Abstract | Kako bismo odredili razinu uspješnosti, djelotvornosti i brzine u obavljanju određenih djelatnosti bez prethodnih vježbi i uvježbavanja, potrebno je posjedovati određene sposobnosti. S obzirom na svladavanje željenog cilja, razlikujemo nekoliko vrsta sposobnosti. Za estetsko doživljavanje glazbe, ističe se glazbena sposobnost. Da bi se glazbena sposobnost pojedinca u potpunosti razvila, potrebno je osigurati stimulativne uvjete u kojima se navedena sposobnost širi te u tom procesu na polazno, a ujedno i središnje mjesto poučavanja staviti pojedinčeve želje, potrebe i mogućnosti. Zalažući se za razvoj djetetovih sposobnosti, svojim su se radom istaknuli pedagozi Rudolf Steiner i Maria Montessori te glazbeni pedagozi Carl Orff, Emile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály i ShinichiSuzuki. U središtu rada navedenih pedagoga jest dijete, prema čijim se mogućnostima koncipira daljnji rad. Od Suzukijeve stimulativne okoline u kojoj dijete biva od rođenja, spontanog učenja, do djetetovog vlastitog djelovanja u Montessori pedagogiji, Dalcrozeovom i Steinerovom razvoju osjećaja za ritam koji djeci omogućuje da na jednostavniji, brži i lakši način usvoje glazbene pojmove prema Kodályjevoj važnosti glazbenog opismenjavanja djece putem pjevanja i samostalnom stvaranju glazbe prema Orff-Schulwerk radu. U razvoju djetetovih glazbenih sposobnosti ključna je povezanost škole, učitelja i glazbe. Da bi se potaknula i obogatila djetetova glazbena sposobnost bitne su kompetencije učitelja, koji u svom radu mora djelovati kao motivator, posrednik i suigrač. Kako bi učenici stekli potrebne glazbene vještine, razvili samopouzdanje i zadovoljstvo te samim time ostvarili što kvalitetnije rezultate, od učitelja se očekuje vješto koordiniranje i spoznavanje osnova glazbe i metodike glazbene kulture. |
Abstract (english) | To determine the level of success, effectiveness and speed in performing specific activities and training, it is necessary to possess certain skills. There are several types of abilities that can be distinguished in order to achieve the desired goal. For aesthetical experience of music, musical ability stands out. To fully develop musical ability in an individual, it is necessary to ensure stimulative conditions in which certain ability can develop, which would at the same time put an individual’s desires, needs and abilities in the central place of teaching. Pedagogues which stood out in development of child’s abilities were Rudolf Steiner and Maria Montessori, musical pedagogues Carl Orff, Emile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály and Shinichi Suzuki. At the center of mentioned pedagogues’ work is the child, according to whose abilities further work is conceived.
From Suzuki's stimulating environment in which a child lives since birth, spontaneous learning, to the child's own actions in Montessori pedagogy, Dalcroze’s and Steiner's development of rhythm senses which enables children to adopt musical concepts in a simpler, faster and easier way according to Kodaly's importance of children's musical literacy through singing and independent music making according to Orff-Schulwerk's work.
Interconnection between school, teacher and music is the key in developing musical ability in a child. To encourage and enrich a child's musical ability, teacher's competencies are important. In their work, a teacher has to influence as a motivator, mediator and a teammate. For students to acquire necessary musical skills, develop confidence and satisfaction, and thereby achieve the highest possible results, teachers are expected to skillfully coordinate and perceive basics of music and methodology of musical culture. |