Abstract | Partnerstvo je izazov. Iskusili su to svi oni koji su u privatnom ili profesionalnom životu barem jednom bili u toj situaciji. Biti partner, posebice kvalitetan, nije nimalo lako, ali nije ni nemoguće. Potrebno je uložiti mnogo vremena, želje, energije, truda,... i spremnosti na davanje ispred primanja. Kroz literaturu se nastoji razmotriti obitelji i odgojno-obrazovne ustanove s njihovim specifičnostima i resursima koje imaju, a koje mogu (trebaju) staviti u funkciju izgradnje kvalitetnih partnerskih odnosa. Obitelj ne čine samo otac, majka i djeca. Utjecaj obitelji najintenzivniji je u najranijem razdoblju djetetova života. Pomaci koji su se dogodili u današnjim obiteljima te odnosima između roditelja i djece rezultirali su pojavom novih i kvalitetnijih obiteljskih vrijednosti. Roditelji imaju odgovornost prema sebi, ali su odgovorni i prema svojoj djeci. Pritom im je potrebno znanje, informacije i mogućnost da to ostvare. Roditeljstvo je zahtjevna životna uloga koja od kompetentnih roditelja očekuje spremnost na izazove pri odgoju te otvorenost za učenje. Roditeljski odgojni stilovi ukupnost su roditeljskih stavova prema djetetu i emocionalnog ozračja unutar kojeg se odvijaju različiti roditeljski postupci. Najprikladniji je roditeljski odgojni stil onaj u kojem u odnosu roditelja i djeteta podjednako sudjeluju osjećaji međusobne odgovornosti, povjerenja, sigurnosti i pripadnosti. Odgojno-obrazovne ustanove ili dječji vrtići ustanove su u kojima dolazi do prijelaza iz obiteljskoga okruženja u institucionalni sustav. Osnovna je svrha dječjih vrtića osiguravanje optimalnih uvjeta za uspješan rast i cjelovit razvoj djeteta. Dječji vrtići i obitelji prirodno su usmjereni jedno na drugo. Roditelji najbolje poznaju svoju djecu, stoga je interes odgojitelja građenje jedinstvenoga individualnog odnosa i daljnje unapređivanje suradnje ustanove i obiteljskog doma. Što raniji i što angažiraniji odnos obitelji, škole i zajednice ima snažan utjecaj na dječji razvoj i preduvjet je budućeg uspjeha djece. |
Abstract (english) | Partnership is always a challenge. It is present in a person's private or professional life and people have to deal with it if they find themselves in certain situations. Being a partner, especially a good one, is a very difficult task to achieve, but it is not impossible. People have to invest time, will, energy, effort,... and they have to be ready to give more than they receive. The literature tries to analyze families and educational institutions, and all their specifics and resources that they possess, which they could (must) put in function for building a quality partnership. Family does not consist only of a father, a mother, and children. Family has the strongest impact during the earliest days of a child's life. In the present time, better family relations between parents and children are the result of newer and more quality family values. Parents have to be responsible for themselves, and their children also. For that, they have to have the necessary knowledge, information, and ability to accomplish that. Being a parent is a lifelong role and competent parents have to be ready for challenges that parenthood brings and they have to be open to learning. Parenting styles are the totality of parental attitudes towards the child and the emotional climate within which different parenting actions take place. The best parenting style is the one wherein the parent-child relationship both parties' emotions, responsibilities, trust, safety, and involvement are considered. Educational institutes or kindergartens are institutions where the child does not only experience family surroundings but also the educational system. The prime goal of kindergartens is to ensure a child's wholesome and successful development. Kindergartens and family are naturally connected. Parents best know their children, and because of that, it is in the best interest of the educator to build a strong relationship and to always expand the partnership between institutes and the family home. The connection and communication between family, school, and society have to be strong to set the perfect conditions for a child's future success. |