Abstract | Odnos prema djeci s teškoćama u razvoju u prošlosti nije bio primjeren. S vremenom se taj odnos mijenjao, te su danas djeca s teškoćama u razvoju prihvaćena u društvu i imaju svoja prava, među kojima je i pravo na obrazovanje. Učenici s teškoćama jesu učenici s teškoćama u razvoju, učenju, problemima u ponašanju i emocionalnim problemima te učenici s teškoćama uvjetovanim odgojnim, socijalnim, ekonomskim, kulturalnim i jezičnim čimbenicima. U radu se istražuje geografska perspektiva problematike učenika s teškoćama u razvoju. Analiza je provedena na razini županija koristeći raspoložive statističke podatke od šk. god. 2013./2014. do šk. god 2017./2018. U radu se istražuju prostorni razmještaj i promjene broja škola za učenike s teškoćama (osnovne i srednje), zatim broja učenika, razrednih odjela te broja učitelja po županijama. Ukazuje se na spolnu strukturu učenika s teškoćama u razvoju, njihov uspjeh te vrstu srednje škole koju pohađaju. U Republici Hrvatskoj broj učenika s teškoćama u razvoju u porastu je tijekom navedenog razdoblja. Šk. god. 2013./2014. bilo je 20 328 učenika s teškoćama u razvoju, najviše u Međimurskoj (6,82 %) i Koprivničko-križevačkoj županiji (6,63 %). Do šk. god. 2017./2018. broj učenika s teškoćama u razvoju narastao je na 29 931 učenika, a najviše ih je također bilo u Međimurskoj (9,54 %) i Koprivničko-križevačkoj županiji (8,76 %).Učenici s teškoćama imaju pravo na određene programe odgoja i obrazovanja pomoću kojih će lakše savladati nastavni sadržaj.U Republici Hrvatskoj postoje osnovne i srednje škole za djecu i mladež s teškoćama u razvoju. Primjerice, šk. god. 2017./2018. bilo je 85 osnovnih škola za djecu i mladež s teškoćama (najviše u Gradu Zagrebu, Osječko-baranjskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji) i 44 srednje škole (najviše u Gradu Zagrebu, Međimurskoj, Varaždinskoj, Koprivničko-križevačkoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji). |
Abstract (english) | The treatment for children with disabilities hasn't been adequate in the past. Over time, this has changed, so today children with disabilities are accepted in society and have their own rights, including the right to get educated. Students with disabilities are considered to be those with development disabilities, learning difficulties, behavioral problems, emotional problems and students with disabilities conditioned by educational, social, economic, cultural and linguistic factors. This paper investigates the geographical perspective of the problems that students with disabilities face. An analysis was conducted at the county level using available statistics of the school years from 2013./2014. to 2017./2018. The paper investigates the spatial distribution and changes in the number of schools for students with disabilities (primary and secondary), then the number of students, classrooms and the number of teachers by counties. The gender structure of students with disabilities, their achievements in school and type of high school they attend to are indicated in the paper. In the Republic of Croatia, the number of students with disabilities is increasing. In the school year 2013./2014. there were 20 328 students with disabilities, mostly in the counties of Međimurska (6,82 %) and Koprivničko-križevačka (6,63 %). Until the school year 2017./2018. the number of students with disabilities increased to 29 931 students, with highest number also in the counties Međimurska(9,54 %) and Koprivničko-križevačka (8,76 %). Students with disabilities are entitled to certain education programs that will help them master the curriculum. There are primary and secondary schools for children and youth with disabilities in the Republic of Croatia. For example, in the school year 2017./2018. there were 85 primary schools for children and youth with disabilities (mostly in the city of Zagreb, in the counties of Osječko-baranjska and Splitsko-dalmatinska) and 44 secondary schools (mostly in the city of Zagreb, in the counties of Međimurska, Varaždinska, Koprivničko-križevačka and Splitsko-dalmatinska) |