Abstract | Cilj istraživanja je bio utvrditi koliko se učenici prvih i drugih razreda osnovne škole bave tjelesnom aktivnošću u slobodno vrijeme. Svakodnevno bavljenje tjelesnom aktivnošću značajno je važno jer utječe na zdravstveno stanje djece i mladih. Vrijeme je sve češćeg prakticiranja tjelesnih aktivnosti u kojima nije potreban ni najmanji rad mišića što dovodi do sedentarnog načina života i postaje važan javnozdravstveni problem. U provođenju ovog istraživanja korišten je uzorak učenika i učenica prvih i drugih razreda osnovnih škola grada Petrinje. Ukupan broj učenika koji je sudjelovao u istraživanju je 189 , od toga 93 djevojčice i 96 dječaka. Za procjenu razine aktivnosti učenika u slobodno vrijeme korištena je anketa koja se sastojala od osam pitanja iz upitnika „Fels physical activity questionnaire for children” (FPAQ). Na osnovu pitanja iz upitnika izračunati su indeksi iz područja sporta (IS), slobodnog vremena (ISV), kućanskih poslova (IKP) i ukupan rezultat tjelesne aktivnosti (UTA). Nakon provedene ankete uzete su antropometrijske mjere tjelesna visina i tjelesna masa. Visina tijela izmjerena je uz pomoć antropometra. U istraživanju je korišten i uređaj za mjerenje sastava tijela – Omron BF500 Body Composition Monitor, pomoću kojeg je mjerena tjelesna masa, indeks tjelesne mase i udio postotka masti u tijelu. Istraživanjem je vidljivo da je nešto više od pola učenika i učenica normalno uhranjeno, ali veliki dio ispitanika ima prekomjernu težinu (19,79% dječaka, 18,28% djevojčica) ili je pretilo (9,38% dječaka, 3,23% djevojčica). Kod mjerenja tjelesne aktivnosti dobiveni su poražavajući rezultati, 59,26% učenika ne zadovoljava preporuke optimalne dnevne tjelesne aktivnosti. Kod razlike u dobi učenika vidljivo je da su učenici drugog razreda nešto aktivniji 43,69% u odnosu na 37,21% učenika prvog razreda. Prosječni rezultat indeksa tjelesne mase ispitanika nešto je veći od standarda. Može se ustanoviti kako je ovaj uzorak učenika prvih i drugih razreda osnovne škole u prosjeku nedovoljno tjelesno aktivan. Uočava se statistički značajna pozitivna povezanost indeksa tjelesne mase i znojenja tijekom tjelesne aktivnosti (0,14) te tjelesne aktivnosti u području slobodnog vremena. Kod drugih varijabli nije vidljiva povezanost. Također, vidljivo je da su varijable indeksa sporta i indeksa kućanskih poslova značajno povezani s tjelesnom masom i ukupnom tjelesnom aktivnosti. Promatrajući prosječne rezultate u varijablama koje procjenjuju tjelesnu aktivnost može se vidjeti da su učenici bili najviše tjelesno aktivni tijekom slobodnog vremena. U školu idu najčešće pješice ili biciklom. Najniže vrijednosti vidljive su u području sporta u školi (1,15), ali i niže vrijednosti dobivene su u aktivnostima u sportskom klubu (2,06). Povećana tjelesna aktivnost vidljiva je u obavljanju kućanskih poslova (2,72). Tjelesna aktivnosti djece u primarnom obrazovanju mora biti prvenstveno usmjerena na kontinuiranu provedbu nastave tjelesne i zdravstvene kulture. Vidljivo je da su učenici te dobi vrlo malo aktivni tijekom nastave tjelesne i zdravstvene kulture i u tom segmentu treba tražiti prostor za podizanjem broja tjelesno aktivnih učenika. Potrebu za tjelesnom aktivnošću važno je razvijati od najranije dobi. |
Abstract (english) | The aim of this study was to determine the amount of free time children in lower primary education spend doing physical excercise. Daily physical exercise is very important for the health of children and youth. In this day and age, people tend to strive towards activities that require minimum muscle involvement, which leads to a stationary, passive lifestyle which is becoming an important health issue. The sample used in this reasearch involves a number of first and second-graders from the primary schools of Petrinja. Of the 189 participants, 93 were female and 96 were male. A poll consisting of 8 questions (extracted from FPAQ questionnare) was used to estimate the amount of free time children spend doing excercise. Based on their answers an index of sports (IS), free time (ISV) and house chores (IKP) were derived and those lead to the sum index of physical excercise. The participant's body weight and height were measured after the poll, by means of ananthropometer. The research also involved usage of a device for determining children's body composition - Omron BF500 Body Composition Monitor to measure body mass, body mass index and fat/muscle ratio. The reasearch showed that over half of the participants werephisicaly fit, but unfortunately, a big portion of participants were overweight (19,79% males, 18,28% females) or even obese (9,38% males, 3,23% females). Concerning physical activity, a devastating result shows 59,26% of children do not exercise enough. Age differential showed that the second-graders (43,69%) were more active than the first-graders (37,21%). The body mass index was on average a bit above standard. A conclusion can be made that, within this particular sample used, on average,children do not excersise enough. There is a noticable corellation between body mass index and sweating that occurs during exercise (0,14), and free time activities, but no such dependency is detected in other variables. Also, the indexes of sports and house chores are visibly corellated with body mass index and physical activity alltogether. According to the data concerning physical activity, it is evident that the participants are most active during free time. They travel to school either by bike or on foot. The lowest values are evident in school sports (1,15), but lower values were present within sport organizations (2,06). Increased physical activity is evident when doing house chores (2,27). The physical activity of children this age should mainly be directed by means of a continual physical and health education. It is evident that students are not active enough during those periods and changes need to be made to improve upon that. The need for physical activity should be developed from an early age. |