Abstract | Današnja djeca odrastaju u društvu koje obilježava veliki tehnološki napredak, gdje suvremeni mediji postaju značajan dio socijalizacije, te utječu na sve aspekte života. Uz takve okolnosti mjesto i vrijeme nasilja se mijenja, te se premješta u nestvaran, odnosno virtualni svijet što dovodi do ekspanzije elektroničkog nasilja. Elektroničko nasilje definira se kao svaka komunikacijska aktivnost cyber-tehnologijom koja se može smatrati štetnom za pojedinca, ali i za opće dobro. Karakterizira ga anonimnost, neograničenost publike kao i repetitivnost što ga čini opasnijim od fizičkog nasilja licem u lice. Oblici elektroničkog nasilja su: vrijeđanje, uznemiravanje, ogovaranje i klevetanje, lažno predstavljanje, nedozvoljeno priopćavanje i obmanjivanje, isključivanje te uhođenje i proganjanje. Posljedice elektroničkog nasilja su brojne. Ono rezultira osjećajima straha, nesigurnosti, anksioznosti, depresijom, socijalnom izolacijom kao i manjkom samopoštovanja kod djece i mladih. Naglasak je na poduzimanju adekvatnih prevencijskih mjera kako bi se učestalost elektroničkog nasilja svela na minimum. Zbog toga potrebno je djelovati na svim razinama. Primarna, sekundarna i tercijarna prevencija zadaća su svih onih koji su uključeni u djetetov razvoj, a ključna je njihova međusobna suradnja. |
Abstract (english) | Today's children are growing up in a society marked by great technological progress, where modern media becomes an important part of socialization, and affects on all aspects of life. In this circumstances the place and time of violence is changing, and is moved to the unreal or virtual world, which leads to the bigger number of cyberbulling. Cyberbullying is defined as any communication activity of cyber-technology, which can be considered as harmful to the individual, but also for the common good. It is characterized by anonymity, limitlessness audience and repetitiveness, which makes it more dangerous than physical violence face to face. Forms of cyberbullying are: flaming, harassment, denigration, impersonation, outing, trickery, exclusion, cyberstalking and persecution. Cyberbullying ends with a feeling of fear, insecurity, anxiety, depression, social isolation and lower self-esteem as. Accent is on adequate prevention modules wich will reduce electronic violence on the minimum. Because of that, prevention must include all levels. Primary, secondary and tertiary prevention are job for everyone included in child development, and the key is in their cooperation. |