Abstract | U rujnu 2020. godine, Uredba 2018/858 o homologaciji i nadzoru tržišta motornih vozila će stupiti na snagu. Trenutno je na snazi još uvijek Direktiva 2007/46/EZ o uspostavi okvira za homologaciju motornih vozila. Uredba se razlikuje od Direktive po tome što ima opću primjenu, obvezujuća je u cijelosti i izravno je primjenjiva u svim državama članicama EU-a. Za razliku od uredbe, direktiva je obvezujuća u pogledu rezultata koji je potrebno postići, za svaku državu članicu kojoj je upućena, a oblik i metode postizanja tog rezultata su prepuštene nacionalnim tijelima. Prelaskom na uređivanje određenog polja donošenjem uredbi, EU nastavlja trend jačanja svoje zakonodavne djelatnosti i regulacije i nadzora tržišta.
Uredba 2018/858 propisuje pravila i postupak homologacije tipa vozila i sva ostala pitanja koja se nadovezuju za to. Homologacija tipa vozila je postupak kojim homologacijsko tijelo potvrđuje da tip vozila, sustav, sastavni dio ili zasebna tehnička jedinica ispunjava odgovarajuće administrativne odredbe i tehničke zahtjeve. Radi se o tome da homologacijsko tijelo mora odobriti homologacijski tip da bi vozilo moglo biti stavljeno na raspolaganje na tržište EU ili se registrirati u EU, odnosno na neki drugi način staviti u upotrebu u EU. Cilj Uredbe 2018/858 je omogućiti što raniju detekciju neusklađenosti vozila kako bi se u što većoj mjeri smanjile razlike u primjeni Uredbe između država članica. To se postiže propisivanjem strogih i detaljnih obveza svih osoba uključenih u postupak, a to su proizvođači, zastupnici, uvoznici, distributeri, države članice, homologacijskih tijela, Komisije i tijela za nadzor tržišta. Nadalje, Uredba postavlja okvir za poboljšanje sistema kontrole emisije plinova i povećanje sigurnosti motornih vozila. To je dodatno razrađeno i putem Uredbe 2019/2144 o općoj sigurnosti. Uredbe 2019/2144 o općoj sigurnosti zahtjeva da sva vozila budu opremljena tzv. naprednim sigurnosnim značajkama. Lista tih naprednih sigurnosnih značajki je prilično zanimljiva i obuhvaća mnoge inovativne tehnologije. Za dvije godine, 2022., kada Uredbe 2019/2144 stupi na snagu, možda će znanost i tehnologija zbilja toliko napredovati da će nam biti smiješno zamisliti vozilo bez tih značajki, ali danas velika većina vozila na tržištu zbilja nema te značajke, a nabavka istih je skupa. |