Abstract | Cilj istraživanja
Cilj provedenog istraživanja bio je napraviti pregled trenutnog stanja dostupnosti
antitumorskih lijekova u državama članicama Europske unije, njihovog odobravanja te
ustanoviti koji su najveći problemi, budući izazovi i ograničenja prisutni pri razvoju i stavljanju
ovih lijekova u promet, njihovom lakšem i bržem otkrivanju te boljoj dostupnosti bolesnicima.
Materijali i metode
Literatura je pretraživana prema temi i predmetu istraživanja, autorima i časopisu, od općih
prema specijaliziranim člancima, pri čemu su odabrani članci relevantni za problematiku
ovog specijalističkog rada. Ciljana pretraga provedena je putem baza ScienceDirect,
PubMed te Europske agencije za lijekove.
Rezultati
Tumor je genetska bolest koja može započeti bilo gdje u tijelu. Kod tumora se stanice počinju
nekontrolirano dijeliti te se maligni tumor obično i širi, njegove stanice se otkidaju od
primarne nakupine te odlaze u druga tkiva, limfu i krv. Tumor je peti uzrok smrtnosti u svijetu,
a u Europskoj uniji dolazi do 25 % svih svjetskih slučajeva malignih oboljenja.
Pošto je zadnjih godina razvoj novih molekula i novih terapija stagnirao u pogledu novih
otkrića, a i u pogledu prodaje antitumorskih lijekova, potrebno je da struka, akademska
zajednica, regulatorna tijela i farmaceutske tvrtke udruže snage, harmoniziraju zahtjeve i
vizije u svrhu poboljšanja preživljenja i na sveopću dobrobit građana, a uz istovremeno
smanjenje troškova za zdravstvo te održiv zdravstveni sustav.
Prije nego što se antitumorski lijek uvede u rutinsku kliničku upotrebu, treba proći kroz brojna
klinička ispitivanja, biti djelotvoran i siguran. Kliničke studije za antitumorske lijekove često su
ograničene i teško se provode. Mjere za njihovu djelotvornost nisu strogo propisane, odluke
o njegovom odobravanju moraju se donijeti s određenom dozom nesigurnosti. Zato je za
donositelje odluka nužno balansirati između procjene djelotvornosti lijeka uz njegov trošak te
mogućeg gubitka novca iz zdravstva koji se mogao koristiti za druge terapije s većom
učinkovitošću. Proučeni su neki od sustava sakupljanja i praćenja informacija o kliničkim
ishodima iz prakse te onih dobivenih od pacijenata u svrhu pravovremenog donošenja
odluka o prihvaćanju inovacija te implementaciji u zdravstveni sustav. Donesene su razne
regulative i smjernice čiji je cilj bio, uz davanje poticaja farmaceutskim tvrtkama za razvoj
antitumorskih lijekova i lijekova za liječenje rijetkih i teških bolesti, poboljšanje i poticanje
razvoja lijekova, kao i sveopća sigurnost pacijenata.
Kroz pregled noviteta uočena je potreba za daljnjim napretkom farmaceutske industrije, i
ulaganjem u lijekove za liječenje rijetkih i teških bolesti, biološke lijekove, nanolijekove,
lijekove dobivene iz biljaka i informacijske sustave uz istovremeni napredak smanjenja
onečišćenja okoliša, razvitak boljih biomarkera i pretkliničkih ispitivanja te bolju ekstrapolaciju
rezultata kliničkih studija.
Zaključak
Antitumorski lijekovi u Europskoj uniji nemaju prioritet kod ocjene dokumentacije i brzine
odobravanja u usporedbi s lijekovima za terapiju drugih bolesti (tzv. neantitumorski lijekovi).
Otprilike jednakom brzinom i s jednako stogim kriterijima se pregledavaju i odobravanju
antitumorski kao i ne-antitumorski lijekovi, ali i orphan lijekovi prema non-orphan lijekovima.
Ipak postoje određene razlike među vrstama primjedbi dobivenih od regulatornih tijela za
antitumorske i ne-antitumorske lijekove.
Nakon odobrenja lijeka, vrijeme nakon kojeg će se on naći u prodaji i redovnoj upotrebi ovisi
o puno čimbenika i razlikuje se od države do države. Ustanovilo se da je to vrijeme najkraće
u Njemačkoj, Danskoj i Austriji, dok je najdulje u Španjolskoj, Italiji i Francuskoj. Dokazano je
i nekoliko hipoteza u vezi dobivanja naknade za lijek i vjerojatnosti donošenja pozitivne
odluke o stavljanju lijekova na liste u zdravstvenim sustavima. Jedina hipoteza koja nije
dokazana jest da je broj pozitivnih odluka veći u državama koje imaju viši iznos po glavi
stanovnika za zdravstvo.
Potrebno je ujednačiti sveeuropsku definiciju za inovaciju te mjere za procjenu njene kliničke
vrijednosti za bolesnika i državu (eng. Magnitude of Clinical Benefit Scale - MCBS). Isto tako,
zbog ubrzanja razvoja i odobravanja antitumorskih lijekova novije generacije, potrebno je
utvrditi Smjernice i Regulativu za utvrđivanje biološke aktivnosti kompleksnih bioloških
lijekova i protutijelo-lijek konjugata.
Pedijatrijska Regulativa i Orphan Drugs Regulativa zahtijevaju nadogradnju u svrhu
poboljšanja koristi od antitumorskih lijekova i bolje uporabe resursa država i farmaceutskih
tvrtki. Pedijatrijska Regulativa treba iznova razmotriti zahtjeve za provođenje Plana
pedijatrijskog istraživanja (eng. Pediatric Investigation Plan - PIP) za sve novoodobrene
lijekove, dok kod Orphan Drugs Regulative treba točno definirati što je rijetka bolest, dati
bolje poticaje farmaceutskim tvrtkama za razvoj, besplatne znanstvene savjete, ukinuti
naknade, potaknuti razvoj orphan lijekova za pedijatrijsku skupinu te izuzeće od PIP-a za
lijekove pedijatrijske skupine. Veliki potencijal ima PRIME program Europske agencije za
lijekove čija je svrha ubrzati razvoj lijekova za područje neispunjene medicinske potrebe. |
Abstract (english) | Objectives
The aim of this work was to prepare an overview of the current availability of the oncological
medicines through European Union, their approval procedure and also to detect major issues
and problems, future challenges and limits in their development and marketing development
and better availability of these medicines to the patients.
Materials and Methods
Literature was searched for object and research theme, authors and journal, starting from
general ones towards specialized articles, which where selected according to their relevance.
Search was performed through ScienceDirect, PubMed and EMA.
Results
Tumor is a genetic disease which can evolve enywhere in the body. Cells are starting to
multiply uncontolled, malignant tumor is spread, its cells are being separated from primary
tumor and they leave to other tissues, blood.
Tumor is fifth most often cause of death in the European Union, 25 % of all tumor patients
come form EU. Since last years drug development has stagnated in sight of new reveals and
also in the view of sales, it is necessary that academic society and companies, regulatory
bodies join their efforts, harmonize requirements and visions in the purpose of improvements
for overall survival and whealfair of citizens, paralel with reducing costs for sustainable
healthcare systems.
Before antitumor medicine is introduced into rutine clinical practice, it should pass through
numerous clinical trials, be proven effective and safe, clinical studies for antitumor drugs are
often limited and hard to perform and so are the measurements for their efficacy, decisions
on their approval had to be made with certain uncertainty. Therefore, it is crucial for decision
makers to balance between drug efficacy and his cost and possible lost from the healthcare
system which culd have been used for other, more effective therapies. Some of the systems
for tracking informations from clinical trials have been studied, also the ones received from
patients in the purpose to evaluate inovations on time in order to implement them in the
healthcare systems.
Numerous regulatives and directives have been written in order to get incentives to
pharmaceutical companies to develop antitumor medicines and orphan medicines, to
improve and incurage drug development and patients safety. It has been noticed that the
pharmaceutical industry has to invest and develop further into the orphan drugs, biological
drugs, nanomedicines, plant derived medicines, information systems with progress of
environmental impurity, development of better, more sensitive biomarkers and preclinical
trials with better extrapolation of clinical trials results.
Conclusion
Antitumor medicines in the European Union do not have priorities while documentation being
evaluated and in the time needed for their approval compared to non-antitumor medicines.
They are being evaluated and approved in similar time and with similar criteria as nonantitumor
medicines and also like orphan medicines compared to non-oprhan medicines.
They are certain differences between received defficiencies and objections from Agencies for
antitumor and non-antitumor medicines. Once the medicine is approved, time needed for that
same medicine to be sold and available to the patients is depended on many factors and is
different from country to country. This time was shown to be shortest in Germany, Denmark
and Austria, while it was longest in Spain, Italy and France. Several hypotesis were proven in
the view of getting incentive for medicine and his probability to be placed in health
techonolgy system. The only hypotesis which was not proven was that the number of positive
outcomes is larger in the countries which have bigger ammount for health per capita.
It is necessary to harmonize European definition of inovation and also measurements
needed to evaluate clinical benefit of inovation for the state and for the patient (MCBS). It is
needed for faster development and approval of antitumor medicines of newer generation to
generate Directives and Regulations for confirmation of biological activity of complex
biological medicines and antibody-drug conjugates.
Pediatric Regulation and Orphan Drugs Regulation have to be upgraded in order to improve
use of antitumor drugs and better usage of resurses of state for health care and
pharmaceutical companies. Pediatric Regulation has to evaluate again requirements for
Pediatric Investigation Plan for newly approved medicines, while the Orphan Drugs
Regulation has to define what is a rare disease, give more incentives to pharmaceutical
companies to develop medicines, give scientific advises for free, remove fees, give waiver for
pediatric medicines. Great potential is noticed in PRIME scheme introduced by European
Medicines Agency in the field of unmet medical need. |