Title Vrijednosni sustav u funkciji upravljanja učećim poduzećem : doktorska disertacija
Author Nataša Rupčić
Mentor Zdravko Zekić (mentor)
Committee member Želimir Dulčić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Zdravko Zekić (član povjerenstva)
Committee member Nada Karaman Aksentijević (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Economics and Business Rijeka
Defense date and country 2008-06-06, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics
Universal decimal classification (UDC ) 330 - Economics. Economic science
Abstract Osnovu unaprjeđenja suvremenoga poslovanja čini neprestano istraživanje, ispitivanje, odnosno učenje. To podrazumijeva razumijevanje procesa usklađivanja funkcioniranja sustava i podsustava, redizajniranje mentalnih modela, odnosno učenje o njima. Učeća organizacija se stoga može odrediti kao organizacija koja izgrađuje sustave za stjecanje i razmjenu znanja, a proces učenja vrjednuje kao kontinuirani, strateški proces koji rezultira promjenama u znanju, vjerovanjima i ponašanju, čime se povećava organizacijski kapacitet za inoviranje i razvoj. Implementacija koncepta učećega sustava podrazumijeva promjene u načinu interakcija u poduzeću u smislu da se mijenja distribucija moći, preoblikuje proces upravljanja ljudskim potencijalima, mijenja se kompenzacijska politika, kultura, vođenje, komuniciranje itd. Učeće poduzeće je takva organizacija u kojoj se kontinuirano odvijaju procesi organizacijskoga učenja i razvoja na osnovi sinergijskoga djelovanja procesa učenja i razvoja potencijala svih članova poduzeća, ali i članova drugih poduzeća i organizacija s kojima poduzeće sklapa različite oblike suradnje, s ciljem kontinuirane i svjesne transformacije pojedinaca, poduzeća i okruženja. Ovim definicijskim pristupom povezuju se dvije razine učećega poduzeća: individualna i organizacijska te se ukazuje na njihovu neodvojivost i međuovisnost. Izvrsnost u suvremenom poslovanju označava kontinuiranu težnju ka ostvarivanju najvećih standarda u skladu sa zahtjevima kupaca i dostupnim resursima. Za to je potrebno ostvariti okvir za kontinuirani proces samoobnavljanja koji će omogućavati stalno inoviranje, odnosno prilagođavanje okruženju. Održivi okvir samoobnavljanja pruža koncept učećega poduzeća. Prema ovom konceptu sastavnice poduzeća potrebno je transformirati na određeni način kako bi se ostvario cilj kontinuiranoga obnavljanja na osnovi procesa učenja. Obilježja sastavnica koncepta učećega poduzeća predstavljaju značajke koje moraju biti imanentne ljudskim potencijalima, budući da su oni glavni nositelji promjena i procesa stvaranja vrijednosti. Kada ljudski potencijali, odnosno zaposlenici značajke sastavnica koncepta učećega poduzeća prihvate kao svoje, one dobivaju karakter vrijednosti. Stoga se sve sastavnice poduzeća transformirane prema značajkama koncepta učećega poduzeća mogu smatrati vrijednostima i čine vrijednosni sustav učećega poduzeéa. Ove vrijednosti predstavljaju temeljni putokaz prema kojima zaposlenici djeluju u ostvarivanju zajedničkih ciljeva. Koncept vrijednosnoga sustava daje holistički prikaz varijabla učećega poduzeća koje iskazuju visoki stupanj povezanosti i međuovisnosti. Iako je svaku varijablu moguće sagledavati zasebno, njena konzistentnost djeluje ojačavajuće na druge varijable, što znači da je potrebno i moguće kontinuirano obavljati promjene na svim varijablama u smislu njihova unaprjeđenja. Na taj način suština vrijednosnoga sustava nije u održanju postojećega sustava kao takvog, već u razvoju smislenijega djelovanja svih članova poduzeća i širega sustava te omogućavanju dosezanja novih razvojnih potencijala društva u cjelini. Na taj način konceptu vrijednosnoga sustava učećega poduzeća potrebno je pristupiti kao modelu organizacijskoga razvoja, a njegove sastavnice sagledavati u razvojnoj i vremenskoj perspektivi.
Abstract (english) Continuous researching, inquiry and learning represent the basis for
improvement in contemporary business. This implies the importance to understand
the alignment process of the system functioning, redesigning mental models, and
learning about them. The learning organization can therefore be determined as an
organization that is continuously reestablishing systems for knowledge acquisition
and sharing, where the process of learning is valued as a continuous and
strategically determined, resulting in changes in knowledge, beliefs and behavior,
which help enhance the organization’s capacity for innovation and development. The
implementation of the learning system concept implies changes in the corporate
interaction system in terms of the changes in the power distribution, human resource
management, compensation politics, culture, leadership, communication and so on.
The learning company is such an organization in which the processes of
organizational learning and development are continuously in progress, based on the
synergistic interaction between the learning process and the development of
potentials of all corporate members, but also members of other companies and
organizations which with a company concludes various forms of collaboration, with
the overall aim of continuous and conscious transformation of individuals, company
and the environment. This defining approach binds two levels: individual and
organizational and highlights their inseparability and interdependence.
The contemporary business excellence can be described as the continuous
aspiration towards accomplishing the highest standards in accordance with customer
requirements and resources available. Such inclination requires a framework for selfrenewal that would enable continuous adjustment to the environment in terms of
innovation. Such sustainable framework represents the learning company concept.
According to this concept the management components need to be transformed in a
specific way to accomplish the goal of continuous self—renewal based on the learning
process. The characteristics of the learning company components represent the
features that are imminent to human potentials, since they can be identified as the
principal agents of change and value creation. When human potentials i.e.
employees embrace the learning company component characteristics as their own,
they gain the value features. Therefore all management components transformed
according to the learning company concept guidelines can be regarded as values
and represent the value system of the learning company. Such values represent the
basic standard for employees to act and accomplish common goals.
The value system concept provides a holistic overview of learning company
variables, which render a high degree of connectedness and interdependence. Even
though each variable can be viewed individually, its consistency serves as a
reinforcing factor on other variables, which indicates that it is necessary and
important to continuously induce changes on all variables in terms of their
improvement. For that matter, the purpose of the value system is not in preservation
of an existing system, but in a development of a more meaningful cooperation of all
members in the company and the environment in order to achieve new development
potentials of the society as a whole. The learning company value system should
therefore be approached as a model for organizational development, and its
components considered in development and time perspective.
Keywords
ljudski potencijali
vrijednosni sustav zaposlenika
poslovno okruženje
upravljanje
Keywords (english)
human potentials
management
learning company
values
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:188:180131
Study programme Title: Economics and Business Economics Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Catalog URL http://libraries.uniri.hr/cgi-bin/ucat/unilib.cgi?form=D1120103056
Type of resource Text
Extent 396 str; 30 cm
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2017-01-19 19:30:58