Abstract | Cilj ovog istraživanja je utvrditi što je uloge ravnatelja i kako se ona ostvaruje hrvatskom školstvu, pomoću analize obavljanja poslova. Utvrđivanjem poslova koje ravnatelji obavljaju, želio se spoznati profil radnog mjesta ravnatelja, u engleskom jezičnom području nazvan Job description ili Scope of work. Analizom dokumentacije, utvrđena je administrativna uloga ravnatelja navedena u zakonskim i podzakonskim aktima i u školskoj dokumentaciji kao i teorijska uloga navedena u recentnoj literaturi. Empirijskim istraživanjem istražena je uloga ravnatelja u hrvatskom školstvu, procijenjena preko ravnateljevog djelovanja obavljanjem poslova na radnom mjestu i stavovi o ulozi ravnatelja, procijenjeni od strane potencijalnih kandidata za funkciju ravnatelja iz reda učitelja / nastavnika i stručnih suradnika
U svrhu istraživanja konstruiran je anketni upitnik sa 192 varijable koje sadržavaju poslove ravnatelja i 10 informativnih varijabli o: (1) ispitaniku, (2) o školi u kojoj radi. Odgovore na tvrdnju ispitanici su davali u šest kategorija Likertove skale: (1) Uopće se ne slažem, (2) Jako se ne slažem, (3) Ne slažem se, (4) Slažem se, (5) Jako se slažem, (6) Potpuno se slažem (Bell, J. str. 165 iz Coleman i Briggs, ur. 2003.).
Uzorak ispitanika namjerni je i prigodni, a obuhvatio je 119 ravnatelja, od čega 83 ravnatelja osnovnih i 36 ravnatelja srednjih škola, jer je uzorak ravnatelja za potrebe dijela istraživanja i stratificiran, kao i uzorak ispitanika 120 potencijalnih ravnatelja; učitelja / nastavnika i stručnih suradnika.
Rezultati istraživanja
H01: Rezultati istraživanja potvrđuju hipotezu H01, iz čega se može zaključiti da ravnatelji obavljaju poslove koje pred njih stavlja legislativa, a čak se može reći da legislativa ne predviđa mnoge poslove koji su istraživani anketnim upitnikom, a kojima se ravnatelji bave. Može se zaključiti da uloga ravnatelja u hrvatskom školstvu ne odstupa od teorijskih opisa uloge koju pretpostavlja recentna literatura i legislativa.
H02: Rezultati istraživanja ukazuju na potvrđivanje hipoteze H02, iz čega proizlazi da ne postoje razlike u poslovima ravnatelja osnovnih i ravnatelja srednjih škola i da ravnatelji osnovnih i srednjih škola pripadaju istoj populaciji.
H03: Rezultati istraživanja ukazuju da se hipoteza H03, ne može u potpunosti prihvatiti ili se može djelomično odbaciti, jer postoje statistički značajne razlike između grupa ravnatelja i potencijalnih ravnatelja kod 39% analiziranih varijabli.
Mjerni instrument može se sažeti sa 192 varijable na 94 varijable opisa poslova ravnatelja i kao takav moći će se koristiti u budućim istraživanjima.
Rezultati istraživanja ukazuju na hijerarhijski model ostvarivanja uloge ravnatelja u sustavu odgoja i obrazovanja Republike Hrvatske, sukladno ravnateljevim poslovima preko kojih tu ulogu ostvaruje kao i model uloga ravnatelja u hrvatskom školstvu.
Ravnatelji, sukladno modelu uloga u hrvatskom školstvu, ostvaruju ulogu sakupljača i djelitelja informacija, koju manifestiraju obavljajući poslove prikupljanja i dijeljenja informacija, koristeći različite medije i načine. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu komunikatora, osobe koja ostvaruje komunikaciju sa zaposlenima, učenicima, roditeljima, nadređenima i lokalnom zajednicom neposredno ili putem tehnologije. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu stratega i planera, osobe koja dugoročno i kratkoročno planira sva djelovanja u školi obzirom na resurse, zaposlene i učenike. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu izvršnog menadžera, administratora i organizatora, osobe koja menadžerskim znanjima i vještinama organizira implementaciju planova do realizacije i vrednovanja i koji predstavlja odgovornu osobu škole. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu lidera, pedagoškog voditelja i edukatora, koji u specifičnom okruženju škole gradi odnose, vodi, motivira, poučava i podržava visokoobrazovane kadrove prema isporuci obrazovnih rezultata učenika. Rezultati ostvarivanja uloge ravnatelja kao pedagoškog voditelja pokazuju najniže rezultate. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu evaluatora, osobe koja analizira, prati i vrednuje procese i rezultate. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu učenika, osobe koja trajno ulaže u razvoj svojih znanja, vještina i ponašanja. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu povezivača sa zajednicom, osobe koja surađuje sa zajednicom i kroz razne protokolarne poslove povezuje zajednicu i školu.
Iz rezultata empirijskog istraživanja može se zaključiti kako 82,35% (98) ravnatelja izjavljuje da njihova škola nema izjavu o misiji, od toga 85,54% (71) ravnatelja osnovnih škola i 75% (27) ravnatelja srednjih škola. Jednako tako može se zaključiti da 61,34% (73) škola ima moto, od toga 60,24% (50) osnovnih škola i 63,89% (23) srednjih škola.
Ravnatelji dnevno rade duže nego što to procjenjuju potencijalni ravnatelji, AS= 8,75 (ravnatelji); AS=7,81 (potencijalni ravnatelji), kao i tjedno, AS=45,89 (ravnatelji); AS=39,75 (potencijalni ravnatelji). |
Abstract (english) | The aim of this research was to identify the role of the principal through the analysis of performance of tasks. The administrative (formal) role of the principal was determined through the analysis of documentation consisting of relevant legislation, school documentation and recent literature. The role of the principal in the Croatian educational system was examined through empirical research and estimated through the principal’s activities within their scope of work, and attitudes towards the role of the principal as seen by potential candidates for the job were analyzed.
For the purpose of this research a questionnaire was designed consisting of 192 variables which describe different tasks a principle performs. The questionnaire also contained 10 questions which provided data about the respondent and the respondent’s school. Respondents provided answers in line with the six categories of the Likert scale: (1) Completely disagree, (2) Strongly disagree, (3) Disagree, (4) Agree, (5) Strongly agree, (6) Completely agree, (Bell, J. p. 165 in Coleman&Briggs, ed. 2003.).
The sample of respondents was intentional and chosen accordingly so as to represent 119 principals, of whom 83 are elementary and 36 secondary school principals, and this sample was further stratified for the purpose of a part of this research, as well as the sample of 120 potential principals, that is teachers and expert-associates.
Results
H01: The results of the research confirm hypothesis H01 and lead to the conclusion that principals perform not only duties which are required by law, but more. On the other hand, the role of the principal in the Croatian educational system does not differ from the theoretical role of the principal described in recent literature and relevant legislation.
H02: The results of the research confirm hypothesis H02 and lead to the conclusion that there are no differences between the scope of work of principals in elementary and secondary schools. This means that principals in both types of school belong to the same population.
H03: The results point to the fact that hypothesis H03 can not be fully accepted, or can be partially rejected due to statistically significant differences between the surveyed samples of groups of principals and potential principals in 39% of analyzed variables (tasks).
The survey designed for this research was summarized from 192 to 94 variables of a principal’s job description and as such can be used for future research.
The results of this research indicate that there is a hierarchical model of the realization of the principal’s role in the Croatian educational system, which is in line with the principal’s tasks in school through which this role is realized and the model of the principal’s role in the Croatian educational system.
Principals in the Croatian school system realize their role of information collector and disseminator through various media. Principals in the Croatian school system realize their role of communicator with the staff, pupils, parents, superiors and local community, directly or by using technology. Principals in the Croatian school system realize the role of strategist and planner in relation to human resources, teaching and other resources, and pupils. Principals in the Croatian school system realize the role of executive manager, administrator and organizer as chairpersons, responsible persons, and skillful persons. Principals in the Croatian school system realize the role of educational leader and educator by building relations, motivating, educating, and supporting highly educated staff to produce a high level of pupils’ output. The lowest results were recorded for the tasks performed within the educational leader. Principals in the Croatian school system realize the role of evaluator through analyzing, monitoring and evaluating processes and results. Principals in the Croatian school system realize the role of student through continuous investment in their own knowledge, skills and behaviour. Principals in the Croatian school system realize the role of being a link to the community through various protocol activities.
82.35% (98) of all principals, i.e. 85.54% (71) of elementary school principals and 75% (27) of secondary school principals reported that their schools did not have a mission statement. At the same time, 61.34% (73) of all principals, i.e. 60.24% (50) of elementary school principals and 63.89% (23) of secondary school principals reported that their school had a motto.
An average principal’s working day (AS= 8.75 hours/day), and working week (AS=45.89 hour/week) are longer then potential principals estimate (AS=7.81 hours/day, AS=39.75 hours/week). |