Abstract | S glazbom i glazbenim razvojem dijete se susreće već samim rođenjem, pa čak i u prenatalnom periodu. Aktivnostima djece na umjetničkom području potiče se njihov cjelokupan intelektualni, psihofizički, emocionalni, moralni, duhovni i tjelesni razvoj te se naglašava kulturna i estetska dimenzija odgoja i obrazovanja. Razdoblje rane i predškolske dobi je najvažnije za opći razvoj djeteta te je stoga glazbeni odgoj u predškolskim ustanovama ključan dio odgojno-obrazovnog procesa. Glazbeno obrazovanje utječe na djetetove fizičke i intelektualne sposobnosti te omogućuje razvoj estetskog odnosa prema glazbi i umjetnosti općenito. Glazbeno obrazovanje pomaže poticanju učenja te ohrabruje djecu da postanu aktivni sudionici u osobnom učenju. Glazbene aktivnosti u ranom i predškolskom razdoblju doprinose razvoju verbalnih i neverbalnih vještina djeteta, vizualne i auditivne percepcije, poboljšanju kognitivnih procesa (pamćenja, mišljenja, opažanja, djelovanja), kreativnosti i socijalne interakcije, razvoju motoričkih vještina, kreativnosti, apstraktnog mišljenja, slušne diskriminacije i dr. Drugim riječima, glazba pokreče i razvija sve sposobnosti djece: motoričke, kognitivne, kreativne i afektivne. Glazbeni razvoj djece predškolske dobi može se ostvariti brojnim metodama: pjevanjem, sviranjem, slušanjem glazbe, izražavanjem, stvaranjem, pokretom, praktičnim i radnim zadatcima, igrama te ostalim društveno-zabavnim aktivnostima. Pritom su u procesu odgoja i unaprjeđivanja glazbenih potencijala djece predškolske dobi važna tri međusobno povezana preduvjeta: djetetova muzikalnost, postojeće glazbene sposobnosti i glazbena inteligencija. Rezultati glazbenog odgoja i obrazovanja pritom u velikoj mjeri ovise o odgojitelju, njegovoj stručnosti i kompetencijama, ali isto tako i kvalitetnom kurikulumu ranog i predškolskog odgoja koji prepoznaje glazbeni razvoj u smislu cjelovitog razvoja djeteta. |
Abstract (english) | A child is encountering music and musical development even before birth. Engaging children in the artistic field stimulates their entire intellectual, psychophysical, emotional, moral, spiritual and physical development, while emphasising the cultural and aesthetic dimension of education. Early and pre-school age is paramount to the general development of the child, and therefore music education in preschools is a crucial part of the educational process. Music education affects the child's physical and intellectual abilities and enables the development of an aesthetic relationship to music and art in general. Music education helps stimulate learning and encourages children to become active participants in personal learning. Furthermore, musical activities in the early and pre-school period contribute to the development of verbal and non-verbal skills of the child, visual and auditory perception, improvement of cognitive processes (memory, thinking, observation, action), creativity and social interaction, development of motor skills, creativity, abstract thinking, auditory discrimination etc. In other words, music triggers and develops all the abilities of children: motor, cognitive, creative and affective. Musical development of preschool children can be accomplished by a number of methods: singing, playing, listening to music, expressing, creating, moving, practical and work tasks, games and other social and entertainment activities. Tree interrelated preconditions are crucial in the process of educating and enhancing the musical potential of preschool children: the child's musicality, existing musical abilities and musical intelligence. The results of music education largely depends on the educator, his or her expertise and competences, but also on the quality of the curriculum of early and pre-school education that recognizes musical development in terms of the child's overall development. |