Abstract | Turizam je fenomen modernoga društva koji biljeţi stalnu ekspanziju u svjetskom gospodarstvu, a njegovo širenje uzrokovano je stalnim mijenjanjem, razvijanjem i rastom turistiĉkih potreba. Promjenama u turistiĉkim potrebama prilagoĊava se i turistiĉka ponuda raznih destinacija širom svijeta koje razvojem turizma ţele osigura temelje za daljnji ekonomski razvoj. Posljednjih dvadesetak godina se na trţištu javljaju razliĉiti selektivni oblici turizma kao odgovor na narasle ţelje, potrebe i zahtjeve modernih putnika. Svaki oblik selektivnoga turizma je specifiĉan nastankom, segmentom potencijalnih korisnika, organizacijom te naĉinom i stupnjem dostignutoga razvoja. Oblikovanjem i uoĉavanjem novih potreba modernih turista prije tridesetak godina poĉeo se promatrati kulturni turizam, ali ne kao novi fenomen već kao selektivni oblik turizma ĉiji su korisnici prvenstveno motivirani kulturom. Kulturni turizam predstavlja turistiĉko kretanje odnosno posjete osoba izvan njihovoga stalnog mjesta boravka motivirane razliĉitim kulturnim privlaĉnostima (povijest, umjetnost, naslijeĊe ili stil ţivota lokaliteta, regije, grupe ili institucije), a u kojem turisti dolaze do novih spoznaja i informacija u cilju zadovoljenja svojih kulturnih potreba. Menadţment destinacije koja ţeli razvijati kulturni turizam mora stvoriti kulturno-turistiĉki proizvod koji će biti konkurentan u sve snaţnijem okruţenju turistiĉke ponude razliĉitih destinacija. Menadţment destinacije treba zadovoljiti i ispuniti osnovnu zadaću razvoja kulturno-turistiĉkoga proizvoda, a to je unaprijediti i poboljšati turistiĉki razvoj destinacije pri tome ne narušavajući kvalitetu ţivota u destinaciji. Destinacija, stvaranjem i razvojem kulturnoga turistiĉkog proizvoda, moţe smanjiti sezonalnost, ojaĉati svoju konkurentnost, proširiti turistiĉku ponudu na geografska podruĉja koja do tada nisu bila u ponudi, privući nove turiste, omogućiti bolju i duţu popunjenost smještajnih kapaciteta, poboljšati imidţ itd., ali isto tako razvoj kulturnoga turizma moţe imati negativne posljedice u ţivotu destinacije.
U doktorskoj disertaciji su provedena tri razliĉita istraţivanja na podruĉju destinacije Mošćeniĉka Draga s ciljem prouĉavanja postojećega stanja te odreĊivanja potreba i vaţnosti razvoja kulturnoga turizma u manjim turistiĉkim destinacijama. Istraţivanjem su obuhvaćene tri temeljne grupe ispitanika: menadţment kao nositelj razvoja turizma destinacije, lokalno stanovništvo i turisti koji predstavljaju osnovu za stvaranje kulturnoga turistiĉkog proizvoda destinacije. Nakon provedenih istraţivanja razraĊuje se model razvoja kulturnog turizma destinacije. Model se razraĊuje u cilju izrade smjernica koje mogu biti osnova za razvoj kulturnoga turizma bilo koje manje destinacije u Hrvatskoj koja u svom sastavu ima minimalan broj kulturnih institucija ili ih uopće nema, ali posjeduje bogate kulturne resurse koji predstavljaju znaĉajnu vrijednost lokalne zajednice. Posjedovanje resursa ne znaĉi da destinacija ima razvijene kulturne turistiĉke atrakcije, one se moraju stvoriti. Samo djelovanjem kroz sustav i aktiviranjem svih ĉimbenika destinacije (gospodarstvo, kulturni sektor, lokalno stanovništvo) moţe ostvariti razvoj kulturnoga turizma i time kvalitetno pridonijeti jaĉanju turistiĉke ponude
destinacije. Uslijed takvog osmišljavanja kulturnoga turistiĉkog proizvoda destinacije korist moţe imati ne samo turistiĉki sektor već i cjelokupno podruĉje destinacije i njeno gospodarstvo. |
Abstract (english) | The modern society phenomenon of tourism is expanding continually within the world economy, its expansion induced by continuous changes, development, and growth in tourism needs. Various destinations throughout the world are adopting their tourism offer to different changes in tourism needs, thus providing foundation for further economic development. As the answer to grown wishes, needs, and requirements of contemporary travelers, various selective forms of tourism have appeared in the market in the last twenty years. Each form of selective tourism is specific by its origin, segment of potential users, its organization, and by manner and degree of development achieved. By modeling and identification of contemporary tourists' new needs, observation of cultural tourism began thirty years ago, not as a new phenomenon but as a selective form of tourism, with its users primarily motivated by culture. Cultural tourism represents tourism movements i.e. visits of persons outside their permanent place of residence, motivated by various cultural attractions (history, arts, heritage, or lifestyle of locality, region, group, or institution), where tourists find new insights and knowledge, thus meeting their cultural needs. In order to develop cultural tourism, destination management must form cultural tourism product which will result competitive within the growing environment of tourism offers of various destinations. Destination management must satisfy and fulfill the basic task of developing the cultural tourism product by enhancing and improving tourism development of the destination, thereby not violating the life quality of the destination. By creation and development of cultural tourism product, destination can reduce its seasonality, strengthen its competitiveness, expand its tourism offer onto previously not covered geographical areas, attract new tourists, enable better and longer occupancy, improve its image, etc. However, cultural tourism development can also cause negative consequences to the life of the destination.
This Ph.D. theses includes three various researches for the Mošćeniĉka Draga destination, with the aim of studying the existing situation and determining the needs and importance of the development of cultural tourism in smaller tourism destinations. The survey covers three basic groups of examinees: management as the bearer of the destination tourism development, local inhabitants and tourists, which form the basis for the creation of the cultural tourism product of the destination. After the research has been carried out, the destination cultural tourism development model was developed. The model was elaborated in order to establish guidelines which can represent the bases for the development of cultural tourism of any smaller destination in Croatia in that it comprises a minimum number of cultural institutions, or no cultural institutions at all, but has rich cultural resources which represent significant value for the local community. Bare possession of resources does not indicate destination with developed cultural tourism attractions, they must be created. Only by acting through the system and by activating all destination factors (economy, cultural sector, local inhabitants), development of cultural tourism can be achieved and thus contribute to the quality
strengthening of the tourism offer of the destination. Due to such design of cultural tourism product of the destination, not only tourism sector but also the overall area of the destination and its economy can benefit from it. |