Abstract | U ovom radu analizirali smo udžbenike za nastavni predmet Informatika odobrene od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja za školsku godinu 2019./2020. Konkretno, analiza se bazirala na poglavlja i teme koje se odnose na matematičke osnove rada računala. Analizom danih udžbenika uočili smo i pozitivne i negativne strane te smo iste istaknuli i komentirali. Nakon analize, predložili smo neke aktivnosti i primjere kojima se spomenute teme mogu primjereno obraditi. U prvom poglavlju analizirali smo udžbenike za peti razred osnovne škole u kojima se obrađuje tema Brojevni sustavi i tu se spominju pojmovi bita, bajta te preračunavanje iz binarnog u dekadski brojevni sustav i obratno. Iako je nastavni sadržaj koji obuhvaća temu Brojevni sustavi relativno štur, možemo primijetiti kako se u udžbenicima nalaze zanimljivi primjeri s kontekstom iz stvarnog života što smatramo bitnim za učenike. Dopunili smo poglavlje prijedlozima aktivnosti i primjera koje učitelji mogu koristiti u nastavi. Navedenim načinom obrade teme ostvaruje se glavni cilj Škole za život i novog Nacionalnog kurikuluma nastavnog predmeta Informatika, a to je učenje kroz igru i povezivanje sa situacijama iz svakodnevnog života. Drugo poglavlje odnosi se na šesti i sedmi razred osnovne škole, no ovdje se ne pojavljuju teme koje bi bile obuhvaćene ovim radom. U četvrtom poglavlju analizirali smo udžbenike za osmi razred osnovne škole u kojima se obrađuje tema povezana s osnovama matematičke logike. U većini proučavanih udžbenika poglavlje o logičkim funkcijama započinje objašnjenjem pojma logika, a nastavlja se definicijama pojmova logička izjava, logička varijabla, logička funkcija te logički sklop. Prilikom analize ovih nastavnih tema pronašli smo dosta neujednačenosti u pristupima različitih autora. Uočili smo nekoliko neprimjerenih pristupa, nelogičnih primjera te činjeničnih pogrešaka, što smatramo nedopustivim. Iz tog razloga u radu smo naveli nekoliko primjera kojima bi se navedena tema bolje obradila te bi učenici imali više koristi, ali i bolje razumijevanje. |
Abstract (english) | In this thesis, we have analyzed textbooks for the subject Informatics which are approved by the Ministry of Science and Education for the 2019./2020. school year. In particular, the analysis based on chapters and topics related to the mathematical basics of computer work. By analyzing the textbooks we have identified both positive and negative aspects and highlighted and commented on them. After the analysis, we have suggested some activities and examples that can properly address these topics. In the first chapter we analyzed the textbooks for the fifth grade of elementary school, which deals with the topic Binary numbers. This topic covers the concepts of bits, bytes and conversion from binary to decadal numbering system and vice versa. Although the teaching content covering the topic of Binary numbers is quite modest, we can see that the textbooks provide interesting examples with real-life contexts that we consider essential for students. We have supplemented the chapter with suggestions for activities and examples that teachers can use. This way, the main goal of School for life and the new National Curriculum for Informatics is achieved, which is learning through playing and connecting with situations from everyday life. The second chapter refer to the sixth and seventh grades of elementary school, but the topics that would be of interest to us do not appear here. In chapter four, we analyzed the textbooks for the eighth grade of elementary school, which deals with the topic related to the basics of mathematical logic. In most of the textbooks, the chapter on logical functions begins with an explanation of the term logic, followed by definitions of the terms logical statement, logical variable, logical function and logical circuit. In analyzing these teaching topics, we have found a lot of inconsistencies in the approaches of different authors. We have identified several inappropriate approaches, illogical examples, and factual errors, which we consider unacceptable. For this reason, we have provided some examples that would better address the topic and provide students more benefit but also a better understanding. |