Abstract | NASLOV RADA: Povezanost stanja uhranjenosti, motoričkih znanja i razine tjelesne aktivnosti djece mlađe školske dobi.
Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi povezanost između stanja uhranjenosti, motoričkih znanja i tjelesne aktivnosti.
Istraživanje je provedeno na uzorku od 72 učenika (38 muškog i 34 ženskog spola) Prve osnovne škole u Čakovcu. Sudjelovali su učenici 2. razreda, starosti od 8 godina. Uzorak varijabli sačinjavao je 3 antropometrijske mjere (tjelesna visina, tjelesna težina i indeks tjelesne mase BMI), 12 testova za procjenu motoričkih znanja (trčanje, galop naprijed, poskoci na jednoj nozi, skok preko prepreke, skok u dalj iz mjesta, galop strance, bejzbol udarac, vođenje lopte u mjestu, hvatanje lopte, udaranje lopte nogom, bacanje loptice u dalj i rolanje loptice). Motorička znanja djece procijenjena su testom za procjenu temeljnih motoričkih znanja „Test of Gross Motor Development“ (TGMD-2). Tjelesna aktivnost djece ispitana je upitnikom „Fels physical activity questionnaire for children“.
Rezultati su pokazali da su učenici u prosjeku visoki 134.71 cm i tjelesne mase 30.90 kg. Prosječni rezultat indeksa tjelesne mase (ITM) iznosi 16.96 te prati krivulju normalnog rasta i razvoja (CDC, 2000). Rezultati prikazuju da je 2,8 % pothranjeno, 70.4 % normalno uhranjeno, 14% prekomjerno teške i 12.7% pretile djece. Prosječna vrijednost ukupnog motoričkog indeksa je (94.33). U ukupnom uzorku ispitanika (N=72) samo 24 učenika zadovoljava razinu preporučene tjelesne aktivnosti, a ostalih 48 je tjelesno neaktivno. U istraživanju je dobivena značajna negativna povezanost indeksa tjelesne mase i ukupnog indeksa motoričkog razvoja (r=.-448) i lokomotornih znanja (r=-.475) kod djevojčica, dok je kod dječaka značajna povezanost dobivena samo između indeksa tjelesne mase i lokomotornih znanja (r=-.389).
Kod djevojčica nisu dobivene značajne razlike u povezanosti motoričkih znanja i tjelesne aktivnosti dok je kod dječaka značajna povezanost dobivena između lokomotornih znanja i indeksa sporta (r=.328), manipulativnih znanja i indeksa sporta (r=..535), te indeksa slobodnog vremena (r=.487), indeksa kućanskih obaveza (r=.312) i ukupne tjelesne aktivnosti (r=.541 |
Abstract (english) | TITLE: Connection of nutrition status, motor skills and physical activity levels of younger school age children
The aim of this research was to establish the correlation between the status of nutrition, motor skills and physical activity.
The study was conducted on a sample of 72 children (38 male and 34 female) in Prva osnovna škola in Čakovec. Class 2 students, aged 8, participated. The sample of variables consisted of 3 anthropometric measurements (body height, body weight and body mass index BMI), 12 tests for the assessment of motor skills (run, gallop, hop, leap, horizuontal jump, skip, slide, two-hand strike, stationary bounce, catch, kick, overhand throw). The motor skills of children were evaluated by a test for the assessment of basic motor skills „Test of Gross Motor Development“ (TGMD-2). Physical activity was questioned with Fels physical activity questionnaire for children“.
The results showed that students are in the average high 134.71 cm and weight 30.90 kg. The average body mass index (ITM) is 16.96 and follows the normal growth and development curve (CDC, 2000). The results show that there are 2.8% underweight, 70.4% normal weight 14% overweight and 12.7% obese children. The average total engine index value is (94.33). In the total sample of respondents (N = 72) only 24 students meet the recommended physical activity level, while the other 48 are physically inactive. In the study, there was a significant negative correlation between the body mass index and the overall motor development index (r = .- 448) and locomotor knowledge (r = - 475) in girls, while in boys a significant correlation was obtained only between the body mass index and the locomotor knowledge(r = - .389).
There were no significant differences in the relation between motor skills and physical activity in girls, whereas in boys there was a significant correlation between locomotor knowledge and sports index (r = .328), manipulative knowledge and sports index (r = . 535), and leisure time indices (r = .487), household indices (r = .312) and total body activity (r = .541). |