Abstract | Školske godine 2019./2020. cijeli svijet, pa tako i Republika Hrvatska, susreće se s izazovima pandemije virusa COVID19. Virus je sa sobom donio brojne promjene i novitete u društvenim sustavima pa tako i odgojno- obrazovnom sustavu. Najveći od svih noviteta koji je sa sobom virus donio u školstvo jest nastava na daljinu. Do tada se nastava na daljinu izvodila u vrlo rijetkim situacijama i u većini slučajeva individiualno. Prilikom prelaska na nastavu na daljinu nije postojala metodologija prema kojoj bi se radilo stoga je Ministarstvo znanosti i obrazovanja, u srpnju 2020. godine, izdao jedinstveni dokument pod nazivom Akcijski plan za provedbu nastave na daljinu za školsku godinu 2020./2021. Unatoč Akcijskom planu, ovakav oblik nastave bio je velika promjena i izazov svim učiteljima, roditeljima i učenicima. „Najgore“ u nastavi na daljinu je prošla ranjiva skupina učenika u koju uključujemo i učenike romske nacionalne manjine koji i bez nastave na daljinu imaju problem s postizanjem dobrih obrazovnih ishoda.
Upravo zato, provedeno je istraživanje kojim se ispitalo kakva je bila uspješnost održavanja online nastave kod učenika romske nacionalne manjine u školskoj godini 2019./2020., kakav je bio odnos učenika Roma prema radu, kako su se učenici i roditelji romske nacionalne manjine snašli u izazovima nastave na daljinu te na koje su poteškoće naišli. Istraživanje je provedeno na području Međimurske županije koja ima najveći broj romske populacije na području Republike Hrvatske.
Provedenim istraživanjem potvrđena je teška i nezahvalna pozicija učenika Roma za vrijeme održavanja online nastave. Prema mišljenju učitelja učenici romske nacionalne manjine nisu imali jednake uvjete za praćenje online nastave kao učenici većinskog stanovništva. Loši socijalni i materijalni uvjeti, nerazumijevanje hrvatskog jezika i niski obrazovni status roditelja dodatno su utjecali na praćenje nastavnog sadržaja koji ova skupina učenika ionako teško prati. Unatoč lošim uvjetima praćenja nastave na daljinu, napredak u odgoju i obrazovanju romske populacije i dalje je vidljiv. |
Abstract (english) | In 2020 the whole world, including the Republic of Croatia, was facing the challenges of the COVID19 virus pandemic. The virus has brought numerous changes and innovations in social systems, including the educational system. The biggest of all the novelties that the virus has brought to education is distance learning. Until then, distance learning was performed in very rare situations and in most cases individually. When moving to distance learning, there was no methodology to work with, so the Ministry of Science and Education, in July 2020, issued a single document called the Action Plan for the implementation of distance learning for the school year 2020/2021. Despite the Action Plan, this form of teaching has been a major change and a challenge to all teachers, parents, and students. The "worst" in distance learning was a vulnerable group of students in which we include students of the Roma national minority who, even without distance learning, have a problem with achieving good educational outcomes.
Because of that, a study was conducted which examined the success of online classes for Roma national minority students in the 2019/2020 school year, the attitude of Roma students towards work, how students and parents of the Roma national minority coped in the challenges of distance learning and the difficulties they encountered. The research was conducted in the area of MeĊimurje County, which has the largest number of Roma population in the Republic of Croatia.
The conducted research confirmed the difficult and ungrateful position of Roma students during online classes. According to teachers, students of the Roma national minority did not have the same conditions for following online classes as students of the majority population. Poor social and material conditions, lack of understanding of the Croatian language, and low educational status of parents additionally affected the monitoring of teaching content, which is difficult for this group of students to follow. Despite poor remote monitoring conditions, progress in the education of Roma populations remains visible. |