Abstract | U ovom radu za teorijski okvir uzeo sam teoriju novog institucionalizma koja naglašava važnost institucija u oblikovanju ljudskog ponašanja .Neoinstitucionalna teorija posebno se oslanjaj na koncept izomorfizma koji objašnjava konvergenciju oko institucionalnih modela, koncept otpornosti institucija te okvir za izučavanje agencifikacije u kontekstu europeizacije. U centralnom dijelu rada bavio sam se: agencijskim modelom javne uprave, europeizacijom i upravnim strukturama u EU.
Na primjeru HACZ cilj mi je bio prikazati neoinstitucionalni okvir, obilježja agencije kako je ona zamišljena unutar menadžerskog pristupa te mehanizme i učinke europeizacije. Kritični trenutak, pregovori za članstvo u EU, projekt jedinstvenog europskog neba i globalizacija zrakoplovnog tržišta, racionalni izbor, razboritije je osnovati novu instituciju uzimajući model koji već postoji, a osnovan je od strane institucije koja te nadzire, simboliku agencije, koristeći ju kao lijek za sve bolesti, nešto novo, progresivno, savršeno. Disagregacija HACZ je osnovala Vlada RH, a ugovorom između agencije i Ministarstva na nju su prenesene javne ovlasti. Zakonom o zračnom prometu definirani su poslovi koje obavlja. Autonomizacija HACZ je samostalna u obavljanju poslova iz svog djelokruga. Unutarnje ustrojstvo i zapošljavanje agencija provodi samostalno u skladu sa statutom i internim propisima. Kontraktualizacija , agencija je dužna Vladi dostavit plan poslova za slijedeću godinu te izviješće o provedenim aktivnostima u protekloj godini. HACZ je sklopila ugovor s EASA kojim se omogućava nadzor nad provedbom EU regulative od strane HACZ. Mehanizmi europeizacije kod HACZ. Horizontalna Europeizacija, HACZ korisnica IPA programa, Twining programa, potpisnica Partnership Agreement između EASA-a i zrakoplovnih vlasti država članica, vertikalna Europeizacija HACZ vs EASA |