Title Progon vještica u RH
Title (english) Witch hunt in the Republic of Croatia
Author Lorena Ljepović
Mentor Višnja Lachner (mentor)
Committee member Emina Jerković (predsjednik povjerenstva)
Committee member Biljana Činčurak Erceg (član povjerenstva)
Committee member Višnja Lachner (član povjerenstva)
Granter Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Faculty of Law Osijek (Chair of Legal History) Osijek
Defense date and country 2018-10-09, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Law History of Law and State
Abstract Interesantno je da je tzv.zločin magije, koji obuhvaća i progon vještica, zločin koji je kriv za pogubnost stotina tisuća ljudi, naročito žena, predmet proučavanja već više od stopedeset godina. Najveći doprinos ovim istraživanjima dale su europske zemlje, posebice one u kojima su takvi zločini bili najzastupljeniji. Temeljem dosadašnjih proučavanja ovog pitanja nedvojbeno možemo zaključiti da je vjerovanje u stvarnost čarobnjaštva pojava postojana kod svih naroda i kroz cijelu njihovu povijest, te se uspjela zadržati i u vjerovanjima današnjih naroda. Stoga ne možemo govoriti o pojmu domovine čarobnjaštva već samo možemo istaknuti neke značajnije čarobnjake s obzirom na rasprostranjenost njihove uvaženosti. Najprikladniji primjer je Zoroastar. U razdoblju velikih progona vještica u Europi, susrećemo se sa tezom da je on „otac magije“ iako se danas zna da njegova religija u prvotnom obliku nije imala veze sa magijom. Najveći faktor za formiranje negativnog stava o čarobnjaštvu u Europi imala je kršćanska crkva. Više nije postojala razlika dobrog i lošeg čarobnjaštva kao u poganskom Rimu već je svaki oblik magije postao zabranjen. Taj stav počiva na tezi o demonskom karakteru čarobnjaštva te je čvrsto postojan u oba dijela Zavjeta. Ona s obzirom na monoteizam, vjeru u jednoga Boga, Isusa Krista, čarobnjaštvom smatra obožavanje lažnih Bogova, tzv.demona. S druge strane, politeističke religije njeguju čarobnjaštvo, ali kažnjavaju zloupotrebu bogoslužnih činova ili čaranje pomoću sredstava koje religija zabranjuje. Kako bi se spriječila vještičja zlodjela, 1486. dvojica inkvizitora, Institoris i Sprenger objavljuju i tiskaju knjigu Malles Maleficiarum (Malj koji ubija vještice) usmjerenu na izvršavanje progona heretika i čarobnjaka. Na našem području prvi temeljiti zabilježeni slučaj proučavanja ove teme dao je Ivan Tkalčić u svom radu pod nazivom „Parnice protiv vješticam u Hrvatskoj“ iz 1891.godine. Progoni vještica bila je jedna od najmorbidnijih i najsmrtonosnijih pojava, mješavina praznovjerja i zlobe, ali i najučinkovitije sredstvo za rješavanje osobnih obračuna i izvršavanje osvete.
Abstract (english) It is interesting that so called magic crime, which includes witch hunt, is crime that is guilty for execution of hundred thousands of people, especially women, is a subject of studying for more than one hundred and fifty years. Based on previous studies we can undoubtedly conclude that belief in reality of witchcraft is a phenomena existed in all nations and through all their past and succeeded to maintain in beliefs of nowaday nations. So we can't talk about the term homeland of witchcraft yet we can emphasize some significant wizards considering the spreading of their significance. The most appropriate example is Zoroastar. In the period of great witch hunts in Europe, we come across the thesis that he is ''the father of magic'' although it is known today that his religion in original form didn't have any connections with magic. The biggest factor for forming negative attitude towards witchcraft in Europe had Christian church. There was no difference between good and bad witchcraft anymore as in pagan Rome yet every shape of magic became forbidden. That attitude rests on thesis about demon character of witchcraft and is firmly persistent in both parts of Testament. They both considering monotheism, believe in one God, Jesus Christ, consider witchcraft worshiping of fake Gods, so called demons. On the other side, politeistic religions cherish witchcraft, but punish the abuse of liturgical acts or witchery using facilities which the religion forbids. To prevent witch atrocity, in 1486 two inquisitors, Institoris and Sprenger publish and print the book Malles Maleficiarum (Malj koji ubija vještice) focused on executing prosecution of heretics and wizards. In our territory first thorough registered case of studying this theme gave Ivan Tkalčić in his labour named ''Parnice protiv vještica u Hrvatskoj'' from 1891. Witch hunts were one of the most gruesome an the most mortal phenomena, mixture of superstition and animosity, but also the most efficient means for solving personal confrontations and wreaking.
Keywords
zločin magije
kršćanska Crkva
čarobnjaštvo
Malles Maleficiarum
progoni vještica
Keywords (english)
magic crime
Christian church
witchcraft
Malles Maleficiarum
Witch hunts
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:132:688738
Study programme Title: Law Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra prava (magistar/magistra prava)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-05-14 08:31:48