Abstract | Mnoge teorije opisuju i objašnjavaju dječji razvoj, a nastale su kao posljedica istraživanja dječjega razvoja. One predstavljaju organizirani okvir za opažanje djece, dječjega ponašanja, mišljenja, govora, izražavanja. Mnoge teorije naglašavaju utjecaj gena na razvoj djeteta, dok druge naglašavaju okolinski utjecaj. No, gotovo sve ističu pojam kritičnog razdoblja, odnosno ograničeno vremena tijekom kojega je dijete biološki pripremljeno za stjecanje određenih vještina, pojmova i ponašanja, ali treba podršku odgovarajuće stimulirajuće okoline. Važno ime za razumijevanje predškolskog razdoblja dječjega razvoja je Lav Vigotski. Svojim velikim doprinosima zaslužan je za nastanak poznate sociokulturne teorije o dječjem razvoju. Usmjerena je na to kako se kultura, odnosno vrijednosti, uvjerenja, običaji i vještine društvene grupe prenose na sljedeću generaciju. Prema Vigotskom, socijalna interakcija, tj. zajednički razgovori i suradnja s kompetentnijim članovima društva, nužna je za djecu kako bi usvojila načine mišljenja i ponašanja koji čine kulturu zajednice (Rowe i Wertsch, 2002). No, prije svega za razvoj govora dijete treba naučiti prepoznati glasove od ostalih zvukova iz njihove okoline, zatim producirati te zvukove kontrolirajući prolaz zraka kroz njihove glasnice i usta koristeći točan slijed pokreta usnica, jezika i glasnica (Rowland, 1971). Jezik – fascinantna ljudska odlika – u djetinjstvu se razvija nevjerojatnom brzinom. Taj je razvoj određen biološkim karakteristikama djeteta, ali i okolinom u kojoj dijete odrasta. Tako i glazbena iskustva kod djece u određenoj mjeri oblikuju cjelokupan razvoj. U ovom se radu prikazuje istraživanje koje se bavi područjem okolinskih poticaja za dijete i njegov jezični razvoj. Ono pokušava dati prilog razumijevanju poticajnosti glazbe za dječji jezični razvoj, konkretno za bogaćenje rječnika. U ovom je radu prikazano istraživanje u vrtićkom okruženju, gdje se radilo s dvjema skupinama djece od kojih je jedna bila pod svakodnevnim utjecajem glazbe i glazbenih aktivnosti, dok se kod druge skupine glazba nije prakticirala gotovo nikada. Rezultati su pokazali kako je glazbeni rječnik kod „glazbene“ skupine djece u prosjeku mnogo bogatiji. |
Abstract (english) | These theories represent an organised frame for monitoring children, their beaviour, opinion, speech and communication i.e. they give meaning to what we perceive. In the field of child development many theories give different accounts on what children are like and how they change. The notion of critical period is vital for child development. It is a limited time when a child is biologically ready to acquire specific skills, notions and behaviours with the corresponding support of social surroundings. Many theories stipulate the influence of genes on child development and others single out the importance of social surroundings. Some of these theories are discussed in this study. An eminent figure in the field of child development is Lev Vigotsky. He is the founder of the famous sociocultural theory on child behaviour. This theory explains how culture values, beliefs, customs and skills are transmitted from one generation to another. According to Vigotsky, social interaction i.e. conversations and collaboration with the more competent members of community is vital for children to acquire the opinions and behaviours that make a culture of a certain community. Language- a fascinating human accomplishment- is development at an incredible speed in childhood. That developemnt is determined by biological characteristic of a child, but also by the social surroundings it grows up in. Hence, the musical experiences shape child's development to some degree. In the practical part of the study we examine the impact social surroundings have on child's development. We tried to account for the benefits the music has on a child, its behaviour and its lexicon in particular. We investigated two groups of preschool children. One group was under tmusical influence on daily basis whereas the other one almost never practiced music. The results have shown that the music lexicon is greater within a group that had musical input on daily basis. |