Abstract | Razvojem novih tehnologija i virtualnog svijeta, internet sve više seže u mnoge aspekte života, poglavito djece i mladih, koji se javljaju kao najčešći korisnici istog. Pored mnogih prednosti, kao najčešća mana interneta pojavljuje se elektroničko nasilje među adolescentima. Elektroničko vršnjačko nasilje definira se kao komunikacijska aktivnost pojedinca ili grupe putem interneta, videa ili mobilnih telefona koja služi kako bi se drugo dijete ponizilo ili mu se nanijela šteta. Uzevši u obzir obilježja elektroničkog nasilja, kao što su anonimnost, raznolikost sadržaja, nepoznavanje vremenskih i prostornih granica, repetitivnost i neograničena publika, posljedice nasilja u virtualnom svijetu mogu biti opasnije negoli posljedice tradicionalnog vršnjačkog nasilja. Elektroničko nasilje rezultira posljedicama kao što su emocionalne teškoće u obliku straha, depresije, frustracije te izoliranjem od vršnjaka. Žrtve se osjećaju nesigurnima u školi, društvu, čak i u vlastitom domu, prisutna je anksioznost kao i manjak samopoštovanja. Oblici u kojima se elektroničko nasilje najčešće odvija su vrijeđanje, ogovaranje i klevetanje, uznemiravanje, lažno predstavljanje, nedozvoljeno priopćavanje, obmanjivanje, isključivanje, uhođenje i proganjanje. Od posebne su važnosti prevencijski programi koji za cilj imaju sprječavanje elektroničkog nasilja. |
Abstract (english) | With the development of new technologies and the virtual world, the internet reaches more and more people in many aspects of life, especially children and young people, who are its most common users. In addition to the many advantages, electronic violence among adolescents appears to be the most common flaw of the internet. Electronic peer violence is defined as the communication activity of an individual or a group through the internet, video or mobile phones that serves to cause the other child to be humiliated or harmed. Taking into account the characteristics of electronic violence, such as anonymity, variety of content, lack of time and space, repetition and unlimited audience, the consequences of violence in the virtual world may be much more dangerous than the consequences of traditional peer violence. Electronic violence results in consequences such as emotional difficulties in the form of fear, depression, frustration, and isolation from peers. Victims feel insecure at school, in society, even in their own homes, anxiety is present, as well as a lack of self-esteem. The forms in which electronic violence is most often committed are flaming, gossip and defamation, harassment, impersonation, outing, trickery, exclusion, cyberstalking and persecution. Particularly important are prevention programs which are aimed to preventing electronic violence. |