Abstract | U današnjem društvu nažalost sve veći broj je onih koji imaju problema s kockom, odnosno klađenjem, tj. različitim igrama na sreću. Promatrajući vremenski presjek od posljednjih dvadesetak godina uviđa se kako zapravo društveno ozbiljnih problema koji su bili izazvani kockanjem i klađenjem zapravo nije bilo. Posljednjih godina slijedom zakonodavne liberalizacije kako od državno-monopolne tako do tržišne regulacije priređivanja igara na sreću, vidljivo je kako je na području Republike Hrvatske došlo zapravo do eskalacije ponude, promidžbenog marketinga, a slijedom toga i do same potražnje igara na sreću čime dolazi i do povećanja broja ovisnika o igrama na sreću. Naglašava se kako se igre na sreću na području Republike Hrvatske mogu priređivati samo i isključivo na temelju Zakona o igrama na sreću, tj. na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske i ujedno odobrenja Ministarstva financija.
Kockanje, tj. sudjelovanje u igrama na sreću, predstavlja zapravo jedan od najstarijih oblika zabave. Kockanje stoga označava ulaganje određenih materijalnih sredstava u neki događaj neizvjesnosti i to radi povećanja materijalnog uloga.
Igre na sreću moguće je kategorizirati u četiri skupine: lutrijske igre, igre u casinima, igre klađenja i igre na sreću na automatima. Nadzor igara na sreću obavlja se od strane Ministarstva financija. Tumači se kako pravna osoba koja priređuje igre na sreću je osoba koja je dužna omogućiti svakodnevni nadzor za cjelokupno materijalno-financijsko poslovanje.
Pri priređivanju igara na sreću ističe se kako je potrebno držati se društveno odgovornog priređivanja igara na sreću. Društvena odgovornost definira se kao određen skup politika i aktivnosti koje su usmjerene na priređivanje igara na sreću koje je u sukladnosti s međunarodnim i nacionalnim pravnim okvirom, osiguranje sigurnog prostornog okruženja kao ujedno i online prostora, odnosno transakcija te minimalizacija svih štetnih psihosocijalnih posljedica priređivanja igara na sreću.
Kockanje adolescenata razlikuje se od kockanja odraslih i to uslijed specifičnosti adolescentske dobi. Radi se zapravo o periodu koji se odnosi na period povećanog traženja uzbuđenja i rizika i to kako bi došlo do procesa preuzimanja kontrole nad životom što ujedno na taj način stvara sam osjećaj ugode, ali isto tako nastojanje prema vršnjačkoj prihvaćenosti. Prosječna dob rizičnih i problematičnih kockara je 16,5 godina što uvelike prikazuje na važnost provođenja prevencije još u osnovnoj školi.
Na temelju rada uočava se kako problematika odgovornog priređivanja igara na sreću gledano u području hrvatske jurisdikcije još uvijek varira. Naime, problem se javlja u području dostupnosti igara na sreću, a ponajviše kada je riječ o maloljetnicima. Upravo iz navedenog razloga nužno je usmjeriti se prema preventivnim politikama kako bi došlo do povećavanja društvene odgovornosti. Potrebno je osigurati sredstva za edukaciju široke populacije o prirodi kockanja i o štetnosti navedenog. Isto tako potrebno je osigurati i informacije o telefonskim linijama vezanim za pomoć, brošure i sve druge materijale vezane za savjetovališta ili druge oblike tretmana. Nužno je ograničiti neposredni marketing koji je usmjeren prema maloljetnicima. Jasno je kako samo provođenje svih politika treba nužno i regulirati kako bi se uopće moglo govoriti o načinima suzbijanja kockanja kod maloljetnika i dostupnosti igara na sreću. |
Abstract (english) | In today's society, unfortunately, there is an increasing number of people who have problems with
gambling, specifically various games of chance and betting. Observing a time span of the last
twenty years, it is evident that there were no significant social problems caused by gambling. In
recent years, due to legislative liberalization, both from state monopoly to market regulation of
gambling, there has been an escalation in the offering, promotional marketing, and consequently,
the demand for games of chance in the Republic of Croatia, leading to an increase in the number
of gambling addicts. It is emphasized that games of chance in the Republic of Croatia can only be
organized based on the Law on Games of Chance, i.e., upon the decision of the Government of
the Republic of Croatia and with the approval of the Ministry of Finance.
Gambling, or participation in games of chance, is actually one of the oldest forms of entertainment.
Therefore, gambling involves investing certain financial resources in an uncertain event with the
aim of increasing the material stake.
Games of chance can be categorized into four groups: lottery games, casino games, betting games,
and gambling on slot machines. The supervision of games of chance is carried out by the Ministry
of Finance. It is understood that a legal entity that organizes games of chance is obligated to enable
daily monitoring of its entire financial and material operations.
When organizing games of chance, it is necessary to adhere to socially responsible gambling.
Social responsibility is defined as a set of policies and activities aimed at organizing games of
chance that are in line with international and national legal frameworks, ensuring a safe spatial and
online environment, minimizing all harmful psychosocial consequences of organizing games of
chance.
The gambling behavior of adolescents differs from that of adults due to the specific nature of the
adolescent age. It is a period characterized by increased seeking of excitement and risk to gain
control over life, creating a sense of pleasure and striving for peer acceptance. The average age of
at-risk and problematic gamblers is 16.5 years, highlighting the importance of prevention,
especially in elementary school.
Based on the work, it is evident that the issue of responsible gambling in the Croatian jurisdiction
still varies. The problem lies in the accessibility of games of chance, especially concerning minors.
For this reason, it is necessary to focus on preventive policies to increase social responsibility.
Funding should be provided for the education of a wide population about the nature and harmful
effects of gambling. Information about helplines, brochures, and materials related to counseling or
other forms of treatment should also be provided. Immediate marketing targeted at minors should
be restricted. Clearly, the implementation of all policies must be regulated to address gambling
among minors and the availability of games of chance effectively. |