Abstract | Zakon o preuzimanju dioničkih društava uređuje postupak preuzimanja ciljnih društava objavljivanjem ponude za preuzimanje, a sa svrhom zaštite dioničara u situaciji kada jedan dioničar stekne kontrolu nad ciljnim društvom. Postupak nadzire regulatorno tijelo Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga, dok sud ima sekundarnu ulogu povodom upravnosudskog nadzora. Kad utvrdi nepravilnosti i/ili nezakonitosti, Agencija rješenjem nalaže poduzimanje radnji koje pridonose uspostavljanju zakonitosti, odnosno izriče nadzornu mjeru. Obveza objavljivanja ponude za preuzimanje u slučaju stjecanja kontrole u dioničkom društvu čije su dionice uvrštene na uređeno tržište u Republici Hrvatskoj, predstavlja jedan od najučinkovitijih mehanizama zaštite manjinskih dioničara. Sukladno članku 9. stavak 1., Zakona o preuzimanju dioničkih društava, fizička ili pravna osoba obvezna je objaviti ponudu za preuzimanje kada neposredno ili posredno, samostalno ili djelujući zajednički, stekne dionice s pravom glasa ciljnog društva, tako da, zajedno s dionicama koje je već stekla, prijeđe prag od 25% dionica s pravom glasa ciljnog društva (kontrolni prag). U ovom sam radu detaljno obradila najvažnije institute postupka preuzimanja putem aktulnog slučaja preuzimanja dioničkog društva BADEL 1862 d.d. koji se proteže od 2010.g. Kao posljedica neobjavljivanje ponude za preuzimanje ciljnog društva BADEL 1862 d.d., Agencija je po službenoj dužnosti pokrenula postupak nadzora radi utvrđivanja nastanka obveze objavljivanja ponude za preuzimanje, a ujedno i radi utvrđivanja postojanja odnosa zajedničkog djelovanja. Uz nedostatak pisanog sporazuma, saslušanjem stranaka i svjedoka nastojale su se utvrditi okolnosti stjecanja dionica Ciljnog društva s namjerom usklađenog ostvarivanja prava glasa koje proizlazi iz njih. U konkretnom slučaju upravni spor je u tijeku, stoga sam u odnosu na postojeću sudsku praksu, iznijela mogući ishod spora. |