Title Varijabilnost financijskog stanja i rizika u funkciji utvrđivanja dužničkog kapaciteta projekta javno-privatnog partnerstva : doktorska disertacija
Author Damir Juričić
Mentor Helena Blažić Pečarić (mentor)
Committee member Antun Jurman (predsjednik povjerenstva)
Committee member Helena Blažić Pečarić (član povjerenstva)
Committee member Saša Marenjak (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Economics and Business Rijeka
Defense date and country 2009-10-06, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics
Universal decimal classification (UDC ) 352/354 - Levels of administration. Local, regional, central administration
Abstract Lokalne javne investicije važan su čimbenik razvoja lokalne zajednice i povećanja blagostanja
stanovništva na njenom području. Stagnacija u isporuci javnih građevina, posredstvom kojih
se isporučuju javne usluge, bitno utječe i na stagnaciju u razvoju lokalne zajednice u cjelini.
Jedan od osnovnih zadaća lokalnog javnog menadžmenta je isporuka javnih usluga s
optimalnim odnosom kvalitete i cijene javne usluge. Isporuka javnih građevina može se
organizirati na tradicionalni način, način u kojemu se lokalni javni sektor pojavljuje kao
investitor i operater te na način partnerstva javnog i privatnog sektora kod kojega javni sektor
utvrđuje standard javne usluge, tj. sve elemente isporučene javne usluge i mehanizme za
kontrolu njene isporuke, a privatni sektor kao isporučitelj javne građevine posredstvom koje
javni sektor isporučuje javnu uslugu. U ovakvoj organizaciji javni sektor prenosi neke rizike
na privatni kojima je upravljao organizirajući se na tradicionalni način.
Tradicionalni način isporuke javne usluge temelji se na dugu lokalnog javnog sektora kao
dominantnom izvoru financiranja. U tom smislu veća isporuka javnih građevina znači i veću
zaduženost. Veća zaduženost lokalnog javnog sektora znači i veću alokaciju lokalnih javnih
izdataka u korist anuiteta, a na teret ostalih javnih rashoda. Veća zaduženost, zbog veće
financijske poluge, znači i veći rizik isplate planiranih ostalih javnih izdataka što upućuje na
zaključak da je efikasnost u upravljanju rizicima sadržanim u javnim građevinama i
isporukama javnih usluga važan čimbenik u stabilnom upravljanju lokalnim javnim
financijama.
S druge strane, zaduživanje privatnog sektora također izlaže privatne investitore riziku
podinvestiranosti i financijskom riziku. Zbog toga je od posebnog značaja razumjeti
čimbenike efikasnog upravljanja projektnim financiranjem kao neosiguranim ili djelomično
osiguranim financiranjem, odnosno, metodom kojom i javni i privatni partner nastoje smanjiti
financijski rizik i rizik podinvestiranosti.
U disertaciji se pošlo od teze da je dužnički kapacitet, tj. sposobnost poslovnog sustava da na
sebe primi određenu svotu duga u direktnoj svezi s profilom rizika EBITDA. Kako je profil
rizika u direktnoj svezi s profilima rizika javnih prihoda i rashoda, efikasnost u upravljanju
ovim rizicima bitno utjecati na konačnu strukturu izvora financiranja projekta lokalne javne
infrastrukture. Da bi se ova hipoteza dokazala bilo je potrebno istraživanjem dokazati da
lokalni javni sektor upravlja operativnim rizicima isporuke pojedinih javnih usluga
smanjenom efikasnošću od privatnog sektora. Zbog dokaza ove teze provelo se istraživanje o
efikasnosti upravljanja operativnim rezultatom (EBITDA) kod komunalnih tvrtki koje
isporučuju usluge prikupljanja komunalnog otpada i distribucije pitke vode te su se ti rezultati
usporedili s efikasnošću upravljanja EBITDA komercijalnih tvrtki. Rezultati istraživanja su
potvrdili hipotezu i dokazano je da je doista javni sektor manje efikasan u upravljanju
operativnim rezultatom od privatnog, a modelom koji je predložen, moguće je izračunati udio
neosiguranog duga u ukupnim izvorima financiranja projekta lokalne javne infrastrukture.
Abstract (english) Local public investments are the major factor in the development of the local communities
and increase the citizens’ welfare. The decreasing in delivering of local public buildings,
through which the local public services are rendered, has a strong impact on the local
development stagnation. One of the main aims of the local public management is to deliver
local public services at the optimal price - quality ratio. The delivering of local public services
can be organized in a traditional way - the local public sector is an investor and operator of
public services as well – and in the way that the local public sector is in the partnership with
the private sector which means that the public sector defines the standards and mechanisms of
controlling the public service delivering and the private sector is a manager of the risks
connected with the construction and maintaining of public buildings. In this way, the public
partner transfers some risks to the private partner.
The traditional model of delivering public services is based on local authority debt as a
dominant source of financing local public projects. Accordingly, greater number of local
public bildings results with higher level of debt stated in its balance sheet. Furthermore, the
higher level of debt requires greater allocation of funds for the purpose of annuities which
could jeopardizes other public obligations.
So, the high financial leverage situation results with multiplication of the cash outflow risk.
From the other side, the higher level of debt in the private sector’s balance sheets exposes
private partners to the financial and under-investment risks. Therefore, there is of utmost
important to understand all the elements of the efficient project financing management,
especially those which refer to the non-secured or partly secured financing, i.e. the model
which helps both the public and private partners to minimize financial and under-investment
risk exposure.
I have started with hypothesis that debt capacity, i.e. the ability of a business system to take
over a certain amount of debt, is in direct relationship with EBITDA profile risk. Since the
EBITDA profile risk depends on the profile risk of public revenues and costs, an efficient
management of these risks substantially influences the final structure of public project
financing. In order to prove this hypothesis, it was necessary to confirm that the public sector
is less efficient in operational risk management than the private one. For this purpose, the
research on efficiency level of managing the operational result (EBITDA) achieved in public (drinking water distribution and refuse collection) and private companies, has been carried
out. The results prove the starting hypothesis, i.e. the public sector is less efficient in
managing the subject risk than the private one. The proposed model enables the calculation of
unsecured part of debt, minimum debt amount for achieving target IRR and maximum debt
amount of local public infrastructure project in public-private partnership.
Keywords
javno-privatno partnerstvo
investicije
financijski rizici
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:188:471949
Study programme Title: Economics and Business Economics Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Catalog URL https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/unilib.cgi?form=D1120525025
Type of resource Text
Extent 341 str.
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2017-01-19 18:15:26