Title Struktura pripovijedanja u ranoj vrtićkoj dobi
Title (english) The structure of storytelling in early kindergarten age
Author Lucija Perko
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Committee member Lidija Cvikić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Maša Rimac Jurinović (član povjerenstva)
Committee member Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education (Chair of Croatian Language and Literature, Drama and Media Education) Zagreb
Defense date and country 2020-09-15, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies Teaching Methods in the Humanistic Sciences
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Abstract Osnovno sredstvo komunikacije među ljudima predstavlja jezik, a da bi dijete usvojilo i naučilo jezik, postoje psihofizički, socijalni i lingvistički preduvjeti koje treba zadovoljiti. Usvajajući jezik dijete prolazi kroz dvije psihološki različite faze: predjezičnu (predlingvističku) fazu i jezičnu (lingvističku) fazu. Usvajanje i ovladavanje prvim jezikom predmet je mnogih istraživanja i nastanka mnogih teorija poput empirističke, nativističke i kognitivne teorije. Za uspješno ovladavanje materinskim jezikom neophodno je usvajanje osnovnih jezičnih djelatnosti tijekom komunikacijskoga procesa, a to su slušanje, čitanje, govorenje i pisanje. Vrlo je važna potreba za razvojem urođene govorne sposobnosti kao osnove razvoja svih sposobnosti potrebnih za komunikaciju. Razvijanje uključuje što češće provođenje govornih vježbi kojima se potiču govorne i govorničke vještine, a jedna od tih metoda je i pripovijedanje. Pripovijedanje je složena jezično-spoznajna sposobnost koja na spoznajnom planu zahtijeva strukturiranje priče, a na jezičnome planu dekonstruiranje jezika i jezično oblikovanje priče. Dijete pomoću pripovijedanja opisuje niz događaja koji su se dogodili i pritom slijedi strukturu i kriterije priče koji je određuju. Djeca vještine pripovijedanja razvijaju postepeno i u skladu s kronološkom dobi. Veća izloženost djeteta pričama u ranoj i predškolskoj dobi te poticanje djeteta na samostalno pripovijedanje preduvjeti su uspješnoga pripovijedanja. Uloga vrtića i odgajatelja vrlo je važna u poticanju djeteta da razvije sposobnost služenja svim jezičnim sredstvima u komunikaciji, a odgojitelj treba stvoriti uvjete za uspješnu komunikaciju s djecom putem različitih sredstava i metoda fokusirajući se na pripovijedanje i pričanje priča koje pobuđuju interes i potiču koncentraciju te omogućuju djeci upotrebu mašte i kreativnosti. U empirijskom dijelu vlastitim istraživanjem na grupi djece u predškolskoj ustanovi potvrđene su teorijske pretpostavke o strukturi pripovijedanja.
Abstract (english) The basic means of communication between people is language, and in order for a child to acquire and learn a language, there are psychophysical, social and linguistic prerequisites that need to be met. By acquiring language, the child goes through two psychologically different phases: the prelinguistic phase and the linguistic phase. The acquisition and mastery of the first language is the subject of many researches and the emergence of many theories such as empiricist, nativist and cognitive theory. Successful mastery of the mother tongue requires the acquisition of basic language activities during the communication process, namely listening, reading, speaking and writing. The need for the development of innate speaking ability is very important as the basis for the development of all the skills needed for communication. Developing involves conducting speaking exercises as often as possible to encourage speaking and speaking skills, and one of these methods is narration or storytelling. Narration is a complex linguistic-cognitive ability that requires structuring the story on the cognitive level, and deconstructing the language and linguistically shaping the story on the linguistic level. Using storytelling, the child describes a series of events that have taken place, following the structure and criteria of the story that determine it. Children develop storytelling skills gradually and according to chronological age. Greater exposure of the child to stories in early and preschool age and encouraging the child to tell stories independently are prerequisites for successful storytelling. The role of kindergarten and preschool teacher is very important in encouraging the child to develop the ability to use all language means of communication, and the preschool teacher should create conditions for successful communication with children through various means and methods focusing on storytelling and telling tales that arouse interest and encourage concentration and enable children using imagination and creativity. In the empirical part, own research on a group of preschool children confirmed the theoretical assumptions about the structure of storytelling.
Keywords
pripovijedanje
pripovjedni tekst
struktura pripovijedanja
usvajanje jezika
Keywords (english)
storytelling
narrative text
narrative structure
language acquisition
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:883423
Study programme Title: Undergraduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i preškolske dobi (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i preškolske dobi)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-03-08 13:17:21