Abstract | U ovom radu prikazala sam povijesni razvoj i usporedbu parlamentarnog i predsjedničkog sustava na primjeru Republike Hrvatske i Sjedinjenih Američkih Država, stoga prema tome možemo vidjeti da im je povijesni put usvajanja političkih sustava bio različit. Sličnosti između dva sustava su ta da su i parlamentarni i predsjednički sustav demokratske prirode odnosno građani imaju moć birati svoje predstavnike i mogu sudjelovati u političkom procesu, oba sustava imaju raspodjelu između grana vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku putem kojih žele spriječiti koncentraciju moći samo u jednoj vlasti. U oba sustava zakoni se primjenjuju jednako na sve građane, te ističu provjeru i ravnotežu osobito predsjednički sustav kako bi osigurali da niti jedna grana vlasti ne postane previše moćna u odnosu na drugu. Iako postoji velik broj sličnosti, također dosta je karakteristika prema kojima se međusobno razlikuju.
Razlike između dva sustava možemo vidjeti u izvršnoj vlasti gdje je u parlamentarnom sustavu šef države odnosno predsjednik odvojen od premjera dok u predsjedničkom sustavu su šef države odnosno predsjednik i šef vlade (premijer) često ista osoba. U parlamentarnom sustavu izvršna vlast potječe iz zakonodavne dok kod predsjedničkog sustava postoji jasna podjela između izvršne i zakonodavne vlasti, te se razlikuju u svom mehanizmu formiranja izvršne vlasti i ulozi predsjednika s obzirom na to da u predsjedničkom sustavu predsjednik ima veću i značajniju ulogu nego što ju ima predsjednik u parlamentarnom sustavu. Predsjednik u predsjedničkom sustavu ne treba održavati potporu parlamenta da bi ostao na vlasti. To znači da predsjednik može djelovati neovisno o parlamentarnoj većini i često ima veći stupanj političke neovisnosti. Dok s druge strane u parlamentarnom sustavu premijer ili vlada moraju održavati potporu većine u parlamentu kako bi ostali na vlasti. Ovisnost o parlamentarnoj većini često dovodi do političke stabilnosti jer su promjene vlasti povezane s političkim događanjima unutar parlamenta.
Uprava je zapravo u zbilji vrlo moćan i velik sustav, iako se za nju smatralo da je u podređenom položaju u odnosu na vlast. Prema tome vlast ima ulogu da donosi političke odluke, a uprava ih oblikuje i provodi. Javna uprava je dio izvršne grane vlasti u parlamentarnom sustavu. Odnosno, ona je odgovorna za provedbu zakona i politika koje donosi zakonodavno tijelo (parlament). U parlamentarnom sustavu, vlada ima ključnu ulogu u upravljanju javnom upravom. Sustav državne uprave u parlamentarnom sustavu nadzire i usmjerava Vlada Republike Hrvatske. U predsjedničkom sustavu politički utjecaj na upravu nalazi se u rukama predsjednika te je uprava u potpunosti podčinjena predsjedniku države i državnim tajnicima. Državni tajnici iako politički odgovorni i ovisni o predsjedniku preuzeli su vodstvo upravnih resora. Uprava je u predsjedničkom sustavu relativno neovisna u odnosu na predstavničko tijelo.
Na temelju karakteristika parlamentarnog i predsjedničkog sustava kao i njihovoj primjeni u Republici Hrvatskoj i Sjedinjenim Američkim Državama, gdje je naglašena važnost strukture upravljanja odnosno sustava jedne nacije, zemlje diljem svijeta uz prikazana obilježja ova dva sustava mogu težiti izgradnji političkog sustava koji najbolje služi interesima i težnjama njihovih građana. |
Abstract (english) | In this paper, I presented the historical development and comparison of the parliamentary and presidential systems using the example of the Republic of Croatia and the United States of America, therefore we can see that their historical path of adopting political systems was different. The similarities between the two systems are that the parliamentary and presidential systems of a democratic nature, apropos the citizens have the power to choose their representatives and can participate in the political process, both systems have a distribution between branches of power into legislative, executive and judicial through which they want to prevent the concentration of power in only one authorities. In both systems, the laws apply equally to all citizens, and emphasize the checks and balances of the special presidential system to ensure that no branch of government becomes too powerful over the other. Although there are a large number of similarities, there are also quite a few characteristics by which they are different from each other.
The differences between the two systems can be seen in the executive branch, where in the parliamentary system the head of state or the president is separate from the prime minister, while in the presidential system the head of state president and the head of the government (prime minister) are often the same person. In the parliamentary system, the executive power originates from the legislature, while in the presidential system there is a clear division between the executive and legislative powers, and they differ in their mechanism of formation of the executive power and the role of the president, given that in the presidential system the president has a larger and more significant role than the role that has a president in a parliamentary system. In a presidential system, the president does not need to maintain the support of the parliament to stay in power. This means that the president can act independently of the parliamentary majority and often has a greater degree of political independence. On the other hand, in a parliamentary system, the prime minister or the government must maintain the support of the majority in the parliament in order to stay in power. Dependence on the parliamentary majority often leads to political stability because changes in government are linked to political events within the parliament.
The administration is actually a very powerful and large system, although it was considered to be in a subordinate position in relation to the government. Accordingly, the government has the role of making political decisions, and the administration shapes and implements them. Public administration is part of the executive branch of government in the parliamentary system. That is, it is responsible for the implementation of laws and policies enacted by the legislative body (parliament). In a parliamentary system, the government plays a key role in the management of public administration. The state administration system in the parliamentary system supervises and directs the Government of the Republic of Croatia. In the presidential system, the political influence on the administration is in the hands of the president, and the administration is fully subordinated to the president and state secretaries. State secretaries, although politically responsible and dependent on the president, took over the leadership of administrative departments. In the presidential system, the administration is relatively independent in relation to the representative body.
Based on the characteristics of the parliamentary and presidential systems, as well as their application in the Republic of Croatia and the United States of America, where the importance of the structure of the management of the system, i.e. of a nation, is emphasized, countries around the world, along with the characteristics of these two systems, can strive to build a political system that best serves their interests and aspirations of their citizens. |