Abstract | Cilj istraživanja: Cilj ovog rada bio je utvrditi terapijske probleme pacijenata s kroničnim bolestima dišnog sustava čiji su podaci prikupljeni tijekom Stručnog osposobljavanje studenata pete godine Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te procijeniti uspješnost studenata u prepoznavanju terapijskih problema. Ispitanici i metode: Studenti su podatke o pacijentima prikupili u razdoblju od veljače 2019. do lipnja 2020. godine, a podaci su uključivali demografske podatke o pacijentu (dob i spol), lijekove koje pacijent koristi, broj komorbiditeta, nuspojave koje pacijent navodi te procjenu adherencije i terapijske probleme koje su utvrdili studenti. Za utvrđivanje terapijskih problema korištena je klasifikacija Cipollea i suradnika (2012.). Određena je učestalost pojedinih terapijskih problema te je provedena usporedba i procjena uspješnosti studenata u utvrđivanju terapijskih problema. Rezultati: U istraživanju su analizirani podaci 63 pacijenta čija je prosječna dob bila 51,3 ± 19,3. Prosječan broj dijagnoza iznosio je 2,8 ± 1,7, a prosječan broj lijekova 6,3 ± 2,8. Prosječno je svaki pacijent imao 3,5 ± 1,5 komorbiditeta. Utvrđeno je 196 terapijskih problema, a svaki pacijent je imao barem jedan terapijski problem. Najveći broj pacijenata (33,3 %) imao je dva terapijska problema. Najučestaliji uzrok terapijskih problema bila je Nuspojava lijeka (n = 48, 24,5 %), a zatim Pacijentovo svjesno neuzimanje lijeka (n = 22, 11,2 %). Studenti su prepoznali i ispravno kategorizirali ukupno 32 (16,3 %) terapijska problema, dok 89 (45,4 %) terapijskih problema nisu uopće prepoznali. Zaključak: Ovim radom utvrđeno je da pacijenti s kroničnim bolestima dišnog sustava imaju značajan broj terapijskih problema te da je potrebno sustavnije pratiti njihovu terapiju i poticati adherenciju. Studenti nisu prepoznali velik broj terapijskih problema, što ukazuje na potrebu za dodatnim razvojem vještina prepoznavanja terapijskih problema za vrijeme studija kako bi se osigurao razvoj kompetentnih stručnjaka koji će u budućnosti odgovornim pružanjem ljekarničke skrbi doprinijeti pozitivnim ishodima liječenja. |
Abstract (english) | Research objectives: The objective of this paper was to determine therapeutic problems of patients with chronic respiratory diseases whose data were collected during vocational training of fifth-year students of the Faculty of Pharmacy and Biochemistry of the University of Zagreb and assess students’ efficacy in identifying therapeutic problems. Data subjects and methods: Students collected patient data in the period from February 2019 to June 2020. Data included patient demographic data (age and sex), drugs that patients used, number of comorbidities, side effects patients stated, estimation of adherence and therapeutic problems identified by students. Classification proposed by Cipolle et al. (2012.) was used to identify therapeutic problems. There was determined frequency of particular therapeutic problems and conducted comparison and assessment of students’ efficacy in identifying therapeutic problems. Results: There were 63 patients included in the research and their average age was 51.3 ± 19.3. The average number of diagnoses was 2.8 ± 1.7, and the average number of drugs equalled 6.3 ± 2.8. Each patient on average had 3.5 ± 1.5 comorbidities. There were 196 therapeutic problems identified, and every patient had at least one therapeutic problem. Most patients (33.3%) had two therapeutic problems. The most frequent category which caused a therapeutic problem was drug side effect (n = 48, 24.5%), followed by deliberate drug non-compliance (n = 22, 11.2%). Students recognized and categorized a total of 32 (16.3%) therapeutic problems, while they did not recognize 89 (45.4%) therapeutic problems. Conclusion: This paper found that patients with chronic obstructive pulmonary diseases have a considerable number of therapeutic problems and that it is necessary to follow their therapy and encourage adherence in a more systematic way. Students did not recognize a lot of therapeutic problems. Therefore, it is important to develop the skill of identifying therapeutic problems already during their studies, in order to ensure that they become competent experts who will, in the future, provide pharmaceutical care responsibly and thus contribute to positive treatment outcomes. |