Abstract | Nastava glazbe, pod nazivom Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i Muzička kultura u Republici Srbiji sastavni je dio jezgrovnog kurikuluma u osnovnoškolskom sustavu. Ciljno je usmjerena kulturnom razvoju uĉenika i razvijanju glazbenog ukusa putem upoznavanja glazbe kroz razliĉite glazbene aktivnosti. Tijekom posljednjih deset godina, nastava Glazbene kulture je okrenuta prema otvorenom kurikulumu i usmjerena je stjecanju brojnih glazbenih znanja, sposobnosti, vještina i stavova, kompetencija. Takav pristup, s uĉenikom u središtu interesa, otvorio je nastavu prema širokoj paleti nastavnih postupaka, metoda, strategija i oblika rada. U teorijskom dijelu utvrĊen je povijesni pregled realizacije glazbene nastave i aktualni naĉin ostvarivanja predmeta Glazbena kultura i Muzička kultura. Izneseni su koncepcijski modeli nastave glazbe u osnovnoj školi te utvrĊene strategije, metode i postupci u aktivnostima glazbenog obrazovanja. Provedenim istraţivanjem sa svhom utvrĊivanja metoda i oblika rada, prisutnosti izvodilaĉkih i projektnih nastavnih aktivnosti te uporabi IKT-a u nastavi Glazbene kulture i Muzičke kulture utvrdili smo prisutnost aktivnog uĉenja u osnovnoškolskoj glazbenoj nastavi. Rezultati istraţivanja ukazali su kako Republike Srbije statistiĉki znaĉajno više navode kako u glazbenoj nastavi aktivno sudjeluju u svim aktivnostima, izvode projekte, pjevaju, a nastavne sadrţaje obraĊuju grupnim radom te kako imaju utjecaj na izbor nastavnog gradiva i kreiranje aktivnosti na nastavnom satu. Uĉenici iz Republike Srbije statistiĉki znaĉajno više navode kako se nastava Muzičke kulture najĉešće ostvaruje frontalnim socijalnim oblikom i usmenim izlaganjem nastavnika. S druge strane, uĉenici iz Republike Hrvatske statistiĉki znaĉajno više navode kako na nastavi Glazbene kulture koriste raĉunalne programe za obradu skladbi i zvukova i/ili za skladanje sviraju, izraţavaju se plesom, te kako dio nastave ostvaruju izvan uĉionice - u kazalištu, na koncertu i sliĉno. Uĉenici iz Republike Hrvatske ukazuju kako ih nastavnici znaĉajno više navode na samostalno istraţivanje o pojedinoj glazbenoj temi i na taj naĉin navode na aktivno uĉenje, sukladno osobnim preferencijama. Iz dobivenih je rezultata utvrĊena je znaĉajna razlika u realizaciji glazbene nastave u Republici Hrvatskoj i Republici Srbiji i aktualizirana je potreba većeg usmjeravanja prema oblicima aktivnog stjecanja znanja i sposobnosti, suvremenim didaktiĉkim strategijama. |