Title Literarno-didaktička komunikacija u nastavi hrvatskoga jezika
Title (english) Literary And Didactic Communication In Teaching Croatian Language
Author Patricia Kopjar
Mentor Tamara Turza-Bogdan (mentor)
Committee member Andrijana Kos-Lajtman (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ljubomir Levačić (član povjerenstva)
Committee member Tamara Turza-Bogdan (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education (Chair of Croatian Language and Literature, Drama and Media Education) Zagreb
Defense date and country 2020-09-18, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Didactics
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies Teaching Methods in the Humanistic Sciences
Abstract Temeljni je predmet obrade teorijskoga i istraživačkoga dijela diplomskoga rada uloga literarno-didaktičke komunikacije u kontekstu nastave hrvatskoga jezika. Riječ je o posebnome obliku komunikacije koji objedinjuje literarnu komunikaciju, odnosno komunikaciju s književnoumjetničkim tekstom te didaktičku komunikaciju, odnosno komunikaciju između učitelja i učenika u odgojnome i obrazovnome procesu. Ostvarivanjem odnosa između učitelja, učenika i književnoumjetničkoga teksta omogućeno je osposobljavanje za doživljavanje, razumijevanje, tumačenje te samostalno čitanje i primanje ili recepcija različitih književnoumjetničkih tekstova. Sama struktura diplomskoga rada obuhvaća osam međusobno povezanih poglavlja. U prvome, uvodnome poglavlju govori se o ulozi jezika u održavanju međuljudskih odnosa te značenju za nastavni predmet Hrvatski jezik koji predstavlja jezično polazište. U drugome poglavlju govori se o svrsi nastavnoga predmeta Hrvatski jezik te se izdvajaju i uspoređuju temeljni dokumenti nastavnoga predmeta Hrvatski jezik. U trećemu poglavlju govori se o književnosti kao nastavnome i predmetnome području unutar nastavnoga predmeta Hrvatski jezik jer se literarno-didaktička komunikacija u metodički oblikovanim satovima ostvaruje upravo kroz nastavu književnosti te književnoumjetničke sadržaje koji odgovaraju zadanim kriterijima. U četvrtome poglavlju komunikacija se pojmovno određuje, izdvajaju se sastavnice uključene u komunikacijski ili priopćajni proces te se opisuju oblici komunikacije. U tom poglavlju pozornost se pridaje i komunikacijskim kompetencijama učitelja jer učitelj predstavlja govorni uzor kojeg učenici u komunikacijskim situacijama oponašaju. U petome poglavlju govori se o komunikaciji kroz nastavu hrvatskoga jezika koja podrazumijeva podjelu na jezično-didaktičku komunikaciju i literarnodidaktičku komunikaciju, izdvajaju se jezične djelatnosti slušanja, govorenja, čitanja i pisanja koje se ostvaruju u spomenutim oblicima komunikacije te ih međusobno povezuju. U šestome poglavlju govori se o problematici diplomskoga rada kroz sastavnice koje omogućavaju ili sprječavaju ostvarivanje literarno-didaktičke komunikacije. U sedmome poglavlju opisuje se istraživanje kroz izvještaj o promatranim i održanim nastavnim satovima književnosti.
Abstract (english) The basic subject of processing the theoretical and research part of the thesis is the role of the literature and didactic communication in the context of Croatian language teaching. It is a special form of the communication that combines the literature communication or the communication with a literary text and the didactic communication or the communication between teacher and student in the educational process. The realization of the relationship between teacher, student and a literary text enables training for experiencing, understanding, interpreting and independently reading or receiving different literary texts. The structure of the thesis includes eight interrelated chapters. The first, introductory chapter discusses the role of language in maintaining interpersonal relationships and his significance for the school subject Croatian language, which represents a linguistic starting point. The second chapter discusses the purpose of the school subject Croatian language, separates and compares the basic documents of the school subject Croatian language. The third chapter discusses about Literature as a subject area within the school subject Croatian language, because the literature and didactic communication is methodically formed through Teaching Literature and literary texts that matches the defaulted criteria. In the fourth chapter communication is conceptually defined and the components of communicational process are described together with the forms of communication. In this chapter attention is especially paid to the communication competencies, because the teacher is a speaking model who students imitate in communication situations. The fifth chapter discusses communication through the teaching of the school subject Croatian language, which includes the classification into linguistic and didactic communication, but also literature and didactic communication, points out the linguistic activities of listening, speaking, reading and writing that are realized in mentioned forms of communication and which connect them. The sixth chapter discusses the issue of the thesis through the components that enable or prevent the realization of the literature and didactic communication. The seventh chapter describes the research through a review of both observed and held Teaching Literature class.
Keywords
nastavni predmet Hrvatski jezik
nastava književnosti
komunikacijske kompetencije
komunikacija između učitelja i učenika
literarnodidaktička komunikacija
Keywords (english)
the school subject Croatian language
Teaching Literature
communication competencies
communication between teacher and student
the literature and didactic communication
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:330592
Study programme Title: Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study of Primary Teacher Education and Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study for Primary Teacher Education with English and German Language Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra primarnog obrazovanja (magistar/magistra primarnog obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2020-10-15 07:05:14