Abstract | Političke stranke su izrazito bitan instrument demokratske vlasti. Financiranje političkih stranaka posljednjih godina privlači iznimnu pozornost u Republici Hrvatskoj. Sve do početka 2000. godine u Hrvatskoj nisu postojali tekstovi politologa ili pravnika o političkim financijama, jednako kao što nije postojala niti literatura o navedenoj materiji. Danas sa sigurnošću možemo reći da je nova era regulacija financijske aktivnosti političkih stranaka započela inicijativom Hrvatskog pravnog centra iz 2001. godine, koja je okupila skupinu sveučilišnih nastavnika (filozofa, ekonomista, politologa i pravnika) s ciljem izrade prijedloga zakona o političkim strankama. Paralelno sa time u stručnoj i znanstvenoj literaturi su objavljeni znanstveni radovi o financiranju političkih stranaka i izbora. Svrha reguliranja područja financijske aktivnosti političkih stranaka je poticanje političkih stranaka na transparentno i odgovorno djelovanje s ciljem stvaranja transparentnog političkog sustava u koje građani imaju povjerenje. Bez poštenog i transparentnog financiranja političkih stranaka nema transparentnog izbornog procesa na državnoj niti na lokalnoj razini. U hrvatskom političkom sustavu razlikujemo javno financiranje političkih stranaka tj. financiranje iz državnog proračuna ili proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i privatno financiranje tj. financiranje financijskim sredstvima iz privatnih izvora putem članarina, donacija itd. Kako bi se osigurao određeni stupanj transparentnosti financiranja političkih stranaka i kandidata nužno je pravno regulirati odgovarajuće sankcije koje bi imale preventivno djelovanje, ali i oštro kažnjavale kršenje propisa. Na kraju samoga rada osvrnula sam se transparentnost lokalnih izbora 2017. godine u Gradu Karlovcu i potvrdila da svaka politička opcija bila ona godinama na vlasti ili se tek pojavila na političkoj sceni može udovoljavati uvjetima poštenog, javnog i tranparentnog političkog rada i djelovanja. |
Abstract (english) | Political parties are an extremely important instrument of democratic government. In recent years, the financing of political parties has attracted exceptional attention in the Republic of Croatia. Until the beginning of 2000, there were no texts by political scientists and lawyers on political finance in Croatia, just as there was no literature on this subject. Today we can say with certainty that the new era of regulation of financial activities of political parties began with the initiative of the Croatian Legal Center in 2001, which brought together a group of university teachers (philosophers, economists, political scientists and lawyers) to draft a law on political parties. At the same time, scientific papers on the financing of political parties and elections have been published in the professional and scientific literature. The purpose of regulating the area of financial activity of political parties is to encourage political parties to act transparently and responsibly with the aim of creating a transparent political system in which citizens have confidence. Without fair and transparent funding of political parties, there is no transparent electoral process at either the state or local level. In the Croatian political system, we distinguish between public financing of political parties, financing from the state budget and the budgets of local and regional self-government units, and private financing, financing with financial resources from private persons through membership fees, donations, etc. parties and candidates, it is necessary to legally regulate appropriate sanctions that would have a preventive effect, but also severely punish violations of regulations. At the end of the paper, I looked at the transparency of the 2017 local elections in the City of Karlovac and confirmed that any political option, whether it has been in power for years or has just appeared on the political scene, can meet the conditions of fair, public and transparent political work and action. |