Abstract | Kozmetički proizvodi su proizvodi namijenjeni njezi i uljepšavanju kože lica i tijela. U kozmetičke proizvode svrstavamo sve proizvode koji služe toj svrsi. To su primjerice: sapun, šampon, krema za lice, dekorativna kozmetika, parfemi, itd.
Koža je najveći organ ljudskog tijela koji ima ulogu zaštiti čovjeka od vanjskog fizičkog svijeta. Kozmetička industrija osmislila je proizvode koji kožu čine čistom, njegovanom, zdravom i mladolikom. S ovim atributima koža postaje prigodan medij za socijalnu prezentaciju. Ona je poveznica osobnog, unutarnjeg tijela čovjeka s njegom vanjskom, socijalnom okolinom. Koža je dakle temelj za konstrukciju „mosta“ između pojedinca i ostalih članova društva.
Kako bi kozmetički proizvodi ispunili svoju higijensko dekorativnu ulogu, oni moraju imati karakteristiku kvalitete. Kvalitetan kozmetički proizvod karakterizira djelotvornost, upotrebljivost, stabilnost i sigurnost. Uredbom Europskog parlamenta i vijeća o kozmetičkim proizvodima reguliraju se pravila o uvjetima proizvodnje, pravila o puštanju u promet i pravila o provjerama sigurnosti korištenja kozmetičkog proizvoda. Neki kozmetički proizvodi su ujedno i lijekovi, te se kao takvi koriste u terapiji ili sprječavanju određenih patoloških stanja. Ukoliko je proizvod ujedno i kozmetika i lijek, on dolaskom na tržište mora poštivati pravila zakona o lijekovima i uredbe o kozmetičkom proizvodu.
Osim dekorativne i terapeutsko-profilaktičke uloge, te uloge njege kože, kozmetika ima i psiho-socijalnu ulogu. Korištenjem kozmetičkih proizvoda pojedinac u društvu izgrađuje socijalni identitet i ostvaruje željeni socijalni status. Društvenim istraživanjima dokazano je da korištenje dekorativne kozmetike podiže samopouzdanje, te pojedinac tako stvara pozitivnu sliku o sebi.
Za istraživanje o korištenju kozmetike kroz psiho-socijalni i terapeutsko-profilaktički aspekt, koristila se metoda polu strukturiranog intervjua s dvanaest nasumično odabranih ispitanica. Da je kozmetika uistinu važan dio ljudskih života i da zauzima veliku ulogu u izgradnji socijalnog identiteta, dokazuje među ostalim i to, da su se sve ispitanice neovisno o dobi i profesiji, s tom tvrdnjom u potpunosti suglasile. U razgovoru su također izjavile da korištenje dekorativne kozmetike u određenim situacijama može imati pozitivan socijalni utjecaj. |
Abstract (english) | Cosmetics are products used to clean the human skin, as well as and enhance its attractiveness. Some of the products included in this definition are soap, shampoo, face cream, decorative cosmetics, perfumes, etc.
The skin covers the entire surface of the body, which makes it the largest human organ. The cosmetic industry is constantly inventing cosmetic products that help to keep the skin clean, healthy and youthful. The skin is a link between social environment and person's own identity. It is a foundation for the bridge between an individual and other members of a social community.
In order to perform its cleansing and decorative role, a cosmetic product must guarantee quality. All quality cosmetic products share the same characteristics: efficacy, usability, stability and safety. The EU Cosmetics Regulation controls cosmetics production, safety and marketing. Some cosmetic products are also drugs and they are used to treat or prevent illnesses.
Aside from its therapeutic and decorative role, cosmetics also have a psychosocial role in human lives. Using cosmetics can provide a certain social identity and social status. Many studies show that cosmetics improve self-esteem and can help individuals to create a positive self-image.
Method used for the research about psychosocial and therapeutic-profilactic role of cosmetics is semi-structured interview. Women from different background and age groups were interviewed regarding these cosmetics' role. Interviewed women agreed that cosmetics can costruct certain social identity. They also concluded that using decorative cosmetics can lead to a positive social impact. |