Abstract | According to Sophie Ioannou-Georgiou and Pavlos Pavlou (2003) assessment is the term used for all methods used to gather information about child´s knowledge, attitudes, motivation, understanding and ability. For years teachers have used the traditional assessment tools such as multiple-choice questions, true-false statements, and cloze-tests. However, although accepted, they are not the best tool for pupil assessment. Pupils differ, they have different learning styles and some alternative assessment tools may be more suitable for them. Self-assessment is an alternative assessment method where pupils assess their own work and progress. Self-assessment promotes monitoring one´s own progress, reflecting on one´s own learning styles, abilities and setting personal goals. The goal of this study is to get an insight into the usefulness and the role of pupil self-assessment in primary schools from the perspectives of teachers, pupils and pre-service teachers. The data was obtained during March and April 2017 using questionnaires on the sample of forty-one primary school pupils (3rd and 4th grade), thirty-two pre-service teachers in the final, fifth year, at the Faculty of Teacher Education, and twenty-three classroom teachers in the primary school (1st to 4th grade). The study showed that teachers, pupils and pre-service teachers consider self-assessment as a useful tool for their learning and teaching. Most teachers and pre-service teachers believe that pupils do not know how to carry out self-assessment, but that they should be taught how to do it. The study also showed that most teachers and pre-service teachers think that self-assessment should be carried out at the beginning and the end of the school year, as well as after each unit. The purpose of self-assessment is to enhance pupils´ self-confidence, objectivity, autonomy and positive self-image, discover their weak points (what they need to work on) and their strengths. Pupil self-assessment is useful for both the teachers and the pupils. From the perspective of teachers and pupils, pupil self-assessment is useful because it gives them an insight into their progress, previous knowledge or the knowledge learned. It also provides teachers with feedback about their teaching, i.e. whether they are using appropriate and effective methods and strategies in their teaching and whether or not they should adapt aspects of their teaching in order to improve pupil learning. |
Abstract (croatian) | Sophie Ioannou-Georgiou i Pavlos Pavlou (2003) uz značenje pojma vrednovanje povezuju sve metode koje se koriste za prikupljanje informacija o dječjem znanju, stavovima, motivaciji, razumijevanju i mogućnostima. Već dugi niz godina učitelji koriste takozvane tradicionalne oblike vrednovanja kao što su pitanja s više ponuđenih odgovora, tvrdnje točno-netočno, i testovi nadopunjavanja. Međutim, tradicionalni načini, unatoč tome što su vrlo zastupljeni i korišteni, nisu najbolji način za učeničko vrednovanje. Uz razvojne karakteristike, učenici se razlikuju i po stilu učenja, pa sukladno tome očekuje se i primjena adekvatnih, ponekad i i alternativnih oblika ocjenjivanja. Samo-vrednovanje je alternativana metoda vrednovanja koja podrazumijeva da učenici sami vrednuju svoj rad i napredak. Samo-vrednovanje promiče praćenje vlastitoga napretka, promišljanje o vlastitim stilovima učenja i mogućnostima, te postavljanje osobnih ciljeva. Cilj ovoga istraživanja je prepoznati ulogu koju učeničko samo-vrednovanje ima u osnovnim školama iz perspektive učenika, učitelja i budućih učitelja i korištenje istoga u nastavi. Podaci su prikupljeni korištenjem upitnika tijekom ožujka i travnja 2017.godine na uzorku od četrdeset i jednog učenika (treći i četvrti razred), trideset i dva studenta posljednje, pete godine studija Primarnog obrazovanja i engleskoga jezika, Učiteljskog fakulteta u Zagrebu, te dvadeset i tri učitelja (od prvog do četvrtog razreda). Istraživanje je pokazalo da učitelji, učenici i budući učitelji smatra da je samo-vrednovanje koristan oblik vrednovanja kako za učenje tako i za poučavanje. Većina učitelja i budućih učitelja smatraju da učenici ne znaju kako se provodi samo-vrednovanje, te ističu potrebu da se učenike nauči kako se provodi samo-vrednovanje. Istraživanje je također pokazalo da većina učitelja i budućih učitelja smatra da bi se samo-vrednovanje trebalo provoditi na početku i kraju školske godine, kao i nakon svake nastavne cjeline. Svrha samo-vrednovanja je poticati učeničko samopouzdanje, objektivnost, samostalnost i pozitivnu sliku o sebi, te ukazati na slabosti (ono na čemu još moraju poraditi) te jače strane svakog pojedinog učenika. Učeničko samo-vrednovanje korisno je kako za učenike tako i za učitelje. S gledališta učitelja i učenika, učeničko samo-vrednovanje je korisno jer daje uvid u njihov napredak, prethodno znanje, te naučeno znanje. Za učitelje je to i povratna informacija o njihovom poučavanju, odnosno uvid u prikladnost i učinkovitost njihovih metoda i strategija koje koriste pri poučavanju što može upućivati na potrebu za promjenama kako bi se poboljšao napredak učenika. |