeno izražena u manjoj mjeri i zamijete se u ranijoj fazi. Svako zamijećeno oštećenje treba pomno pregledati, prijaviti odgovarajućoj službi unutar brodarskog društva, te pravilno sanirati. Značajnija se oštećenja preko brodarskog društva dodatno prijavljuju klasifikacijskom društvu. Posada broda provodi prevenciju strukturalnih oštećenja provođenjem propisanih sigurnosnih postupaka tijekom rukovanja brodom, odgovarajućem planiranju i provođenju održavanja. Časnici palube (posebno prvi časnik palube) mora imati određena znanja vezana uz korozijske procese koji se mogu pojaviti na strukturi broda, te sustavima čijim održavanjem upravlja. Procjena stanja određenog sustava podrazumijeva i utvrđivanje vrste korozijskih procesa te stupnja korozivnosti kako bi se imalo uvida na utjecaj, prvenstveno s gledišta sigurnosti te komercijalne iskoristivosti broda. Trajnost i učinkovitost nanijetih premaza na određenu površinu u velikoj mjeri ovisi o obilježjima premaza, uvjetima pri kojima se nanosi, tehnici nanošenja, te pripremi površine. Utjecaj trupa na učinkovitost broda i ostalih plovila, kao i nastojanja da se ona spriječi poznata su još od samih začetaka plovidbe. Poznavanje principa određenih protuobraštajnih sustava premaza te pravna regulativa povezana s njihovom primjenom, kao i potrebna certifikacija, vrlo su bitni da bi u konačnici brod imao čim manji negativni utjecaj na okoliš. Zaštita određenih čeličnih elemenata brodske strukture štiti se katodnom zaštitom, kao najčešćom nadopunom zaštiti premazima. Sigurno da navedeni segmenti zaštite brodskog trupa od korozije također moraju biti obuhvaćeni domenom znanja časnika palube, a posebice prvog časnika. Posada predvođena časnicima, koja ima potrebna znanja i vještine u domeni održavanja, uvelike utječe na sigurnost i učinkovitost broda kao osnovnim zahtjevima u eksploataciji broda. Dobrim pristupom u održavanju povećava se sigurnost i profitabilnost broda, no s druge strane raste cijena održavanja. Održavanje broda ima značajan utjecaj na sigurnost i na profitabilnost broda. Domena profitabilnosti očituje se u dužini vremenskog razdoblja ekonomske iskoristivosti broda, nižoj cijeni rada, opreme, pričuvnih dijelova te produženju životnog vijeka broda. Porast cijene održavanja u uskoj je vezi s godinama starosti broda, uvjetima plovidbe, kao i prijašnjim načinom i intenzitetom održavanja. Stoga je veoma značajno postići održavanje s najpovoljnijim odnosom troškova održavanja i njihovog utjecaja na profitabilnost poslovanja broda. |
Keywords (croatian) | |
Language | croatian |
Publication type | Authored book-Professional book-Textbook for higher education |
Publication status | Published |
Peer review | Peer review - domestic |
Publication version | Published version |
Edition | 1. |
Pages | 161 |
ISBN | 978-953-165-141-7 |
URN:NBN | urn:nbn:hr:187:317579 |
Printed book publication date | 2024 |
Type of resource | Text |
Publisher | Sveučilište u Rijeci, Pomorski fakultet |
Publishing place | Rijeka |
Access conditions | Open access |
Terms of use | |
Created on | 2024-10-22 10:50:41 |