Abstract | Lokalni sustav izgrađen je od triju vrsta institucija koje se razlikuju po svojim funkcijama, strukturi, metodama rada , ali i koje su međusobno povezane. Te tri vrste institucija su političke institucije, upravne organizacije i izvršne institucije, koje predstavljaju važnu kariku u povezivanju lokalne politike i uprave. U lokalnoj samoupravi razlikujemo tri tipa lokalne izvršne strukture. Prvi je monokratski tip u kojem pojedinačni funkcionar obavlja izvršnu funkciju u lokalnom sustavu. Drugi je kolegijalni tip u kojem izvršnu funkciju obavlja kolegijalno izvršno tijelo koje je sastavljeno od više pojedinaca, te pluralni tip koji se sastoji od više kolegijalnih izvršnih tijela, koji svaki obavlja određeni krug poslova, a koordinira ih pojedinačni izvršni ili upravni funkcionar, ili posebni izvršni kolegij, ili lokalno predstavničko tijelo. Postoje četiri varijante monokratskog tipa lokalnih izvršnih institucija:politička varijanta, upravna varijanta, lokalistička varijanta, centralistička varijanta. Izvršnu funkciju su od 1993. do 2009. obavljala poglavarstva kao kolegijalna tijela na čelu s pojedinačnim izvršnim dužnosnikom (općinski načelnik, gradonačelnik i župan) kao predsjednikom poglavarstva. Općina je jedinica lokalne samouprave koja se osniva, u pravilu, za područje više naseljenih mjesta koja predstavljaju prirodnu, gospodarsku i društvenu cjelinu, te koja su povezana zajedničkim interesima stanovništva. Rugvica je dobila ime po horugvi, nazivu za zastavu, odnosno barjak. Vezana je uz rijeku Savu, te postoji priča da je u Rugvici bilo mjesto pristaništa na Savi. Uvođenjem 2009. godine neposrednog izbora pojedinačnog izvršnog funkcionara u općinama, gradovima i županijama, u Hrvatskoj, a tako i u Rugvici, uspostavljen je monokratski tip lokalne izvršne strukture. Općinsko vijeće nadzire ukupno materijalno i financijsko poslovanje općine, te je ono i glavni kontrolni mehanizam općinskog načelnika. Funkcije načelnika su sljedeće: upravna koordinacija, politička integracija, transmisija političkih odluka prema uprava, izolacija između politike i uprave, sudjelovanje u vertikalnoj integraciji sustava javnog upravljanja, te zastupanje specifičnih lokalnih interesa prema središnjim državnim tijelima. Birači većinom biraju načelnika prema njegovim osobnim kvalitetama te obrazovnim kompetencijama. Međutim, pokazuje se da su u velikom broju slučajeva bitne jake veze sa političkom strankom, čiji je načelnik i kandidat. Velik problem predstavlja neravnoteža između općinskog vijeća i načelnika, posebice ako većina u vijeću i načelnik nisu iz iste stranke. |