Abstract | Cilj ovog istraživanja je analizirati kapacitete i konkurentnost odabranih hrvatskih remontnih brodogradilišta te ih usporediti s jednim od vodećih svjetskih brodogradilišta, Emdenom u Njemačkoj. Istraženi su radovi koji se mogu obaviti u Emdenu i pružen je detaljan opis svih usluga koje ovo brodogradilište nudi za različite tipove brodova. U svrhu prikupljanja relevantnih podataka, proveli smo anketu među hrvatskim remontnim brodogradilištima, uključujući Nauta Lamjana (Kali), Brodoremont Punat (otok Krk), Viktor Lenac (Rijeka), Iskra (Šibenik), Tehnomont (Pula), Brodogradilište Betina (Betina) i Adria docks (Trogir). Analiza je obuhvatila kapacitete, tehnologije i vrste usluga koje ova remontna brodogradilišta nude.
Rezultati istraživanja ukazuju na značajne razlike u tehnologiji, stručnosti i pristupu između manjih i većih brodogradilišta. Veća brodogradilišta, poput Viktora Lenca, pokazuju visoku razinu tehnološke opremljenosti i stručnosti, dok manja brodogradilišta imaju ograničene kapacitete i tehnologije, što ih čini manje konkurentnima na međunarodnom tržištu. Emden nudi širok spektar usluga, uključujući složene popravke, modernizaciju i preinake brodova, zahvaljujući visokoj razini specijalizacije i tehnološkog napretka. Njemačko brodogradilište također se ističe integriranom logistikom i efikasnim upravljanjem projektima, što dodatno povećava njegovu konkurentnost. Detaljna analiza usluga u Emdenu pokazuje kako su specijalizirani za različite vrste radova, uključujući složene inženjerske zadatke i napredne tehnološke preinake.
Usporedba kapaciteta i usluga hrvatskih remontnih brodogradilišta s Emdenom ukazuje na potrebu za modernizacijom i prilagodbom hrvatskih brodogradilišta. Preporuke uključuju ulaganje u napredne tehnologije, poboljšanje stručne osposobljenosti radnika te razvoj integriranih sustava upravljanja projektima. Također, nužno je razmotriti pristup financiranju kroz državne i europske fondove kako bi se osigurao kontinuirani razvoj i prilagodba globalnim trendovima. |
Abstract (english) | The goal of this research is to analyze the capacities and competitiveness of Croatian overhaul shipyards and compare them with one of the world's leading shipyards, Emden in Germany. The work that can be done in Emden is explored and a detailed description of all the services that this shipyard offers for different types of ships is provided. In order to collect relevant data, we conducted a survey among Croatian refit shipyards, including Nauta Lamjana (Kali), Brodoremont Punat (Krk island), Viktor Lenac (Rijeka), Iskra (Šibenik), Tehnomont (Pula), Betina Shipyard (Betina) and Adria docks (Trogir). The analysis covered the capacities, technologies and types of services offered by these shipyards.
The results of the research indicate significant differences in technology, expertise and access between smaller and larger shipyards. Larger shipyards, such as Viktor Lenac, show a high level of technological equipment and expertise, while smaller shipyards have limited capacities and technologies, which makes them less competitive on the international market. Emden offers a wide range of services, including complex repairs, modernization and conversion of ships, thanks to a high level of specialization and technological progress. The German shipyard also stands out for its integrated logistics and efficient project management, which further increases its competitiveness. A detailed analysis of the services in Emden shows that they specialize in different types of work, including complex engineering tasks and advanced technological modifications.
A comparison of the capacities and services of Croatian overhaul shipyards with Emden points to the need for modernization and adaptation of Croatian shipyards. Recommendations include investing in advanced technologies, improving the professional skills of workers, and developing integrated project management systems. Also, it is necessary to consider access to financing through state and European funds in order to ensure continuous development and adaptation to global trends. |