Abstract | Roditeljstvo je važna životna uloga koja uključuje primjenu mnogih aktivnosti i znanja s ciljem postizanja odgoja djeteta. Roditeljstvo nije jednosmjeran odnos između roditelja i djeteta već na njega utječu i mnogi drugi čimbenici. Neki od njih su okolinski čimbenici, poput ekonomskih i političkih čimbenika te socijalne sredine u kojoj se odgoj odvija. Jednako kako roditelj svojim odgojnim metodama utječe na odgoj djeteta, tako i dijete svojim ponašanjem i temperamentom utječe na ponašanje roditelja. Ključna roditeljska uloga je odgoj djeteta, a odgoj se može definirati kao proces u kojem roditelji prenose svoja znanja, iskustva, vrijednosti, navike i vještine na dijete.
Promatrajući roditeljske postupke i ponašanja koja iskazuju prema svojoj djeci, znanstvenici su izdvojili nekoliko stilova roditeljskog odgoja. Iako postoje neke razlike u klasifikaciji stilova roditeljskog odgoja većina stručnjaka iz tog područja se slaže kako su nadzor i emocionalnost prema djetetu glavni čimbenici koji utječu na roditeljstvo. Ovisno o razini kontrole i emocionalnosti, određena su četiri stila roditeljstva, a to su: autoritativni odgojni stil, autoritarni, permisivni i neuključeni stil odgoja. Autoritativni stil odgoja čini velika razina topline prema djetetu i razumna kontrola djeteta. Autoritarni stil je stil u kojem dominira hladan odnos prema djetetu s puno čvrste kontrole koja se provodi i tjelesnim kažnjavanjem. Suprotan od autoritarnog stila odgoja je permisivan odgoj. Njega karakterizira puno ljubavi i topline prema djetetu bez ikakvih postavljenih ograničenja u odgoju. Četvrti stil odgoja je nadodan nešto kasnije od prethodna tri, a to je neuključeni stil odgoja. Roditelji koji koriste pretežno neuključeni stil odgoja, ne pokazuju pretjerano zanimanje za svoje dijete, postavljaju malo kontrole i emocionalno su neuključeni u odgoj djeteta. Ovisno o stilu odgoja koji roditelji koriste ovisit će i razvojni ishod djeteta |
Abstract (english) | Parenting is an important life role that involves the application of many activities and knowledge to achieve child rearing. Parenting is not a one-way relationship between parent and child, it is also influenced by many other factors. Some of these are environmental factors, such as economic and political factors, and the social environment in which upbringing takes place. Just as the parent influences the upbringing of the child by his or her educational methods, so does the child's behavior and temperament influence the parent's behavior. A key parenting role is the upbringing of the child, and upbringing can be defined as the process in which parents transfer their knowledge, experiences, values, habits and skills to the child.
While observing the parenting practices and behaviors they exhibit toward their children, scholars have identified several styles of parenting. Although there are some differences in the classification of parenting styles, most experts in the field agree that supervision and emotionality toward the child are major factors affecting parenting. Depending on the level of control and emotionality, four parenting styles are identified, namely: authoritative upbringing style, authoritarian, permissive and non-inclusive upbringing style. An authoritative upbringing style consists of a great level of warmth towards the child and reasonable control of the child. An authoritarian style is a style dominated by a cold attitude towards a child with a lot of firm control that is also exercised through corporal punishment. The opposite of an authoritarian upbringing style is permissive upbringing. It is characterized by a lot of love and warmth towards the child without any restrictions on education. The fourth upbringing style was added a little later than the previous three, which is an unincorporated upbringing style. Parents who use a predominantly uninvolved upbringing style, show little interest in their child, place little control, and are emotionally uninvolved in their child's upbringing. Depending on the parenting style used by the parents, the developmental outcome of the child will also depend. |