Title Odabrane slikovnice Grigora Viteza s aspekta odnosa slike i teksta
Title (english) Selected Picturebooks by Grigor Vitez from the Aspect of Image - Text Relationship
Author Iva Vukorepa
Mentor Diana Zalar (mentor)
Committee member Dubravka Težak (predsjednik povjerenstva)
Committee member Diana Zalar (član povjerenstva)
Committee member Marina Gabelica (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education (Chair of Croatian Language and Literature, Drama and Media Education) Zagreb
Defense date and country 2019-09-09, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology
Abstract Iako se ime Grigora Viteza u kontekstu dječje književnosti vezuje prvenstveno uz njegove pjesničke ostvaraje čime je zaslužio status oca moderne hrvatske dječje poezije, nepravedno bi bilo zanemariti i njegova prozna djela za djecu među koja se ubrajaju i neke od njegovih slikovnica. Neke od Vitezovih priča za djecu, kao i neke od njegovih pjesama za djecu i po nekoliko su puta ilustrirane od strane brojnih domaćih autora ilustracija te objavljivane kao slikovnice. Jedne od njih su upravo i slikovnice Razbojnik sa žutom pjegom, Ogledalce te slikovnica Kako živi Antuntun koje su uzete kao predmet analize u ovom diplomskom radu pri čemu će u fokusu interesa biti odnos između slike i teksta. Za svaku će se slikovnicu razmatrati odnos tekstualne sastavnice sa dvjema slikovnim sastavnicama koje su ilustrirali različiti ilustratori. U slikovnici naslovnog imena Razbojnik sa žutom pjegom kao tekstualni predložak poslužila je priča za djecu Grigora Viteza koju su kroz svoje ilustracije obradili Tomislav Torjanac i Damir Facan - Grdiša, u slikovnici Ogledalce tekstualnu sastavnicu također čini priča za djecu koju je kroz svoje ilustracije oživotvorila Danica Rusjan, a nešto kasnije i Damir Facan - Grdiša, dok je u slikovnici Kako živi Antutun kao tekst poslužila planetarno popularna pjesmica istog naslovnog imena koju su kroz svoje ilustracije upriličili Tomislav Torjanac i Svjetlan Junaković. Povijesno gledano, postojala su brojna previranja kako među domaćim tako i među inozemnim teoritičarima dječje književnosti koji su nastojali podrediti sliku odnosno tekst jedno drugome, marginalizirajući na taj način značaj neke od sastavnica, te dovodeći u pitanje njezinu svrhovitost. Analizom odnosa slike i teksta cilj je utvrditi koje su informacije o datostima (likovima, prostoru i vremenu radnje) u slikovnicama posredovane putem slikovne, odnosno tekstualne sastavnice u slikovnici kao i utvrditi činjenicu na koji su način slika i tekst međusobno razmješteni i ukomponirani na stranice/ dvostranice slikovnice.
Abstract (english) Although the name of Grigor Vitez in the context of children's literature is primarily related to his poetry creations, with which he deserves the status of a father of modern Croatian child poetry, it would be unfair to ignore prose work for children, including some of his picturebooks. Some of the stories for children, as well as some of his rhymes for children have been illustrated several times by numerous domestic authors of illustrations and published as picturebooks. One of them are also picturebooks Razbojnik sa žutom pjegom, Ogledalce and Kako živi Antutun, which were taken as a subject of analysis in this graduate paper. In previous mentioned picture books would be considered the relationship between the image and the text. For each picture book it would be considered the relationship of the textual component with two picture components illustrated by different illustrators. In the picture book named Razbojnik sa žutom pjegom as a textual template served story for children which was elaborated by Tomislav Torjanac and Damir Facan - Grdiša through their illustrations. In the picturebook Ogledalce a textual component also makes story for the children that through her illustrations brought to life Danica Rusjan, and some time after her also another illustrator, named Damir Facan -Grdiša. In the picture book Kako živi Antutun as a textual component was taken a planetary popular rhyme for children of the same name which trough their illustrations arranged Tomislav Torjanac and Svjetlan Junaković. Historically, there have been numerous turmoils among domestic and international theorists of children's literature who have been trying to subordinate the image or text to each other, marginalizing the significance of some of the components and questioning its purposefulness. By analyzing the relationship between the image and the text, it is intended to determine which information about the data (characters, space and time of the action) in the picture books is mediated through the pictorial or textual component in the picture books, as well as to determine the way in which the image and the text are deployed and integrated into the pages / doublespreads of picture books.
Keywords
Grigor Vitez
slika i tekst
likovi
prostor
vrijeme radnje
stranice/dvostranice
Keywords (english)
Grigor Vitez
image and text
characters
time and place
pages and doublespreads
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:656246
Study programme Title: Graduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2020-12-15 10:40:55